Gå til innhold

Leier leilighet. Hvem har ansvaret lamper/lys i leiligheten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier en leilighet av en privatperson.

På det ene rommet er det ingen lamper, ikke i taket engang.

Det henger ned noe ledninger der hvor lampen brukte å være. Hvem har ansvaret for å fikse lampe der? Er vel ikke helt sikkert å ha ledninger hengende sånn fra taket?

Anonymous poster hash: b131c...b41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du, hvis det ikke har vært en enighet om at utleier må kjøpe dette.

Anonymous poster hash: 8c92b...df5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taklampe, lampe i det hele tatt har vel aldri vært noe krav i utleieboliger? Spørs kanskje om de leier ut møblert eller ikke, men uansett så er det lov å sette inn noen av sine egne ting.

Dersom krok og ledninger klare slik at du bare kan henge opp en lampe, så ville jeg gjort det selv. Dersom det kun er ledninger og ingen krok, hadde jeg spurt eier om lov til å sette inn en krok ved ledningene slik at du får litt lys der.

Endret av Aella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Leier skal på egen bekostning vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklossetter, varmtvannsbeholdere, elektriske kontakter og brytere, samt inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. "

Direkte fra standardkontraktene til huseierforbundet. Sjekk hva det står i kontrakten din. Sansynligvis vil du måtte dekke dette selv, men spør gjerne huseier om han kan fikse det, sjangsen er grei for at han sier ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Leier skal på egen bekostning vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklossetter, varmtvannsbeholdere, elektriske kontakter og brytere, samt inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. "

Direkte fra standardkontraktene til huseierforbundet. Sjekk hva det står i kontrakten din. Sansynligvis vil du måtte dekke dette selv, men spør gjerne huseier om han kan fikse det, sjangsen er grei for at han sier ja.

De løse ledningene er vel en del av fast eiendom dersom de er koblet fast i strømnettet. Om de er koblet til med stikk-kontakt er de ikke det.

Jeg ville bedt huseier om å feste en lampe i taket eller å sikre de løse strømkablene.

Anonymous poster hash: 42cd5...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ditt ansvar som leie å kjøpe lamper der du mener det trengs. Koblingpunktene i taket utgjør like liten fare som en stikkontakt når de ikke er i bruk, men syns du det ser fælt ut eller er bekymret, så kan bu be huseier skru lokk over. Men lamper er ditt ansvar, du kan ikke kreve at han skal skru opp det.

Anonymous poster hash: 288c6...f02
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsket å montere skinner med spotlamper i taket. Satte opp et prisoverslag (fikk kjøpt til kostpris gjennom familie, og han monterte gratis). Gikk så til huseier å forklarte hva vi ville gjøre og spurte om å få trekke det fra i husleia (mot at lampene blir hengende igjen). Huseier sa ja med en gang og nå har vi skikkelig deilig lys (med dimmere!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare spurt om dere kanskje kunne spleise på det? Man har ikke lov å sette opp taklampe selv med mindre det er stikk der oppe, så elektriker må sette den opp. Huseier får fordelen av lampe senere, og du får lys nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utleier og hadde satt pris på at du sa fra, så hadde jeg fikset.

Anonymous poster hash: b4510...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi her om en leiliget som er leid ut fullt møblert? Da er lamper og lys utleiers ansvar. (Da skal leier kun ta med seg klær og toalettsaker for å kunne bo.)

Er eleiligheten ikke møblert, evt. med hvitevarer må leier selv sørge for lamper og annet innventar.

Dersom øedningene henger løst, uten sukkerklup på, er dette brannføarlig. Da må du kjøpe en el. sukkerklump og montere på.

Anonymous poster hash: 9f97e...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, prisen på lampen spiller ingen rolle. Velger jeg å henge en lampe selv, så er den min og skal tas med ved flytting. Er det huseier som setter inn lampe, så er det hans. Da kan han selv bestemme stilen og prisklassen.

Da jeg leide en leilighet, fikset jeg alt belysning selv. Samtidig passet jeg på å ikke henge lampene for å ikke lage hull i taket eller veggene. Reparasjon av slike "småskader" kunne senere trekkes fra depositum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...