Minya Skrevet 19. november 2014 #21 Del Skrevet 19. november 2014 I perioder hvor jeg sliter med søvn tar jeg et "naturmiddel" som fåes kjøpt på apoteket og som jeg har hatt god effekt av når det har stått på som verst. Jeg husker ikke navnet på det nå i forbifarten, men jeg mener det begynner på V, og lages av en type rot. Lukter høgg. Om du spør på apoteket vet de sikkert hvilket middel det er. Lykke til Anonymous poster hash: 70c0b...d81 Sikkert Valerina Natt du har kjøpt. For meg funker det å drikke en kopp fruktte en time før sengetid, evt God Natt-teen av samme slag som den Ricola-teen, bare i blå boks i stedet for grønn. Smaker sært, men er ganske beroligende på hode og kropp uten at det er noe legemiddel involvert. Det kan visstnok også hjelpe å ta en kveldstur en time eller så før du må legge deg, frisk kveldsluft og litt fysisk aktivitet uten at du stresser kan være ganske søvnig-gjørende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 19. november 2014 #22 Del Skrevet 19. november 2014 Prøv å gjør unna alle gjøremål lenge før leggetid, så slipper du å tenke på alt du må gjøre i morgen tidlig når du skal sove. Har du prøvd å se på TV? Det er stressdempende, og jeg sovner kjempelett når jeg ser på TV. (Skulle hatt TV på soverommet, for når jeg sovner foran TVen og går opp og legger meg, er jeg lys våken.) Ikke ha det for varmt på rommet Ikke drikk koffein før du legger deg. Ikke drikk for mye før du legger deg generelt. Du sier jo selv at du må på do. Kanskje du ikke bør ha vann når du sover? Er du tørr i munnen, så prøv å puste igjennom nesen (er du tett?) Har du prøvd med tung dyne? Legg en ekstra dyne og noen tepper oppå og se om det virker beroligende. Lese en bok i sengen kan også være avslappende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heartbeat Skrevet 19. november 2014 #23 Del Skrevet 19. november 2014 Stå opp kl 6, legg deg seint. Ikke fall for fristelsen å sove ut i helgene. Stå opp like tidlig hver dag. Etterhvert kan du legge deg litt tidligere, men stå tidlig opp hele tiden. Jeg måtte gjøre dette i noen mnd før det nyttet og nå er det sjeldent jeg sliter med søvn. Det er bare om jeg sover litt for lenge det skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrkHumle Skrevet 19. november 2014 #24 Del Skrevet 19. november 2014 Jeg bruker melatonin i vinterhalvåret, da jeg sover dårlig i de månedene det blir tidlig mørkt. Det er relativt ny medisin i Norge, men selges reseptfritt i USA bl.a. Brukes mye for de som reiser mellom tidssoner. Funker godt for problemer med innsovning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #25 Del Skrevet 19. november 2014 Sovepreparater bør være siste utvei! Det løser ingenting, og du risikerer å bli avhengig av dem. Du må prøve å komme til bunns i årsaken til problemet. Hva tenker du på der du ligger? Er det bekymringer, eller har det bare blitt en vond sirkel over tid? Du må uansett jobbe med søvnhygienen hvis dette skal løse seg på sikt. Hvis du er en grubler som meg, kan dette hjelpe: Hvis jeg merker at jeg har hodet fullt av tanker ( dette trenger ikke være bekymringer, men kan være å planlegge morgendagens klesvask og andre gjøremål), så skriver jeg det fysisk ned i en liste på telefonen. Da vet jeg at det ikke blir glemt, og at jeg får ryddet opp i alt. Da klarer jeg å legge det vekk og "få fred" til å sove fordi jeg vet jeg kan fortsette tankerekken der jeg slapp neste dag. Jeg er også en klokketitter hvis jeg først ikke får sove. Merker panikken kommer snikende i økende grad ettersom klokka går. Men jeg unngår så mye jeg kan å se på klokka, og har begynt å tenke at jeg skal gi f, og at det verste som tross alt kan skje er at jeg blir trøtt neste dag. Med denne tankegangen slapper jeg lettere av. Hvis jeg trener på tidlig kveld blir jeg god og avspent i kroppen, og sovner lettere. Lykke til Anonymous poster hash: 86294...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorwegianBlue Skrevet 19. november 2014 #26 Del Skrevet 19. november 2014 Det hjalp veldig for meg å berre roe ned ein halv time før eg skulle leggje meg. Som å skru ned belysninga, drikke te, høyre på lydbok eller anna som gjer at du slappar av. Og då ikkje sjekke facebook eller snap! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lemon-aid Skrevet 19. november 2014 #27 Del Skrevet 19. november 2014 Vallergan funket på meg i en periode der jeg slet med å sovne…Ingen hangover på meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå