Gå til innhold

trenger husmorstips! fjerne eddik lukt fra tøy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten vår tisset nylig i sengen og vi måtte vaske overmadrassen. Et tips jeg har fått før er å ha eddik på flekken for å fjerne lukten av kattetiss. Dette fjernet heldigvis lukten, men istedet har det satt seg en intens eddik-lukt som ikke vil bort selv når eddiken har tørket i flere dager! Har noen råd for å fjerne eddiklukten?

Kan nevnes at vi hadde samme uhell på en skinnjakke for noen år siden som vi vasket for hånd og hadde eddik på. Den har "luftet" i flere år, men jakka lukter fortsatt eddik :P så tips tas imot med stor takk!

Skrevet

Hvorfor har du katten oppi senga :sjokkert:

Tror jeg hadde kasta ut madrassen jeg. Kunne ikke tenke meg å legge meg oppi kattepiss.

Anonymous poster hash: b1303...b86
  • Liker 1
Skrevet

Vaske det igjen? (på 60 grader)

Skrevet

Høres ut som dere har brukt for mye/for konsentrert eddik. Jeg bruker bittelitt eddik på hver håndkle/sengetøy vask, og det lukter aldri eddik!

Har dessverre ingen tips angående å få eddik lukta bort da..

Anonymous poster hash: 01264...776
  • Liker 1
Skrevet

Nok et eksempel på uvettug bruk av Eddik. Eddik er til konservering av mat, punktum.

Les de trådene som har vært her og du ser at eddik har ødelagt en hel del vaskemaskiner, ikke skal brukes til tekstiler osv.

Kan du putte hele madrassen i vaskemaskinen eller i et badekar, så gjør de og prøv. Har erfart at Ariell flytende er langt mer effektiv og snillere med tøyet enn f.eks. Omo.

Alle senger burde ha lett vaskbare beskyttelesetrekk, spør du meg, og katter har ingenting på soverom å gjøre. Føler meg som sinnasnekkeren!

Anonymous poster hash: 5e4cd...7c9

Skrevet

Kjøp Urine Off på amazon f.eks hvis du ikke får det i butikk.

De har også en injector som du kan spraye inn i sofaputer, +++ tekstil.

Bedre enn eddik

Anonymous poster hash: 52b23...5c7
Skrevet

Fukt madrassen med vann igjen og dunk på med bakepulver

Anonymous poster hash: 52d50...303

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Som AB ovenfor meg sier - bakepulver. Du kan også bruke soda, men jeg vet ikke om det er tilgjengelig i Norge.

Lag en tykk grøt av bakepulver og varmt vann.

Fukt madrassen lett (hhv. det stedet som lukter eddik) med veldig varmt vann, og smør bakepulver-grøten utover. La det virke i omlag en time til to timers tid. Ta så fønen og sett den på høyeste varme, og føn resten av "grøten" tørr, og børst så vekk bakepulveret.

For skinnjakka ville jeg ha lagt den i varmt vann (ca. 30-40) grader tilsatt bakepulver (tre-fire ss), og latt den ligge i bløtt i omtrent tjue minutter. Skyll jakka godt i kaldt vann, og la den tørke flatt. Når jakka er tørr, bør du sette den inn med lærfett for å forhindre at skinnet sprekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...