Gå til innhold

Hva funker som sovemedisin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sover så dårlig om nettene, og i det siste har jeg merket det har begynt å gå utover hverdagen min (konsentrasjonsevne, irritasjon osv). Legger meg gjerne 22-23, sovner ikke før mellom 2:30 og 4 en gang... kan gjerne sove i 10-20 minutter for så å våkne igjen...

Ligger og vrir meg, lys våken, frem og tilbake, snur puta, snur dyna, sjekker klokka, henter vann, må tisse, snu seg andre veien, bytte natt-tøy osv.

Begynner på jobb 0800, burde være oppe kl 07. Hender jeg står opp så sent som 07:40, må kjøre 07:45.. Ikke en god ordning.

Er det noen som har noen gode tips? Preparater man kan ta (helsekost, apotek)? Må man til legen for å få sovepiller? Ønsker ikke ta noe fast, men kjenner det går utover alt som heter hverdag.. Trenger å få sovet ut en natt eller to

Anonymous poster hash: ecf19...411
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare si at jeg fikk sovepiller av legen fordi jeg var syk og ikke hadde sovet på et par døgn. Det hjalp ikke på noe som helst. Jeg ble helt lam i kroppen så det var direkte farlig om jeg måtte på do fordi jeg sleit med å gå. Og så var jeg helt våken i hodet. Merkelige greier..

Det eneste som har gjort at jeg har fått sovet bedre er Tramadol. Men det får du ikke uten videre, og det er er mot smerter.

Anonymous poster hash: c31a1...0f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legg deg sulten, men la det gå litt tid mellom siste måltid og senge tid. La mobil og pc være i allefall 30min til 1 time før du skrur av lyset. Les heller. Ikke se på klokken når du ikke får sove, og ikke ligg i senga viss du ikke får sove, reis deg, sitt og les et sted, gå litt rundt og gjør deg trøtt på denne måten. La rommet være ganske kaldt og luftet før du legger deg . Prøv kamomille te som er beroligende, eller valarian te, som er ganske nummende og gjør i allefall meg ganske slapp. Ikke spis mat me tyramine, som feks bacon, det øker produksjonen av noradrenalin som er neuro stimulerende, ergo holder deg våken. Trening gjør deg også trøtt, prøv det :)

Anonymous poster hash: 9a42d...a8e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover så dårlig om nettene, og i det siste har jeg merket det har begynt å gå utover hverdagen min (konsentrasjonsevne, irritasjon osv). Legger meg gjerne 22-23, sovner ikke før mellom 2:30 og 4 en gang... kan gjerne sove i 10-20 minutter for så å våkne igjen... Ligger og vrir meg, lys våken, frem og tilbake, snur puta, snur dyna, sjekker klokka, henter vann, må tisse, snu seg andre veien, bytte natt-tøy osv. Begynner på jobb 0800, burde være oppe kl 07. Hender jeg står opp så sent som 07:40, må kjøre 07:45.. Ikke en god ordning. Er det noen som har noen gode tips? Preparater man kan ta (helsekost, apotek)? Må man til legen for å få sovepiller? Ønsker ikke ta noe fast, men kjenner det går utover alt som heter hverdag.. Trenger å få sovet ut en natt eller to Anonymous poster hash: ecf19...411

Nå vet ikke jeg hvor reelt dette er, i og med at du ikke har skrevet noe om dette i innlegget ditt, men siden du sitter her midt på natta er det kanskje lurt med en påminnelse?

Mener å ha hørt at data/tv/iPad/mobil kan være svært ødeleggende for nattesøvnen, så jeg ville prøvd å tatt et par data/tv/iPad/mobilfrie timer før sengetid, og latt det ligge på et annet rom om natta så man ikke blir fristet til å sjekke noe. Og heller kjøpt en god gammeldags vekkerklokke som får deg opp om morgenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover så dårlig om nettene, og i det siste har jeg merket det har begynt å gå utover hverdagen min (konsentrasjonsevne, irritasjon osv). Legger meg gjerne 22-23, sovner ikke før mellom 2:30 og 4 en gang... kan gjerne sove i 10-20 minutter for så å våkne igjen...

Ligger og vrir meg, lys våken, frem og tilbake, snur puta, snur dyna, sjekker klokka, henter vann, må tisse, snu seg andre veien, bytte natt-tøy osv.

Begynner på jobb 0800, burde være oppe kl 07. Hender jeg står opp så sent som 07:40, må kjøre 07:45.. Ikke en god ordning.

Er det noen som har noen gode tips? Preparater man kan ta (helsekost, apotek)? Må man til legen for å få sovepiller? Ønsker ikke ta noe fast, men kjenner det går utover alt som heter hverdag.. Trenger å få sovet ut en natt eller to

I perioder hvor jeg sliter med søvn tar jeg et "naturmiddel" som fåes kjøpt på apoteket og som jeg har hatt god effekt av når det har stått på som verst. Jeg husker ikke navnet på det nå i forbifarten, men jeg mener det begynner på V, og lages av en type rot. Lukter høgg. Om du spør på apoteket vet de sikkert hvilket middel det er.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 70c0b...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk først alle søvnhygienetiltak.

Jeg har brukt Imovane mot søvnproblemer, men man blir gjerne utslått dagen etter. Så det er ikke å anbefale.

http://www.helse-bergen.no/no/OmOss/Avdelinger/sovno/sovn-og-sovnsykdommer/Sider/sovnhygiene--gode-rad-ved-sovnproblemer.aspx

Anonymous poster hash: 271c4...3ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet ikke jeg hvor reelt dette er, i og med at du ikke har skrevet noe om dette i innlegget ditt, men siden du sitter her midt på natta er det kanskje lurt med en påminnelse?

Mener å ha hørt at data/tv/iPad/mobil kan være svært ødeleggende for nattesøvnen, så jeg ville prøvd å tatt et par data/tv/iPad/mobilfrie timer før sengetid, og latt det ligge på et annet rom om natta så man ikke blir fristet til å sjekke noe. Og heller kjøpt en god gammeldags vekkerklokke som får deg opp om morgenen?

Jeg har fri i morgen, så orket ikke ta kampen med leggingen i dag igjen..

Pleier som oftest å legge vekk elektronikk rundt en halvtime-45 minutter før jeg legger meg (så går jeg på badet osv). Det er ikke fristelsen til å sjekke telefonen som er problemet, mer at jeg stresser med at nå er det bare 6 timer til jeg må opp, 5, 4 osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legg deg sulten, men la det gå litt tid mellom siste måltid og senge tid. La mobil og pc være i allefall 30min til 1 time før du skrur av lyset. Les heller. Ikke se på klokken når du ikke får sove, og ikke ligg i senga viss du ikke får sove, reis deg, sitt og les et sted, gå litt rundt og gjør deg trøtt på denne måten. La rommet være ganske kaldt og luftet før du legger deg . Prøv kamomille te som er beroligende, eller valarian te, som er ganske nummende og gjør i allefall meg ganske slapp. Ikke spis mat me tyramine, som feks bacon, det øker produksjonen av noradrenalin som er neuro stimulerende, ergo holder deg våken. Trening gjør deg også trøtt, prøv det :)

Pleier å legge vekk tlf når jeg går på badet (ca 30-45 minutter før jeg legger meg), setter bare på vekkerklokke. Trener gjerne i 17-18 tiden hver dag, sover alltid i kaldt rom..

Kan prøve denne teen. Spiser aldri noe sånt bacon el før leggetid, men har lest at å spise f.eks grovt brød kan hjelpe (noe med tryptofan eller seranin eller noe sånt, husker ikke i forbifarten), så det gjør jeg.. Ikke at det hjelper stort.

Står jeg opp og gjør noe blir jeg nok bare oppe lengre enn det det ville tatt å sovne naturlig... Har i allefall erfaring med det. Blir f.eks for oppslukt i en bok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å legge vekk tlf når jeg går på badet (ca 30-45 minutter før jeg legger meg), setter bare på vekkerklokke. Trener gjerne i 17-18 tiden hver dag, sover alltid i kaldt rom..

Kan prøve denne teen. Spiser aldri noe sånt bacon el før leggetid, men har lest at å spise f.eks grovt brød kan hjelpe (noe med tryptofan eller seranin eller noe sånt, husker ikke i forbifarten), så det gjør jeg.. Ikke at det hjelper stort.

Står jeg opp og gjør noe blir jeg nok bare oppe lengre enn det det ville tatt å sovne naturlig... Har i allefall erfaring med det. Blir f.eks for oppslukt i en bok

Prøv te'en ja. Og spør gjerne på apotek om de vet om noen naturlige suplimenter, før du begynner på medisiner. Snakk også med legen din om det, kan det hende det ligger noe annet bak det? Problemer på jobb, stress, depresjon? Valarian te burde funke i allefall :) Lykke til! Og god natt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnesium og B-vitamin kan funke.

Vallergan, men da kan du risikere å sove veeeldig lenge og få hangover fra h'.

Melatonin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve Postafen (bilsyke) som du får kjøpt reseptfritt på apoteket, samt de fleste matbutikker. Ta de ca. to timer før du vil sove. "Bivirkningen" av disse er at du blir trøtt. Har fungert til meg, så gi det et forsøk hvis ikke noe annet fungerer.

Hvis problemet skulle vedvare over tid må ta kontakt med legen. Postafen har ingen skumle bivirkninger, men man skal aldri bruke et preparat over lengre tid uten å rådføre seg med legen.

God natt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv te'en ja. Og spør gjerne på apotek om de vet om noen naturlige suplimenter, før du begynner på medisiner. Snakk også med legen din om det, kan det hende det ligger noe annet bak det? Problemer på jobb, stress, depresjon? Valarian te burde funke i allefall :) Lykke til! Og god natt ;)

Eh... I ny jobb, stress med eksamenstid med skole, stress ellers.. Så joda, det har jo sikkert med det å gjøre, men har ikke muligheter for å "utslette" årsaken nå, så må nesten bare behandle symptomet...

Tusen takk, skal sjekke ut det du anbefaler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Last ned en app som heter twilight. Den gjør at dataskjermen/mobilen blir rødere i fargen, og ikke så sterk og blå.

Are you having troubles to fall asleep? Are your kids hyperactive when playing with the tablet before bed time?
Are you using your smart phone or tablet in the late evening? Twilight may be a solution for you!

Recent research suggests that exposure to blue light before sleep may distort your natural (circadian) rhythm and cause inability to fall asleep.

The cause is the photoreceptor in your eyes, called Melanopsin. This receptor is sensitive to a narrow band of blue light in the 460-480nm range which may suppress Melatonin production - a hormone responsible for your healthy sleep-wake cycles.

In experimental scientific studies it has been shown an average person reading on a tablet or smart phone for a couple of hours before bed time may find their sleep delayed by about an hour.

The Twilight app makes your device screen adapt to the time of the day. It filters the flux of blue light emitted by your phone or tablet after sunset and protects your eyes with a soft and pleasant red filter. The filter intensity is smoothly adjusted to the sun cycle based on your local sunset and sunrise times.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.urbandroid.lux

Anonymous poster hash: 6fd4f...549
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amémonos

Drikk varm melk. Ikke tren eller sitt foran en skjerm før du legger deg. Ha sex eller onaner (orgasme er som sovemedisin for mange) når du legger deg. Ikke vær sulten eller veldig mett når du skal sove. Få så mye dagslys som mulig om dagene (evt. kan du prøve en mørketidslampe). Ikke utsett ting du kan få gjort før du legger deg slik at du blir liggende å tenke på alt du må gjøre neste dag. Sørg for at rommet er rent, ryddig og ordentlig luftet. Soveromsmiljøet spiller faktisk en rolle når det kommer til nattesøvnen. Regner med at du har en seng du finner behagelig? Hodeputen din er også viktig. Jeg har slitt noen netter i mitt liv grunnet dårlige hodeputer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å stresse over at du ikke får sove.

Mediter.

Legg vekk ipad eller tv tidligere enn bare tredve minutter før leggetid.

Anonymous poster hash: 011eb...209

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sliter endel med søvn selv, og til meg så fungerer helsekostproduktet Valerina Forte veldig bra. Tar to tabletter noen timer før jeg skal legge meg, og 2-3 tabletter rett før jeg legger meg. I tillegg ligger jeg å leser litt før jeg slukker lyset (aldri noe surfing på mobil/nettbrett i senga, og har heller ikke tv på soverommet). Ikke kjøp Valerina Natt, de er ikke like effektive. Valerina Forte får du kjøpt både på helsekost, apotek og på Vita.

Har aldri prøvd Imovane eller noen andre sovetabletter som er reseptbelagt, bortsett fra at jeg prøvde Vallergan (egentlig allergimedisin) ei stund. Vallergan ble jeg forsåvidt trøtt av, men jeg hadde verdens verste hangover dagen etter som satt i flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt mye med søvn og har testet melatonin og imovane. Melatonin hadde ingen effekt på meg siden jeg sliter med at jeg våkner ørten ganger hver natt. Men det har så vidt jeg vet ingen bivirkninger. Imovane har fungert bra for meg, eneste bivirkning var ekkel smak i munnen dagen etterpå. Men den er avhengighetsskapende, så ingen varig løsning. Så mitt beste tips er trening, både for bedre søvn og mot stress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg alle søvnhygieneråd (disse googler du deg frem til).

Og mitt bonustips: fjern alle klokker fra soverommet. Det stresser deg bare.

Gjør ALT før du prøver sovemedisin.

Anonymous poster hash: 8db30...5b8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...