AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #1 Skrevet 13. november 2014 Hei! Min mor sliter med smerter i kroppen og vurderer å ta en CT/MR undersøkelse. Smertene er ikke lokalisert, og "forflytter" seg rundt om i kroppen. Jeg har fått høre at det ikke går an å ta en slik undersøkelse av hele kroppen, men bare spesifikke steder, som for eksempel nyrene. Stemmer dette? På forhånd takk Anonymous poster hash: f337f...64a
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #2 Skrevet 13. november 2014 Jeg har iallefall aldri hørt om noen lege som har henvist til MR av hele kroppen - det er sikkert teknisk mulig, men bildene skal jo tolkes etterpå, og det å se igjennom MR-bilder av en hel kropp uten å vite hva man leter etter må vel være litt som å lete etter nåla i høystakken. Oppsøker hun privatsykehus og betaler for det selv vil jeg likevel tro hun kan få det gjort. Anonymous poster hash: fec0e...051
Lillesiren Skrevet 13. november 2014 #3 Skrevet 13. november 2014 Både CT og MR av hele kroppen er teknisk mulig uten noen videre problem egentlig, men som AB over sier så må man ha noe å lete etter. I tillegg kan man ende opp med å få en masse ubetydelig bifunn, ting som bare er der uten å nødvendigvis indikere sykt vev. I tillegg blir man utsatt for unødvendig stråledose ved CT, så jeg hadde hvertfall tenkt meg godt om før jeg etterspurte helkropps-CT som ikke var berettiget..
Rinta90 Skrevet 13. november 2014 #5 Skrevet 13. november 2014 Heldigvis(!) må en undersøkelse være spesifikk. Dvs en radiolog vurderer om en undersøkelse vil gi positivt funn. Er sannsynligheten liten, vil ikke undersøkelsen bli utført. Spesielt ved CT bør nytten over risikoen være mye større da stråledosen er veldig høy. Radiologer og radiografer har lover og regler å forholde seg til utarbeidet av Statens Strålevern, og disse er strenge. Hvert organ har en spesifikk maksdose den "tåler" (denne kan variere veldig fra person til person, alder ol) men det er en referansedose man holder seg til. Som Lillesiren skriver så vil en helscan uten tvil gi en masse uviktige bifunn og overdiagnostikk. Det er mange faktorer som spiller inn. Kostnad, ressurser bla. En radiograf skal utføre undersøkelsen, en radiolog skal tolke dem (en vanlig undersøkelse av thorax gir 200-800 bilder, så du kan tenke deg dosen), en maskin skal kjøre den (det koster endel) osv osv osv. Nytten blir da ikke større enn hverken risiko eller fordeler for hverken pasient eller sykehus/samfunn. Det er en grunn til at det blir satt i gang utredninger av pasienter og det tas trinn for trinn. Mitt råd er å starte med fastlegen og få henvisning til spesialister. Bla fibromyalgi ol.
reiseglad Skrevet 13. november 2014 #6 Skrevet 13. november 2014 Tviler på at det er mulig å få øye på smerter som flytter rundt i kroppen uansett hvor mye bilder man tar..... Start med utredning hos fastlegen!
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #7 Skrevet 13. november 2014 Faren min har i alle fall fått full kroppsscanning av hele kroppen flere ganger i forbindelse med kreftsykdom. Så det jo fullt mulig. Men da vet de jo hva de skal lete etter. Usikker på om det er praksis for mer diffuse plager som de ikke vet årsaken til.... Anonymous poster hash: c57f7...8ce
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #8 Skrevet 13. november 2014 Faren min har i alle fall fått full kroppsscanning av hele kroppen flere ganger i forbindelse med kreftsykdom. Så det jo fullt mulig. Men da vet de jo hva de skal lete etter. Usikker på om det er praksis for mer diffuse plager som de ikke vet årsaken til.... Anonymous poster hash: c57f7...8ce Det er helt riktig det gjøres ved kreft. Dette er enten PET-CT eller PET-MR. Da vil kreftceller lyse opp. Her vil pasienten få injisert radioaktivt stoff for så å bli scannet. Her kan du også tenke deg mengden stråling pasienten blir utsatt for. Anonymous poster hash: 40bde...832
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #9 Skrevet 13. november 2014 Faren min har i alle fall fått full kroppsscanning av hele kroppen flere ganger i forbindelse med kreftsykdom. Så det jo fullt mulig. Men da vet de jo hva de skal lete etter. Usikker på om det er praksis for mer diffuse plager som de ikke vet årsaken til.... Anonymous poster hash: c57f7...8ce PET scanning kalles det, og gjøres bare i slike tilfelles som med faren din.Anonymous poster hash: dec6a...d93
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #10 Skrevet 13. november 2014 Det blir ikke rekvirert CT/MR med mindre noe spesifikt letes etter. Spør som en her oppe, er hun utredet for fibromyalgi?Anonymous poster hash: dec6a...d93
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #11 Skrevet 13. november 2014 Faren min har i alle fall fått full kroppsscanning av hele kroppen flere ganger i forbindelse med kreftsykdom. Så det jo fullt mulig. Men da vet de jo hva de skal lete etter. Usikker på om det er praksis for mer diffuse plager som de ikke vet årsaken til.... Anonymous poster hash: c57f7...8ce Dette er noe helt annet og et velbegrunnet behov fordi man ser etter spredning fra kreften. Å gjøre en helscann for sikkerhets skyld koster enorme summer for både kapasitet på maskinene og helsepersonell. Både underveis i scanningen og med tolkning etterpå. Smerter som flytter seg rundt i hele kroppen er ofte, men ikke alltid, psykisk betinget. Da hjelper ikke all verdens undersøkelser for å utelukke somatikk.Anonymous poster hash: a011a...818
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå