Gå til innhold

Oppskrifter til springform på 22cm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg bruke oppsrkifter beregnet på 24cm i denne? Er det noen som eventuelt har noen oppskrifter til meg?

Helst sjokoladekaker :D

Skrevet

Vanligvis kan du godt bruke en oppskrift til 24 cm, men steke i en 22 cm form. Du må da øke steketiden litt, siden kaken vil bli tykkere enn i en 24 cm form. Det du må huske på er at det kan flyte over og/eller at kaken kan heve seg over kanten.

"Mislykket" sjokoladekake

4 egg

2 dl sukker

200 g kokesjokolade

200 g smør

2,5 dl hvetemel

1 ts bakepulver

1 plate kokesjokolade

2 ss appelsinjuice

Pisk eggedosis av egg og sukker. Smelt sjokolade og smør og rør det inn i eggedosisen vekselvis med mel og bakepulver. Hell i smurt og melstrødd springform (22 cm) og stek ved 225 grader i 20 minutter. Kaken skal ha bløt kjerne. Smelt kokesjokolade i juice og bre over kaken.

Nøttesjokoladekake

150 g skåldede mandler

150 g finmalte valnøtter

300 g god sjokolade

1 ss kakaopulver

250 g smør

100 g sukker

6 egg

salt

Legg bakepapir i en kakeform (diameter 22 cm), smør bunn og sider, og strø deretter med mel. Ha nøttene i en food processor og finmal dem. Deretter har du i sjokolade og kakaopulver og kjører i 30 sekunder, slik at sjokoladen blir delt i småbiter. Sett det til side i en egen bolle. Ha smør og sukker i food processoren og pisk til det er lyst og luftig. Så tilsetter du eggeplommene en om gangen. Deretter blander du inn sjokolade og nøtter.

I en annen bolle pisker du eggehvitene med en klype salt til det danner seg stive topper. Vend forsiktig eggehvitene inn i sjokolade-, smør- og nøtteblandingen. Hell alt i formen, og stek ved 190 °C i ca. 1 time. Se etter om kaken er ferdig ved å stikke en cocktailpinne eller spissen av en kniv i den i 5 sekunder – når du tar den ut, skal det ikke være noe kakerøre på den. Server kaken med pisket krem, iskrem eller crème fraîche.

Karis beste sjokoladekake

3 egg

2 dl sukker

2 dl hvetemel

2 ss kakao

1 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

1 ½ dl kremfløte

200 g kokesjokolade

50 g smør

1 ss konjakk

1 ½ dl kremfløte

1 ss kakao

2 ss melis

cocktailbær til pynt

Pisk eggedosis av egg og sukker. Bland kakao, vaniljesukker og bakepulver i melet og sikt det i eggedosisen. Hell røren i form, ca 22 cm og stek ved 175 grader i 35-40 minutter.

Varm fløten og legg i smør og sjokolade. La det smelte og rør jevnt. Smak til med konjakk. Avkjøl litt. Del kaken i to eller tre lag og bre kremen mellom lagene. Bre resten over kaken. Pisk fløten og smak til med kakao og melis. Sprøyt sjokolademoussen oppå kaken og pynt med cocktailbær.

Saftig sjokoladekake

100 g smør

2 egg

3 dl sukker

2,5 dl hvetemel

4 ss kakao

1½ ts vaniljesukker

½ krm salt

Visp egg og sukker luftig. Smelt smøret og tilsett det. Bland det tørre og rør det inn. Hell i en smurt og strødd springform og stek ved 200 grader i ca 20 minutter.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg syns sjokoladekaken bakpå de røde kakaopakkene er god. den er veldig enkel å lage. Umulig å mislykkes med. Hvis du kutter ut kakaoen og tilsetter eplebåter litt kanel og strør perlesukker oppå blir det en nydelig eplekake.

JEg fant i forrige uke en nydelig sjokoladekake med kesam her inne(tror jeg, kan ha vært på dagbla' nett) skal sjekke det for deg.

Skrevet

Tusen takk :D Skal sette i gang og bake kaker med en gang jeg er frisk!

Gjest gjest1
Skrevet

fant ikke oppskriften på nettet men jeg husker den i hodet.

Appelsinsjokoladekake med kesam

3 egg

200 g sukker

1 dl hvetemel

3 ss mørkt kakaopulver

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

3 dl kesam

skall av en appelsin( bare det gule finhakket)

Visp eggedosis av egg og sukker sikt i det tørre og vend inn kesam og appelsinskall.

Hell smurt, ca 22 cm, form og stek på 180 grader C i ca 35 min. kakne skal være litt fuktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...