AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #1 Skrevet 12. november 2014 Ja, jeg klarer altså å ikke få til å lage en brukbar tomatsaus:P Ganske utrolig egentlig. Jeg har prøvd hermetiske tomater, ulike typer friske tomater, tomatpure, ketchup og alle mulige kombinasjoner av disse. Prøvd meg frem med ulike typer krydder men den blir liksom ikke bra. Nå er jeg lei. Hjelp:P Anonymous poster hash: 13787...2e7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #2 Skrevet 12. november 2014 Hva er det med sausen du er misfornøyd med? Anonymous poster hash: 81a56...a64
Nuttery Skrevet 12. november 2014 #3 Skrevet 12. november 2014 Jeg tar å steker champignon, løk og litt hvitløk sammen, steker opp kjøttdeig, heller krasjede tomater over og lar det surre med muligens litt fløte eller creme fraiche, og krydrer med salt, pepper og basilikum... Funker bra for meg
Miren Skrevet 12. november 2014 #4 Skrevet 12. november 2014 Har stavmikser med beholder som jeg kan mose tomater i. Moser tomatene med en del fersk basilikum og et hvitløksfedd og setter til kok. Syntes den er god
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #5 Skrevet 12. november 2014 Kok lenge! Når jeg f.eks lager en tomatbasert bbqsaus lar jeg den koke i to timer. Da blir den ordentlig god. Og den må koke uten lokk slik at tomatsmaken blir mer konsentrert. Og man må ha sukker i tomatsausen. En ss på to bokser hermetiske tomater gjør susen. Anonymous poster hash: 02279...47f
flinkeceline Skrevet 12. november 2014 #6 Skrevet 12. november 2014 Funker også å hive i et par chilipepper
FruRaeder Skrevet 12. november 2014 #7 Skrevet 12. november 2014 (endret) Å bake tomatene i ovnen noen timer er også en god idé. Endret 12. november 2014 av seductive
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #8 Skrevet 12. november 2014 http://mattips.org/oppskrift-pa-pizza-saus/ bruker denne oppskriften, beste jeg har prøvd ihvertfall. Anonymous poster hash: 9a4a3...ad2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #9 Skrevet 12. november 2014 Jeg har tatt utgangspunktet i denne oppskriften http://trinesmatblogg.no/2011/04/06/spaghetti-bolognese/ også tatt bort det jeg ikke liker og tilsatt noen ting jeg liker. Jeg tror buljongen og lang koketid gjorde susen. Steike godt!! :D Kjøper aldri tomatsaus igjen :D Anonymous poster hash: 74069...284
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #10 Skrevet 12. november 2014 Hva er det med sausen du er misfornøyd med? Anonymous poster hash: 81a56...a64 Det varierer, noen ganger blir den beisk(?!), noen ganger blir den for søt, andre ganger for sterk, noen ganger smakløs. Klarer liksom ikke smake meg til hva som mangler. Kanskje sammenheng med at jeg sjeldent hat spist skikkelig god tomatsaus. http://mattips.org/oppskrift-pa-pizza-saus/ bruker denne oppskriften, beste jeg har prøvd ihvertfall. Anonymous poster hash: 9a4a3...ad2 Jeg har tatt utgangspunktet i denne oppskriften http://trinesmatblogg.no/2011/04/06/spaghetti-bolognese/ også tatt bort det jeg ikke liker og tilsatt noen ting jeg liker. Jeg tror buljongen og lang koketid gjorde susen. Steike godt!! :D Kjøper aldri tomatsaus igjen :D Anonymous poster hash: 74069...284 Takk for linker, kan prøve dem neste gang pasta står på menyen:) Anonymous poster hash: 13787...2e7
Gjest Geit Skrevet 13. november 2014 #11 Skrevet 13. november 2014 Etter at jeg leste at noen (som jeg ikke husker hvem er, men jeg merker jeg nesten elsker vedkommende litt) anbefalte denne sausen her på forumet en gang, så har jeg laget den flere ganger. http://smittenkitchen.com/blog/2010/01/tomato-sauce-with-butter-and-onions/ Smak og behag, men det er den beste tomatsausen jeg har laget, i hvertfall. Enkel er den jo også, tre ingredienser+tid er alt du trenger. Ellers synes jeg at lang nok koketid og gode hermetiske tomater nesten alltid avgjør om tomatsausene jeg lager blir gode.
Gjest Brienne of Tarth Skrevet 13. november 2014 #12 Skrevet 13. november 2014 Jeg pleier å lage en stor gryte som jeg deler opp i porsjoner og fryser ned. I gryta har jeg løk, hvitløk, paprika, selleri, revet gulrot, basilikum og hakkede tomater. Surrer løk og hvitløk i olivenolje, tilsetter resten og lar det koke lenge! Den er best når den begynner å bli ganske tykk. (Bare følg med at den ikke brenner seg i bunnen.) Til slutt bruker jeg stavmikseren i gryta så sausen blir glatt, men hvis du vil ha litt konsistens på sausen så kan du la være. Tar ikke i salt og pepper før jeg fryser ned, smaker heller til når jeg bruker den i de enkelte rettene.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #13 Skrevet 13. november 2014 Å bake tomatene i ovnen noen timer er også en god idé. Det er ikke greit å bake tomatene i ovnen, er du helt påstyr eller? Hvorfor skulle det være greit??? Anonymous poster hash: 81a56...a64
FruRaeder Skrevet 13. november 2014 #14 Skrevet 13. november 2014 (endret) Det er ikke greit å bake tomatene i ovnen, er du helt påstyr eller? Hvorfor skulle det være greit??? Anonymous poster hash: 81a56...a64 Hehehe! På styr nei. Det finnes få ting jeg hater mer enn smaken på ferske tomater, men tomater bakt i ovnen i et par timer med olje og maldonflak er prima og perfekt til å lage saus av etterpå. Endret 13. november 2014 av seductive
Gjest Blondie65 Skrevet 13. november 2014 #15 Skrevet 13. november 2014 Jeg pleier å lage en stor gryte som jeg deler opp i porsjoner og fryser ned. I gryta har jeg løk, hvitløk, paprika, selleri, revet gulrot, basilikum og hakkede tomater. Surrer løk og hvitløk i olivenolje, tilsetter resten og lar det koke lenge! Den er best når den begynner å bli ganske tykk. (Bare følg med at den ikke brenner seg i bunnen.) Til slutt bruker jeg stavmikseren i gryta så sausen blir glatt, men hvis du vil ha litt konsistens på sausen så kan du la være. Tar ikke i salt og pepper før jeg fryser ned, smaker heller til når jeg bruker den i de enkelte rettene. Dette.
Beltedyr Skrevet 13. november 2014 #16 Skrevet 13. november 2014 Ingredienser som rødvin og bacon er anbefalt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå