AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #1 Skrevet 12. november 2014 Hei. Jeg har akkurat blitt student. Lever kun på stipend/studielån og etter alt av utgifter er betalt sitter jeg igjen med 500 - 1000 kr. Jeg må bruke sparepengene mine på julegaver. Familien min kaller meg ofte gjerrig fordi jeg har endel sparepenger, men er veldig nøktern og unner meg ikke mye luksus. er redd de skal kalle meg gjerrig hvis gavene ikke er "fine" nok. har cirka 50 tusen. hvor mye hadde dere brukt på hver hvis dere var i min situasjon? Mor far søster 21 år bror 30 år bror 33 år niese 3 år. svoger kjæreste Anonymous poster hash: f5000...508
The Kitten Skrevet 12. november 2014 #2 Skrevet 12. november 2014 Hva sparer du til? Hvis du har et konkret mål, så skjønner jeg godt om du ikke vil bruke så veldig mye på julegaver. Er selv student, men jobber ganske mye ved siden av studiene. Det jeg bruker er: Mor: 500 Far: 500 Bror og svigersøster: 545 kr hver, men dette er inkludert at gavene skal sendes til USA. Datteren til en venninne (som er halvannet år) 140 kr Kjæreste: Ikke bestemt, men mellom 500 og 1000 kr et sted. Bestemor: 200 kr. Vurderer å bruke mer. Hun gir alltid så masse til jul og bursdagen min.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #3 Skrevet 12. november 2014 TS: sparer så jeg har egenkapital til leilighet (en vakker dag) Anonymous poster hash: f5000...508 1
The Kitten Skrevet 12. november 2014 #4 Skrevet 12. november 2014 TS: sparer så jeg har egenkapital til leilighet (en vakker dag) Tilbake til Julen 20Anonymous poster hash: f5000...508 Da syns jeg det bør være helt ok å ikke bruke alt for mye på julegaver. Glemte å nevne at jeg også skal lage julekurv til en venninne. Egentlig har jeg og venninnene mine sluttet å gi julegaver til hverandre, men hun har hatt det veldig tøft dette semesteret, og hun har stilt opp masse for meg tidligere. Denne gaven blir nok den dyreste jeg gir. Kommer sikkert på 1000 kr. Hva med at du setter deg en maksgrense for hvor mye du skal kjøpe julegaver for? Til svoger og din søster/bror kan du f.eks kjøpe en fellesgave.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #5 Skrevet 12. november 2014 Jeg er også student. Dette er det jeg bruker: Samboer: 1500 som da er inkludert pakkekalender Far og hans kone: 150 (utstyr til det jeg lager til dem: lerret og kopper) Mor og hennes kone: 150 (samme) Bror: 400-500 kroner (utgift på garn til teppe) Søstre: 100 kroner hver besteforeldre: 300 tilsammen pga utstyr til alt som må lages. Ull er dyrt. Svigers: 100 (garn til ullsokker jeg lager til dem) Anonymous poster hash: 36b68...5a6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #6 Skrevet 12. november 2014 Jeg er også student. Dette er det jeg bruker: Samboer: 1500 som da er inkludert pakkekalender Far og hans kone: 150 (utstyr til det jeg lager til dem: lerret og kopper) Mor og hennes kone: 150 (samme) Bror: 400-500 kroner (utgift på garn til teppe) Søstre: 100 kroner hver besteforeldre: 300 tilsammen pga utstyr til alt som må lages. Ull er dyrt. Svigers: 100 (garn til ullsokker jeg lager til dem) Anonymous poster hash: 36b68...5a6 HAHA. Oisann! Gikk litt fort i svingene. Skal selvsagt være "mor og hennes MANN" Anonymous poster hash: 36b68...5a6 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #7 Skrevet 13. november 2014 Jeg er også student. Bruker ikke mer enn 500 per person, men for min del handler det mer om å finne en gave jeg tror mottakeren liker, uansett om det er en billig gave. Ville ikke falt meg inn å bruke for mye av sparepengene på julegaver hvertfall. Anonymous poster hash: e43e0...1a0
Gjest Skrevet 13. november 2014 #8 Skrevet 13. november 2014 (endret) Det er vanskelig å si akkurat hvor mye jeg ville brukt, men jeg ville brukt så mye at jeg følte jeg fant personlige, passende gaver. Det trenger absolutt ikke bli så dyrt. Jeg foretrekker selv en gave til 100 kr hvor jeg ser at personen har hatt meg i tankene da den ble kjøpt, enn en helt tilfeldig gave rasket med seg til 800 kr. Det blir litt til hva du gjør det til selv, for man kan absolutt finne fine gaver til en billig penge, men det tar gjerne litt lenger tid å planlegge. Endret 13. november 2014 av Calavi 1
Gjest constance90 Skrevet 13. november 2014 #9 Skrevet 13. november 2014 I år så skal jeg bruke minst mulig og lage mye personlige gaver. Er ferdig med et par strikke-prosjekter, skal male et par osv. Alle hjemme sier jeg ikke skal bruke penger på dem så om jeg bruker 150kr på garn, så er gaven verdt så mye mer når jeg har lagt 30 timer i det.
elvital Skrevet 13. november 2014 #11 Skrevet 13. november 2014 Bruker litt forskjellig; tantebarn: ca 100-150 hver foreldre: (500 til sammen) Søsken+partner: ca 200-250 (pluss barnevakt-tid) kjæreste: tror det blir ca 600 inkl julekalender. Selve julegaven kosta ca 150,- Bestemor: usikker. Kanskje jeg bare skriver meg på gaven fra foreldre. Venner: rundt 100kr hver. Med mindre vi bare går ut og spiser eller noe sammen i stedet da. Jeg handler på tilbud ofte, eller internett. Også handler jeg litt utover året. Jeg er ferdig med en del av gavene allerede så ikke det blir så mye til desember! (og sparepengene mine går til egenkapital!)
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #12 Skrevet 13. november 2014 ts her - Takk. Fint å få litt innspill. Ønsker å bruke litt penger på mor og far, for de fortjener det. broren min er ganske "high maintanance" om man kan si det om en gutt Veldig opptatt av merkeklær og "status", så føler det kan være ubehagelig å gi gaver fordi det ikke er status nok... men må prøve å huske de gamle verdiene i å gi gaver. Det skal være symbolsk og ment for å glede, ikke bare at prisen på gaven teller.... føler julen har tatt litt av. Elsker å kjøpe gaver til andre, men i år må det nesten tones ned litt fra min side. Håper ikke de kjøper veldig dyre og fine gaver til meg. Gleder meg til julen da ! Anonymous poster hash: f5000...508
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #13 Skrevet 13. november 2014 Det er trist at penger er fokuset i jula/når det gjelder julegaver, Ikke kritikk mot deg, men mot alle de storforlangende menneskene der ute. Vil man ha spesielle merker o.s.v. så kan man like så godt kjøpe det selv, og være takknemlig for det man får av andre. Hva med å avtale med de voksne at dere ikke bytter julegaver (kanskje litt sent nå, men om du er student og har dårlig råd neste år. tenk på det )? Jeg har heldigvis ikke så mange å gi gaver til. Gir bare til mitt eget barn, de to tantebarna mine, mamma, pappa og stefar. Gir bare smågaver til de voksne, de har jo alt fra før. Anonymous poster hash: 2e327...96d
Ulzzang Skrevet 13. november 2014 #14 Skrevet 13. november 2014 Når jeg var student bestille jeg gavekortene fra bokhandelen og kjøpte dyre gaver derfra. De gavene ble alltid godt tatt i mot. Hadde aldri i livet brukt så mye penger på gaver hvis jeg ikke hadde råd. Synes at egenkapital på bolig er mye viktigere . På bokklubben kan du for eksempel bestille barnebøker plus en liten leke ved siden av og kjøpt noe kjøkkenutstyr for foreldrene og kanskje noe til den broren som er litt dyr i drift. Du må betale kun porto som er noe under 150 kr. Der sparer du fort 850 kroner! (hvis du blir medlem av flere klubber kan du få flere gavekort!)
Gjest Fayme Skrevet 13. november 2014 #15 Skrevet 13. november 2014 Jeg student og sitter igjen med 2300 etter husleie osv, sånn gjør jeg det: pappa: 200 mamma: ca 200 søster: 300 bestemor og bestefar: prøver å finne noe mellom 3-400 kjæreste: 1200 Famor: 120 Onkler og andre som jeg kommer på at jeg burde kjøpe til får nok bare en god rødvin som jeg spleiser meg søsteren min
Gjest Margit Spat Skrevet 13. november 2014 #16 Skrevet 13. november 2014 Jeg ville brukt ca følgende hvis jeg var i din situasjon: Foreldre: 3-400 på hver. Søsken, svoger og niese: 2-300 på hver Kjæreste: 4-500 kr Man må tilpasse gaveprisen etter hva man har råd til og synes er bekvemt å gi bort. Selv om noen av mottakerne har dyre vaner, kan de ikke forvente at noen som studerer og sparer, og dermed ikke er etablert, kan gi gaver i fleretusenkronersklassen.
Gjest Booker Skrevet 13. november 2014 #17 Skrevet 13. november 2014 Student her og. Mamma: 500 (Krem og duftelys fra feelunique) Søster: 500 (Gavekort på IKEA) Venninner: 250 (Pakker fra feelunique) Kjøper gaver fra internett, så da får jeg mer i verdi sånn sett.
Aryamili Skrevet 13. november 2014 #18 Skrevet 13. november 2014 Mor: 300-500 kr, slår meg av og til sammen med søstra mi så vi gir en felles gave til +-1000 kr far: 300-500 kr, samme som ovenfor søster 21 år: 400 kr bror 30 år: 400 kr bror 33 år: 400 kr niese 3 år: 150 kr (de får så mange gaver og man finner fine ting til 150 kr) svoger: en liten oppmerksomhet, kanskje ca. 100 kr. kjæreste: her kommer det veldig an på, man kan bli enige om å ikke gi noe stort til jul og heller dra på en reise eller gjøre noe sammen etter jul. Vil si alt fra 300 - 1000 kr. Trist at familien din synes du er gjerrig fordi du ikke vil ofre sparekontoen din, men her må jeg si meg uenig med de. En gave trenger ikke være dyr for å være fin! Hvis man handler på nettet i litt god tid, samt følger med på tilbud i de ulike butikkene, kan man få fine gaver til en pris man kan leve med. Man må kjøpe gaver etter hva man har råd til, og selv om man skulle ha god råd er det ikke nødvendig å bruke titusener på gaver. Her kan man velge å være litt miljøbevisst og sparsom. Synes også det er hårreisende å lese at mange fortsatt betaler på gavene fra i fjor, fordi de har brukt kreditt til å handle gaver.
Aryamili Skrevet 13. november 2014 #19 Skrevet 13. november 2014 I år så skal jeg bruke minst mulig og lage mye personlige gaver. Er ferdig med et par strikke-prosjekter, skal male et par osv. Alle hjemme sier jeg ikke skal bruke penger på dem så om jeg bruker 150kr på garn, så er gaven verdt så mye mer når jeg har lagt 30 timer i det. Signerer denne. Jeg har strikket et par gaver, strikk trenger ikke være sokker eller en genser (fantastiske gaver begge to, synes jeg da), man kan strikke mye forskjellig, for å nevne noe: trekk til puff, kindle/iPad/mobil-cover, cup-cozy, vin-cozy osv. Slik får man personlige gaver som ikke koster all verden, og de jeg har tenkt å gi strikk til vet jeg kommer til å sette pris på kreativiteten og de timene som er lagt i arbeidet for at de skal få noe personlig
-Missi- Skrevet 14. november 2014 #20 Skrevet 14. november 2014 Jeg er og student og det samme er min lillesøster, Heldigvis i min familie er det stor forståelse for at folk ikke har råd til så mye, alltid vært noen fattigluser hele gjengen så har lite forventinger selv på den fronten. Søstra mi fortalte hva jeg skulle få i gave sist vi snakket: et bilde av henne fra klassefotograferinga. Hun var litt skeptisk til hva jeg syns om det men det sa jeg at selvsagt var null stress. Er da selv student og ikke så mye å rutte med De jeg skal kjøpe gave til blir ca slik: Sønnen min: 500-1000 her kan det nok bli litt, han ønsker seg en båt til 800 og jeg kjøper kansje noe fornuftig han alikevell trenger i tilegg. Mamma: 500 Søstra mi : 500 Mormor: 500 Vennepar som alltid gir gave til meg: 500 eller mindre kommer ann på hva jeg finner. Ikke så mange jeg kjøper gave til, i tilegg må sønnen min få 500 han kan bruke på gave til meg og de han ellers vil gi gave til. Sånn er det å være mamma Totalt blir vell alt dette ca 3500, den ene gaven, den til mormor må sendes så blir litt utgifter der og, starter tidlig og tar alt litt og litt for å få råd til alt, har spart helt siden i sommer for å ha råd til gaver+ at jeg skal reise hjem til mamma i jula og det koster jo litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå