AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #1 Skrevet 12. november 2014 I litt over to måneder har jeg hatt en hormonspiral som har bragt meg mer bivirkninger og ubehag enn jeg noengang kunne forestilt meg.. Jeg skal dog ta noe av overraskelsene på egen kappe da jeg absolutt burde gjort mer research før jeg bestemte meg, men jeg var desperat etter ett prevensjonsmiddel jeg kunne stole på og som jeg ikke måtte tenke på hver dag. Smertene er det verste og grunnen til at jeg skriver her. Hvor ofte jeg har vondt i magen og hvor lenge det varer varierer veldig. Det er veldig liten forutsigbarhet på hvor intense smertene er, eller om det kommer til å gå over. Forrige uke var jeg tilbake hos gynekologen min som sa at jeg hadde cyster på eggestokkene som gjorde vondt når de bristet, ifølge han er dette helt ufarlig men vondt. Han anbefalte meg å vente for å se om det går over av seg selv, og avsluttet timen der... Jeg vet ikke om jeg fikk igjennom hvordan dette går utover livskvaliteten min. Har i tillegg opplevd humørsvingninger og kviser. Jeg har egentlig veldig lyst til å ta den ut, men som gynekologen påpekte så ville jeg da bli tilbake til square one når det kommer til prevensjon og jeg har hørt at det å ta den ut er enda mer smertefullt enn det er å ta den inn og det skremmer meg. Selv om det virker deilig å ikke gå gjennom smertene jeg opplever nå. Økonomi er også en faktor.. Nå har jeg brukt over 2000 kroner på denne spiralen, og vil ha den ut etter 2 måneder bare... Noen andre med ubehagelige spiral erfaringer? Synspunkter? Anonymous poster hash: 229c5...96d
Ferny Skrevet 12. november 2014 #2 Skrevet 12. november 2014 Er cystene en bivirkning av spiralen? Har lurt på spiral selv, mamma mener det er et bra valg. Men må si jeg er skeptisk til å putte noe permanent oppi der når man ikke vet konsekvensene. Har lest at det er en liten infeksjonsfare i forbindelse med innsettingen, og er vel det jeg er mest skeptisk til. Men nå jeg leser at det kan gi sånne smerter som du har, så blir jeg jo enda mer skeptisk. Sa han noe om hvor lenge de bivirkningene der ville vare? Kan jo tenkes at det er verst første tiden...?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #3 Skrevet 12. november 2014 Er cystene en bivirkning av spiralen? Har lurt på spiral selv, mamma mener det er et bra valg. Men må si jeg er skeptisk til å putte noe permanent oppi der når man ikke vet konsekvensene. Har lest at det er en liten infeksjonsfare i forbindelse med innsettingen, og er vel det jeg er mest skeptisk til. Men nå jeg leser at det kan gi sånne smerter som du har, så blir jeg jo enda mer skeptisk. Sa han noe om hvor lenge de bivirkningene der ville vare? Kan jo tenkes at det er verst første tiden...? Nei, har i samme slengen byttet gynekolog siden vi ikke fikk noen særlig god relasjon og jeg følte han egentlig bare ville ha meg ut så fort som mulig for å ta inn neste pasient uten å høre mye på hva jeg hadde å si. Han mente at cystene ikke nødvendigvis er en bivirkning av spiralen, men merkelig at jeg aldri har hatt problemer med det før, og at det nå er et kjempeproblem for meg i hverdagen. Det kan tenkes at det bare er den første tiden, men når den tiden strekker seg over to måneders tid blir jeg skeptisk. Smertene er ofte mer intense enn menssmerter og mer sentrert/ stikkende, så selv om det er vondt på nesten samme sted er det ikke til forveksling. Har jo også snakket med folk som ikke har noen bivirkninger, så kan hende jeg er skikkelig uheldig Anonymous poster hash: 229c5...96d
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #4 Skrevet 13. november 2014 Jeg har hatt hormonspiral og hadde en del mensliknende smerter den første tiden. Føltes litt som om kroppen prøvde å støte den ut, eller muligens fordi jeg tenkte at det var det den gjorde Men tror ikke det varte så lenge som 2 mnd. Infeksjonsfaren er veldig liten om det gjøres riktig, men viktig å være 100 % sikker på at man ikke har kjønnssykdommer da insettingen kan "ta med" bakteriene lenger opp. Jeg synes det var veldig vondt å sette den inn og gruet meg fryktelig til å ta den ut. Da kjente jeg heldigvis ingen verdens ting. Om jeg var det ville jeg tatt den ut og heller vurdert kobberspiral. Det har jeg nå og er veldig fornøyd Anonymous poster hash: 014f4...618
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå