Kaffejenta30 Skrevet 13. november 2014 #1 Skrevet 13. november 2014 (endret) Hei alle brukere/tidligere brukere/dere som skal begynne på isotretinoin orifarm. Nå begynner trådene med gode råd her inne å bli temmelig lange, så jeg lurte på om noen av dere raskt kunne ramse opp produkter dere har hatt gode eller dårlige erfaringer med underveis? Hva bør man handle inn før man eventuelt skal starte på kuren? Ansiktskrem Rens til huden Shampoo Balsam Hårkur Dusjolje Bodylotion Leppomade Foundation Nesespray Er det noe man bare MÅ ha? Og er det noen kosttilskudd dere har hatt god nytte av? tenker nattlysolje eller Udo's Choice? Man skal jo ellers holde seg langt unna kosttilskudd. Endret 13. november 2014 av Kaffejenta30
Kaffejenta30 Skrevet 13. november 2014 Forfatter #2 Skrevet 13. november 2014 Håper noen har noen gode svar å komme med etter hvert Har bestilt la Roche-posay H-kremen som nabefales, pluss en fra Avene for tørr og sensitiv hud (jeg er jo ganske fuktfattig og übersensitiv allerede før kurstart), men har noen erfaringer fra f.eks. Decleor sine aromaessenser? Fuktmasker? Har Matis sin i skapet, og en fra Carita. Er det fåfengt å tro man kan sminke huden? (desember er jo en ganske sosial måned..). Venter bare på blodprøvene jeg tok i går, så regner med start neste uke, og vil bare få handlet inn.
Nuttery Skrevet 13. november 2014 #3 Skrevet 13. november 2014 Ansiktskrem - Avene eller la roche posay (?) har gode kremer. Få hjelp på apoteket. Kjøp noen av de til ekstra tørr hud. Rens til huden - Vil anbefale å bare rense med vann/noe VELDIG mildt Shampoo - brukte bare vanlig shampo. Det eneste som skjedde med meg var at håret sluttet å være fett. Balsam - Vanlig balsam Hårkur - vanlig hårkur Dusjolje - brukte bare vanlig såpe Bodylotion - syntes biotherm sin var fin Leppomade - prolip stift (egentlig til forkjølelse) fra apoteket, l'occitane eller mentholatum. alle kan kjøpes på apoteket Foundation - jeg måtte bare slutte å sminke meg til slutt fordi jeg var så tørr. Nesespray - du vil nok ikke spraye noe som helst opp i nesa. muligens litt neseolje kan være lurt hvis du blir ekstra plaget med tørrhet Ellers: øyedråper kan være fint, fuktmasken fra l'occitane skulle jeg ønske jeg visste om når jeg gikk på roa
Nuttery Skrevet 13. november 2014 #4 Skrevet 13. november 2014 Håper noen har noen gode svar å komme med etter hvert Har bestilt la Roche-posay H-kremen som nabefales, pluss en fra Avene for tørr og sensitiv hud (jeg er jo ganske fuktfattig og übersensitiv allerede før kurstart), men har noen erfaringer fra f.eks. Decleor sine aromaessenser? Fuktmasker? Har Matis sin i skapet, og en fra Carita. Er det fåfengt å tro man kan sminke huden? (desember er jo en ganske sosial måned..). Venter bare på blodprøvene jeg tok i går, så regner med start neste uke, og vil bare få handlet inn. Vil anbefale fuktmasken (immortelle tror jeg den heter) fra l'occitane. To år siden jeg sluttet på roa, og huden min er fuktfattig enda. Kjøpte den for et par dager siden og brukt den en hel del ganger allerede (må bygge opp fukt her), men den funker kjempefint! Kan se for meg den ville vært en redning når jeg gikk på roaccutane
Nuttery Skrevet 13. november 2014 #5 Skrevet 13. november 2014 Hei alle brukere/tidligere brukere/dere som skal begynne på isotretinoin orifarm. Nå begynner trådene med gode råd her inne å bli temmelig lange, så jeg lurte på om noen av dere raskt kunne ramse opp produkter dere har hatt gode eller dårlige erfaringer med underveis? Hva bør man handle inn før man eventuelt skal starte på kuren? Ansiktskrem Rens til huden Shampoo Balsam Hårkur Dusjolje Bodylotion Leppomade Foundation Nesespray Er det noe man bare MÅ ha? Og er det noen kosttilskudd dere har hatt god nytte av? tenker nattlysolje eller Udo's Choice? Man skal jo ellers holde seg langt unna kosttilskudd. vil anbefale å spise mye laks/annen fet fisk, avocado, nøtter, olivenolje osv. Huden trenger så mye sunt fett den kan få! Og drikk mye vann
Piken2 Skrevet 13. november 2014 #6 Skrevet 13. november 2014 (endret) dette var helt supert! Takk. Skal følge denne tråden. Jeg vurderer iso-behandling. Trodde man nærmest flasset av seg huden jeg... Ansiktskrem - Avene eller la roche posay (?) har gode kremer. Få hjelp på apoteket. Kjøp noen av de til ekstra tørr hud. Rens til huden - Vil anbefale å bare rense med vann/noe VELDIG mildt Shampoo - brukte bare vanlig shampo. Det eneste som skjedde med meg var at håret sluttet å være fett. Balsam - Vanlig balsam Hårkur - vanlig hårkur Dusjolje - brukte bare vanlig såpe Bodylotion - syntes biotherm sin var fin Leppomade - prolip stift (egentlig til forkjølelse) fra apoteket, l'occitane eller mentholatum. alle kan kjøpes på apoteket Foundation - jeg måtte bare slutte å sminke meg til slutt fordi jeg var så tørr. Nesespray - du vil nok ikke spraye noe som helst opp i nesa. muligens litt neseolje kan være lurt hvis du blir ekstra plaget med tørrhet Ellers: øyedråper kan være fint, fuktmasken fra l'occitane skulle jeg ønske jeg visste om når jeg gikk på roa Endret 13. november 2014 av Piken2
Nuttery Skrevet 13. november 2014 #7 Skrevet 13. november 2014 Helt supert, tusen takk Jeg er jo så tørr allerede, og legen sa jeg trolig vil få oppblomstring av eksem fordi jeg er tørr og senditive-også på kroppen, men det med hodebunnen var fantastisk å høre om-da setter jeg det Kjenner følelsen Sluttet på Roa for 4 og 2 år siden, og er tørr enda.. Kjøp fuktmasken fra l´occitane! 485 kroner krukka, noe som er dyrt, men jeg har godt utbytte av den i allefall.. Lykke til!
Gjest nickandj Skrevet 13. november 2014 #8 Skrevet 13. november 2014 Håper noen har noen gode svar å komme med etter hvert Har bestilt la Roche-posay H-kremen som nabefales, pluss en fra Avene for tørr og sensitiv hud (jeg er jo ganske fuktfattig og übersensitiv allerede før kurstart), men har noen erfaringer fra f.eks. Decleor sine aromaessenser? Fuktmasker? Har Matis sin i skapet, og en fra Carita. Er det fåfengt å tro man kan sminke huden? (desember er jo en ganske sosial måned..). Venter bare på blodprøvene jeg tok i går, så regner med start neste uke, og vil bare få handlet inn. Mitt råd er at du ikke trenger å handle inn alt det du ramset opp med en gang. Du vet ikke hvordan du kommer til å reagere på kuren. Selv forberedte jeg meg på samme måte som deg, og planla alt jeg skulle kjøpe. Heldigvis kjøpte jeg ikke inn noe før jeg startet på kuren. Det eneste jeg trengte å kjøpe var den kremen fra Roche-posay. Jeg ville heller ventet med å kjøpe inn ting til å se om du faktisk trenger det 1
Kaffejenta30 Skrevet 13. november 2014 Forfatter #9 Skrevet 13. november 2014 Fuktmasken deres etter to år. Håper jo ikke du sliter voldsomt med tørr hud, men tenk å ha det slik likevel Jeg har reagert på loccitane sine produkter tidligere, men skal høre om de har en prøve av masken-må sikkert ha noe mer enn det jeg bruker i dag. Tusen takk for tips Lar den fete hårkuren jeg vurderte fra decubal få stå litt på vent da-den inneholder 9% fett så ser ikke helt poenget hvis jeg ikke blir tørr. Bestilt to kremer fra apoteket, og har rens for sensitiv hud stående, bare usikker på om det er skånsomt nok... Knusktørr i dag, selv med laks to dager i uken og en god del nøtter og avocado, så spent på hvordan det vil gå... ...mente selvsagt olje til nesen, dårlig formulert ) Vil anbefale fuktmasken (immortelle tror jeg den heter) fra l'occitane. To år siden jeg sluttet på roa, og huden min er fuktfattig enda. Kjøpte den for et par dager siden og brukt den en hel del ganger allerede (må bygge opp fukt her), men den funker kjempefint! Kan se for meg den ville vært en redning når jeg gikk på roaccutane
Nuttery Skrevet 13. november 2014 #10 Skrevet 13. november 2014 Fuktmasken deres etter to år. Håper jo ikke du sliter voldsomt med tørr hud, men tenk å ha det slik likevel Jeg har reagert på loccitane sine produkter tidligere, men skal høre om de har en prøve av masken-må sikkert ha noe mer enn det jeg bruker i dag. Tusen takk for tips Lar den fete hårkuren jeg vurderte fra decubal få stå litt på vent da-den inneholder 9% fett så ser ikke helt poenget hvis jeg ikke blir tørr. Bestilt to kremer fra apoteket, og har rens for sensitiv hud stående, bare usikker på om det er skånsomt nok... Knusktørr i dag, selv med laks to dager i uken og en god del nøtter og avocado, så spent på hvordan det vil gå... ...mente selvsagt olje til nesen, dårlig formulert ) Gikk på roa i to perioder, så det gjorde ikke så godt for huden som allerede var tørr. Gikk fra høsten 09-vår 10, og vår12-vinter12. Jeg har veldig sensitiv hud, men reagerer ikke på denne fra l'occitane selv om den lukter litt parfymeaktig.. og jeg pleier å reagere på det meste Så spør om de har en liten tester eller noe! Håret blir jo ikke tørt i seg selv (det som har grodd ut er som det er), bare hodebunnen tørker ut! Men så lenge det ikke begynner å sprekke opp eller noe tror jeg du klarer deg godt! Vil egentlig anbefale å ikke rense noe særlig, med mindre du bruker mye sminke... prøv å vask av det meste med vann, ikke gni eller noe.. Evt se om du får bestilt en som heter cetaphil cleanser, den er den mildeste jeg noen gang har funnet... Vet ikke om man får kjøpt den her i norge.
Kaffejenta30 Skrevet 13. november 2014 Forfatter #11 Skrevet 13. november 2014 Kan ikke se for meg å gå uten noen form for sminke (har hatt uren hud i 15 år, så mange arr også...), så jeg håper det lar seg gjøre å sminke seg, og da må jeg rense litt med noe mildt. Kjenner jeg blir litt stresset av at du ikke klarte bruke sminke... men tipset er notert, om morgenen holder det jo med vann. Jeg håper jo faktisk å kunne opprettholde svømmetreningen min..., men ser jo at jeg vil bli tørr ja... Satser på hodebunnen min får samme opplevelse som din! Virkelig. Takk for råd Gikk på roa i to perioder, så det gjorde ikke så godt for huden som allerede var tørr. Gikk fra høsten 09-vår 10, og vår12-vinter12. Jeg har veldig sensitiv hud, men reagerer ikke på denne fra l'occitane selv om den lukter litt parfymeaktig.. og jeg pleier å reagere på det meste Så spør om de har en liten tester eller noe! Håret blir jo ikke tørt i seg selv (det som har grodd ut er som det er), bare hodebunnen tørker ut! Men så lenge det ikke begynner å sprekke opp eller noe tror jeg du klarer deg godt! Vil egentlig anbefale å ikke rense noe særlig, med mindre du bruker mye sminke... prøv å vask av det meste med vann, ikke gni eller noe.. Evt se om du får bestilt en som heter cetaphil cleanser, den er den mildeste jeg noen gang har funnet... Vet ikke om man får kjøpt den her i norge.
Nuttery Skrevet 13. november 2014 #12 Skrevet 13. november 2014 Kan ikke se for meg å gå uten noen form for sminke (har hatt uren hud i 15 år, så mange arr også...), så jeg håper det lar seg gjøre å sminke seg, og da må jeg rense litt med noe mildt. Kjenner jeg blir litt stresset av at du ikke klarte bruke sminke... men tipset er notert, om morgenen holder det jo med vann. Jeg håper jo faktisk å kunne opprettholde svømmetreningen min..., men ser jo at jeg vil bli tørr ja... Satser på hodebunnen min får samme opplevelse som din! Virkelig. Takk for råd Kunne ikke se for meg det jeg heller, men med svære flass-flak ble det ikke så mye alternativ til slutt.. Ville vel kanskje droppet svømmingen, klor er jo drepen for huden når den allerede er tørr.... Heldigvis har de fleste av mine arr bleknet nå, og har veldig fin hud i forhold til den kaka jeg hadde i fjeset før! Går nok bra skal du se
Lilje:) Skrevet 13. november 2014 #13 Skrevet 13. november 2014 Kan gi noen råd jeg også Først som noen andre har nevnt, så ville jeg avventet med å kjøpe alt mulig før du vet om du faktisk trenger det. Men øyedråper/øyesalve som du kan smøre/dryppe øynene med før du legger deg, er et must for meg. Neseolje også. Blir veeldig tørr i nesen om natten, og får sånne små blodskorper. Bruker helt vanlig mild rens fra apoteket (bare ikke bruk noe med syrer i). Ellers tar jeg omega3, tar én ekstra nå som jeg går på kuren, tenker det er godt å få smurt litt ekstra innenfra Og jeg passer på å drikke myyye vann når jeg er hjemme. Løper på do hele tiden Jeg har blitt veldig sliten og utmattet i kroppen av kuren, og klarer ikke opprettholde treningen som før dessverre.. (pleide å trene styrke 5 ganger i uken), men dette er jo veldig individuelt! Jeg hadde nok ikke latt være å svømt hvis jeg var deg, slev om klor sikkert ikke er det beste du kunne utsatt kroppen din for nå, men kanskje du kan smøre deg med en fet krem/badeolje før du svømmer, eller i hvert fall umiddelbart etterpå? Sminke kan jeg gjøre som normalt, så lenge jeg er flink til å smøre meg med krem morgen og kveld, og etter hver gang jeg har dusjet og trent. Kroppen smører jeg faktisk veldig sjeldent, og har ikke merket noen tørre eller flassende partier enda!
Kaffejenta30 Skrevet 13. november 2014 Forfatter #14 Skrevet 13. november 2014 Øyedråper har jeg ikke tenkt på en gang. Takk for alle råd som linsebruker (har briller også heldigvis) og allergiker er det jo nesten et must i hverdagen til vanlig... Har fått inntrykk av at spesielt styrke kan være litt tøft under kuren, men høres forferdelig ut når du normalt trener så mye...jeg løper en del og trener litt styrke, så er veldig spent på hvordan dette går. Hunden må jo også få lange turer... trening er jo et poeng for å opprettholde humøret... Takk for alle råd alle sammen. Har kjøpt inn dusjolje og den der la roche-posay-kremen, og så får jeg heller avvente litt. Er jo knusktørr i huden til vanlig, også i ansiktet (fuktfattig), så tror vel det må litt krem til. Håper jeg får til å opprettholde sminken jeg også Kan gi noen råd jeg også Først som noen andre har nevnt, så ville jeg avventet med å kjøpe alt mulig før du vet om du faktisk trenger det. Men øyedråper/øyesalve som du kan smøre/dryppe øynene med før du legger deg, er et must for meg. Neseolje også. Blir veeldig tørr i nesen om natten, og får sånne små blodskorper. Bruker helt vanlig mild rens fra apoteket (bare ikke bruk noe med syrer i). Ellers tar jeg omega3, tar én ekstra nå som jeg går på kuren, tenker det er godt å få smurt litt ekstra innenfra Og jeg passer på å drikke myyye vann når jeg er hjemme. Løper på do hele tiden Jeg har blitt veldig sliten og utmattet i kroppen av kuren, og klarer ikke opprettholde treningen som før dessverre.. (pleide å trene styrke 5 ganger i uken), men dette er jo veldig individuelt! Jeg hadde nok ikke latt være å svømt hvis jeg var deg, slev om klor sikkert ikke er det beste du kunne utsatt kroppen din for nå, men kanskje du kan smøre deg med en fet krem/badeolje før du svømmer, eller i hvert fall umiddelbart etterpå? Sminke kan jeg gjøre som normalt, så lenge jeg er flink til å smøre meg med krem morgen og kveld, og etter hver gang jeg har dusjet og trent. Kroppen smører jeg faktisk veldig sjeldent, og har ikke merket noen tørre eller flassende partier enda!
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #15 Skrevet 13. november 2014 Jeg brukte ikke supermange produkter under kuren. Tenkte at det beste var å la huden være mest mulig i fred og la medisinen gjøre sitt. effaclear H fuktighetskren til ansikt. Apobase fet krem til hender kroppen ellers. Cipralex leppomade, carmex, vaselin til tørre lepper. Det fikk jeg mye av! Brukte ellers normal shampoo, balsam, såper osv. Vasket renset ansiktet bare med vann, det har jeg alltid gjort. Brukte ikke noe særlig foundation noe særlig fordi ville la huden være i fred, ellers mmin vanlige. Har troa på at det å la huden være mest mulig i fred er viktig. :-)Anonymous poster hash: bf065...f59
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #16 Skrevet 13. november 2014 Forresten, dere andre som har gått på isotretinoin. Det er nå 3-4 mnd siden jeg ble ferdig med kuren og jeg plages fortsatt med tørre øyne. Jeg bruker linser så dette er litt kjipt og problematisk for meg. :/ Brukte ikke øyedråper under kuren , brukte bare briller mye mer. men er den noen andre linsebrukere som plages med tørre øyne såpass lenge etter kuren? Vil ikke dette gå over? Før var det null stress å ha på linser jeg kjente de ikke. Nå føler jeg at jeg kjenner at de er på og det er ikke gøy! Noen tips? Anonymous poster hash: bf065...f59 1
Renate1990 Skrevet 13. november 2014 #17 Skrevet 13. november 2014 Vaselin til leppene er det billigste og beste alternativet (mye bedre enn leppomader til over 100 spenn på apoteket). Jeg kjøpte en slik apotekslipsyl og brukte opp hele på en uke, og den hjalp ingenting. Vaselinen ble kjøpt like etterpå og varte i alle 4 månedene jeg har vært på iso. Vaselin kostet 29,- på rimi
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #18 Skrevet 14. november 2014 Vaselin er jo kun mineralolje og trekker ikke inn. Men det beskytter jo leppene godt mot vær og vind, dog gir det ikke fukt og pleie. Jeg har absolutt trengt fukt og pleie underveis, og ble avhengig av Nuxe sin krukke til lepper. Kjøpes på apotek. Vaselin til leppene er det billigste og beste alternativet (mye bedre enn leppomader til over 100 spenn på apoteket). Jeg kjøpte en slik apotekslipsyl og brukte opp hele på en uke, og den hjalp ingenting. Vaselinen ble kjøpt like etterpå og varte i alle 4 månedene jeg har vært på iso. Vaselin kostet 29,- på rimi Anonymous poster hash: 44b9e...fdd
carianne Skrevet 14. november 2014 #19 Skrevet 14. november 2014 Ja prøver å unngå mineralolje. Korres sin er god. Kjøpes på vita. Eneste at det skulle vært blank farge.
Kaffejenta30 Skrevet 14. november 2014 Forfatter #20 Skrevet 14. november 2014 Testet den på hånden i dag, virket ganske parfymert? Skal stikke innom loccitane og be om prøve neste uke, da begynner julegaveshoppingen og da skal det jo handles inn derifra Ansiktskrem - Avene eller la roche posay (?) har gode kremer. Få hjelp på apoteket. Kjøp noen av de til ekstra tørr hud. Rens til huden - Vil anbefale å bare rense med vann/noe VELDIG mildt Shampoo - brukte bare vanlig shampo. Det eneste som skjedde med meg var at håret sluttet å være fett. Balsam - Vanlig balsam Hårkur - vanlig hårkur Dusjolje - brukte bare vanlig såpe Bodylotion - syntes biotherm sin var fin Leppomade - prolip stift (egentlig til forkjølelse) fra apoteket, l'occitane eller mentholatum. alle kan kjøpes på apoteket Foundation - jeg måtte bare slutte å sminke meg til slutt fordi jeg var så tørr. Nesespray - du vil nok ikke spraye noe som helst opp i nesa. muligens litt neseolje kan være lurt hvis du blir ekstra plaget med tørrhet Ellers: øyedråper kan være fint, fuktmasken fra l'occitane skulle jeg ønske jeg visste om når jeg gikk på roa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå