AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #1 Skrevet 13. november 2014 Nei, det hjelper ikke å spise et eple, da blir jeg enda mer sulten. Det hjelper ikke å drikke te eller vann med kullsyre. Jeg spiser 1700 kcal hver dag, tar tilskudd av vitaminer, mineraler og tran. Jeg spiser mye magert kjøtt og grønnsaker. Spiser lite av "tomme kalorier" som hvetemel og ris. Rett etter middagen, feks 150-200 g kyllingfilet med 250 g wokgrønnsaker er jeg fremdeles sulten. Uansett hvor mye jeg spiser av "sunn mat" så er jeg syyykt sulten på "usunn mat". Hele uka har jeg dagdrømt om potetgull. Maarud sin "Salt og Pepper". Jeg har vansker for å konsentrere meg. Humøret er på bånn. Det er så idiotisk at en pose potetgull skal være så dominerende i hverdagen. Ingenting annet hjelper. Det er DET potetgullet jeg MÅ ha... Jeg har "sprukket" før og kjøpt en pose når jeg har prøvd å være sunn. Og da har det smakt himmelsk! Det nærmeste en kan komme en smaksorgasme! Og jeg blir i så godt humør etterpå, samtidig som jeg har litt dårlig samvittighet... Jeg prøver å avvenne meg fra potetgull, da jeg er avhengig. Jeg kan spise en hel pose etter en tung middag. Hva kan jeg gjøre for å holde ut? Hvor lang tid tar det før jeg er "avvent" ? Anonymous poster hash: 20086...187 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #2 Skrevet 13. november 2014 Er du sulten hele tiden, så spiser du rett og slett for lite mat. Vanskeligere er det ikke. Ta to kyllingfilet til middagen du. Anonymous poster hash: d7078...67d 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #3 Skrevet 13. november 2014 Spis bomull Anonymous poster hash: 32519...db7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #4 Skrevet 13. november 2014 Er du sulten hele tiden, så spiser du rett og slett for lite mat. Vanskeligere er det ikke. Ta to kyllingfilet til middagen du. Anonymous poster hash: d7078...67d Om jeg spiser det trippelte har ikke noe å si, og ja jeg har prøvd! Potetgull er jeg sulten på selv om magen er så full at det er rett før jeg spyr.Anonymous poster hash: 1c10b...0ec
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #5 Skrevet 13. november 2014 Det høres ut som om du kan ha mørketidsdepresjon!!! Dette skiller seg nemlig fra vanlig depresjon ved at man ikke nødvendigvis er så tungt deprimert men mer at man er fryktelig energiløs og har en helt vanvittig apetitt hvor man får spesielt lyst på karbohydratholdig og søt/usunn mat... Det er forskningsmessig bevist at sjokoladesalget øker i de mørke månedene, f.eks og det har å gjøre m underskudd av dagslys. Jeg har lest mye om dette nå for jeg tror jeg lider av det samme. Behandling som fungerer er heldigvis både enkelt og billig: kjøp en lysterapilampe!! Lampa må avgi minst 10 000 lux og hvis du sitter foran den 30 min hver morgen skal du visstnok merke bedring ganske fort, og noen få ukers behandling vil holde symptomene unna gjennom vinteren. Har en kollega som forsker på dette og som sier at virkningen er godt dokumentert. Lyset virker gjennom øynene (ha øyne åpne mot lyset men ikke stirr inn i lyset) ved å påvirke konglekjertelen i hjernen. Lysstimuleringen sørger for at nivåene av serotonin (en nevrotransmitter som bidrar til velvære og glede, viktig ifm depr) i hjernen øker og senker melatoninet ("mørkets hormon" som styrer døgnrytmen) slik at man blir mer våken og får økt energi. Dette vil også senke apetitten. Leste bl.a at fedon lindberg anbefalte lysbehandling mot høy apetitt og sultfølelse. Anonymous poster hash: 4f829...158
Berit Skrevet 13. november 2014 #6 Skrevet 13. november 2014 Om jeg spiser det trippelte har ikke noe å si, og ja jeg har prøvd! Potetgull er jeg sulten på selv om magen er så full at det er rett før jeg spyr.Anonymous poster hash: 1c10b...0ec Sånn har jeg det og. Det nytter ikke å spise det dobbelte eller mer enn det av sunne ting. Jeg er sugen på noe "rett" blanding av fett, salt, sukker for det. Det er ikke sult det er snakk om, for da hadde man klart seg med de sunne tingene hvis man spiser nok. Det er snakk om sug på noe. Dessverre tror jeg ikke man kan gjøre noe mer effektivt mot det enn å holde seg borte fra det. Eller rett og slett bare spise en veldig liten mengde av det, hvis man klarer det. For det meste hjelper det å holde seg helt unna det over en viss tid. Så blir man mer og mer avvendt på en måte. Men innimellom er det lurt, tror jeg, å klare og spise bare litt selv om det er hardt å stoppe mengden. For ellers blir man fristet overalt hvor vi ser det. Og da kan jeg nesten synes synd på meg selv hvis jeg aldri unner meg det mens jeg ser at andre spiser det. Sånn har i hvertfall jeg det. 1
Berit Skrevet 13. november 2014 #7 Skrevet 13. november 2014 http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/article643730.ece 1
Pringle Skrevet 13. november 2014 #8 Skrevet 13. november 2014 Spis nok, sunt, variert og balansert; smør, brød, poteter og potetgull kan fint være en del av et sunt og variert kosthold. Virker som du inderlig savner å spise potetgull. Du trenger ikke å kutte det ut, men du bør heller ikke å spise en hel 350 grams pose hver dag. Og epler, tyggegummi og vann har virkelig ingen effekt på sultfølelse, om noe bidrar det til å øke den. Følg "magefølelsen" din.
Gjest Argentina Skrevet 13. november 2014 #9 Skrevet 13. november 2014 Hei! Jeg syns fiberhusk før måltider hjelper med sultfølelse etter måltid, også "cravings". Kjøp fiberhusk på helsekosten, har også sett det på noen Rema1000-butikker. Ca 20 min før du spiser rører du ut ca 1 spiseskje i 2 dl vann og drikker det hele i en radig fart. Veldig viktig å drikke fort, fordi fiberhusken "sveller" til en tjukk, gummiaktig grøt som er vanskelig å svelge. Dette gir meg god "stappmettfølelse", spesielt hvis jeg drikker mye vann til. Ellers så sier man jo gjerne at det tar 21 dager å både lage og kvitte seg med vaner. Vet ikke hvor mye sannhet som ligger i dette, men du vil nok ikke føle sug etter potetgull til evig tid, heldigvis
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #10 Skrevet 13. november 2014 Du jo spiser jo verken fett eller karbohydrater?! Hvorfor er du sulten da tror du....? Er jo nesten farlig! Anonymous poster hash: 196ca...fcf 1
Viktualia Skrevet 13. november 2014 #11 Skrevet 13. november 2014 Du spiser ikke spesielt mye akkurat, men kanskje det er nettopp fett kostholdet ditt mangler, siden du har så sterkt behov for potetgull. Tilsett et par spiseskjeer med olivenolje om dagen eller et par egg eller noe. 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #12 Skrevet 13. november 2014 Du spiser jo ikke for lite, du spiser feil, ikke nok naering i bare protein, det er helt logisk at du konstant har et sug. Spis mer trege karbohydrater eller bra fett, eller en fin variasjon av begge. Ikke potetgull og tull, men riktige matvarer. Anonymous poster hash: 196ca...fcf 1
Katias Skrevet 13. november 2014 #13 Skrevet 13. november 2014 Kanskje ikke det rådet du ønsker å høre, men hvorfor ikke tillate deg selv å spise potetgull en gang i blant? Du trenger jo ikke å spise en hel pose hver dag, men unn deg en håndfull eller to nå og da. Eller litt hver dag istedenfor en hel pose på rappen. Spis poteter, hvetemelsprodukter og ris også. Istedenfor bare proteiner, så bør du få i deg litt karbohydrater, ihvertfall nå i mørketiden. Godt er det jo også
Myth Skrevet 13. november 2014 #14 Skrevet 13. november 2014 Her er ett god tips jeg kan gi deg. Spis mer grønnsaker! Sørg og spis proteiner, karobhydrater og fett, men hvis du skal ned i fett prosent, og holde deg konstant mett lengre over periode, så start med og introduser mer grønnsaker inn i mat planen din for hverdagen. Grønnsaker er ikke noe vanskelig og tilbredet det, og det er enkelt og sunt. Hvis du føler du er mer sulten, så spis mer! Tomme kalorier eller ikke, energi er energi.... Bruk dette strategien. Hvis du spiser 1700 Kcal, og vil ned tilover, så introduser mer cardio inn i rutinen din og prøv og treff f.eks. 500 Kcal, så totalt er det 1200 Kcal. I utgangspunktet så har på en måte byttet nummeret ut, og spis mer mat, så slipper du dette problemet.
Gjest Runforit Skrevet 13. november 2014 #15 Skrevet 13. november 2014 Nei, det hjelper ikke å spise et eple, da blir jeg enda mer sulten. Det hjelper ikke å drikke te eller vann med kullsyre. Jeg spiser 1700 kcal hver dag, tar tilskudd av vitaminer, mineraler og tran. Jeg spiser mye magert kjøtt og grønnsaker. Spiser lite av "tomme kalorier" som hvetemel og ris. Rett etter middagen, feks 150-200 g kyllingfilet med 250 g wokgrønnsaker er jeg fremdeles sulten. Uansett hvor mye jeg spiser av "sunn mat" så er jeg syyykt sulten på "usunn mat". Hele uka har jeg dagdrømt om potetgull. Maarud sin "Salt og Pepper". Jeg har vansker for å konsentrere meg. Humøret er på bånn. Det er så idiotisk at en pose potetgull skal være så dominerende i hverdagen. Ingenting annet hjelper. Det er DET potetgullet jeg MÅ ha... Jeg har "sprukket" før og kjøpt en pose når jeg har prøvd å være sunn. Og da har det smakt himmelsk! Det nærmeste en kan komme en smaksorgasme! Og jeg blir i så godt humør etterpå, samtidig som jeg har litt dårlig samvittighet... Jeg prøver å avvenne meg fra potetgull, da jeg er avhengig. Jeg kan spise en hel pose etter en tung middag. Hva kan jeg gjøre for å holde ut? Hvor lang tid tar det før jeg er "avvent" ? Anonymous poster hash: 20086...187 Ikke rart du er sulten. Btw: "sunt" er ikke det samme som magert. Hvor er fettet/karbohydratene? Bare proteiner og grønnsaker lever ikke kroppen lenge på. 2
sullå Skrevet 13. november 2014 #16 Skrevet 13. november 2014 Selvfølgelig hjelper det ikke med et eple, en gulrot, eller en annen fettfattig grønnsak/frukt. Du må rett og slett få inn mer fett i kosten din. Det er veldig vanskelig å leve på kun grønnsaker og kjøtt. Fett og karbohydrater er energi. Du kan ikke kutte ut begge disse energikildene. JEG synes du gjør rett i å ha et lavt inntak av karbohydrater, men da kan du ikke være redd for fett! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå