AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #41 Skrevet 13. november 2014 Si meg, er du helt tilbakestående! Hvor står det at jeg går til frisøren i arbeidstiden eller når mitt barn er i bhg? Jeg skriver at jeg er på jobb fra 8-16 HVER DAG, jeg har litt reisevei, så mitt barn blir levert 7.30 og henta 16.30. Jeg kan ikke avbryte arbeidstiden for å ta en frisørtime, det må jeg vet gjøre på kveldstid etter at barnet er lagt om jeg er heldig å skaffe barnevakt. FOR NEI, det er ikke så lett å skaffe barnevakt til veie med en gang man trenger det. Jeg sier at jeg hadde ikke klart meg uten den norske ordningen, for da hadde ikke jeg kunne gitt min datter tak over hodet, mat på bordet eller tøy på kroppen! Jeg jobber alle timene hun er i bhg! Så SKJERP dg, finn noen andre å hakke på! Anonymous poster hash: c5397...694 Men arbeidstid og reisetid er jo lov i sverige også. Man leverer liste over arbeidstid og reisetid og så får man så mange timer i barnehagen. Ser ikke hva du er så sinna for, barnehageløsningen i Sverige vil ikke hindre at en alenemor får jobbe. Den vil derimot hindre at hun kan handle eller gå til frisøren etter jobb før man henter barna. Men om du allerede henter barna 16.30 har du jo aldri tid til å gjøre noe av dette og samtidig hente før kl 17. Så jeg ser ikke hvordan den svenske løsningen er ille mot alenemødre, eller hvorfor du blir så sinna.Anonymous poster hash: f68f8...073 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #42 Skrevet 13. november 2014 I Noege har man forstått at de barna med foreldre som er hjemme på dagtid i mange tilfeller er de barna som trenger barnehagen mest. De aller fleste ønsker å tilbringe tid ned barna sine, men det finnes situasjoner hvor det ikke er hensiktsmessig eller fysisk mulig. Da synes jeg det er bedre at barnet tilbringer en halvtime ekstra i barnehagen enn at de plasseres hos første og beste tilfeldige barnevakt, for å sette det på spissen.Anonymous poster hash: a9c47...996 5
Harlekin Skrevet 13. november 2014 #43 Skrevet 13. november 2014 (endret) Tja. I utgangspunktet synes jeg dette høres ut som et strengt regime. Dere som kan noe om dette: Får man virkelig ikke ta et par dager fri hjemme uten barn når barnet har hatt mye lenger ferie enn foreldrene og faktisk begynner å bli temmelig rastløs? Får ikke en nybakt mamma selv bestemme hva hun orker ift. hvor mye det eldste barnet skal være hjemme fra bhg? Eller en dag mor/far ikke har sovet om natten i det hele tatt pga. nattevåk med baby og er helt på felgen, kan de ikke sende barnehagebarnet i barnehagen hele dagen da? I såfall synes jeg det er helt idiotisk. Tannlegetime og legetime synes jeg også det er rimelig teit å forvente at man skal ta med barnet på, sålenge det faktisk finnes barnepass tilgjengelig i form av barnehage. Barnet har virkelig ikke det bedre når de må sitte stille og vente på at mor eller far skal bli ferdige hos legen/tannlegen, enn å være i barnehagen og leke. Frisør og sånt, tja. Absolutt ikke nødvendig, går "aldri" til frisør selv, men synes ikke det er et sted å dra med seg barn. Var det ikke nettopp en tråd om hvor ille det er med sånne foreldre som drasser med seg barna sine på "andre folks arbeidsplasser"? Det er jo helt umulig å gjøre noen til lags ... Jeg synes faktisk barnehagen er et fint sted for barna å være. Det er så mye mer enn bare barnepass og "oppbevaring". Mulig de svenske barnehagene er annerledes, hva vet jeg. Endret 13. november 2014 av Harlekin 5
Gjest Ciegus Skrevet 13. november 2014 #44 Skrevet 13. november 2014 Si meg, er du helt tilbakestående! Hvor står det at jeg går til frisøren i arbeidstiden eller når mitt barn er i bhg? Jeg skriver at jeg er på jobb fra 8-16 HVER DAG, jeg har litt reisevei, så mitt barn blir levert 7.30 og henta 16.30. Jeg kan ikke avbryte arbeidstiden for å ta en frisørtime, det må jeg vet gjøre på kveldstid etter at barnet er lagt om jeg er heldig å skaffe barnevakt. FOR NEI, det er ikke så lett å skaffe barnevakt til veie med en gang man trenger det. Jeg sier at jeg hadde ikke klart meg uten den norske ordningen, for da hadde ikke jeg kunne gitt min datter tak over hodet, mat på bordet eller tøy på kroppen! Jeg jobber alle timene hun er i bhg! Så SKJERP dg, finn noen andre å hakke på! Anonymous poster hash: c5397...694 ... Hvorfor kunne du ikke gjort/levd slik som dette i Sverige? 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #45 Skrevet 13. november 2014 ... Hvorfor kunne du ikke gjort/levd slik som dette i Sverige? Det er noen her som absolutt mente at jeg brukte statens regning til å gå til frisøren. For det var visst det alenemødre gjorde. Jeg er så drit lei slik skitkasting til folk som er alene. Vi jobber beinhardt! Men om jeg må gå fra jobben en time tidligere i uka fordi jeg må på sykehuset for å følge opp cyster, så har ikke bhg noe som helst med det! Anonymous poster hash: c5397...694
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #46 Skrevet 13. november 2014 Det er noen her som absolutt mente at jeg brukte statens regning til å gå til frisøren. For det var visst det alenemødre gjorde. Jeg er så drit lei slik skitkasting til folk som er alene. Vi jobber beinhardt! Men om jeg må gå fra jobben en time tidligere i uka fordi jeg må på sykehuset for å følge opp cyster, så har ikke bhg noe som helst med det! Anonymous poster hash: c5397...694 Nei, det er det ingen som har skrevet. Du har ment at du ikke kunne forsørget barnet ditt med de reglene de har i Sverige, men det hadde du helt fint klart. Så lenge du har behov for barnepass fordi du skal jobbe, så har du rett på det også. Det er ingen som i denne tråden har kastet noe skitt til aleneforeldre. Men når du kommer og sier at du aldri hadde klart å forsørge barnet ditt om reglene var de samme som i Sverige, da er det klart folk må få lov å svare tilbake at det hadde du selvfølgelig klart like godt som en hvilken som helst annen svensk alenemor. Man tilpasser seg de reglene som finnes. Anonymous poster hash: a444f...ebb 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #47 Skrevet 13. november 2014 Jeg har valget mellom å handle mat før jeg henter i barnehagen eller ha med tre små barn inn i matbutikk rett etter jobb/barnehage. Det er veldig mye mer effektivt å handle alene, barna slipper en stresset mor og vi får mer tid sammen til andre aktiviteter. Anonymous poster hash: 3c66f...a59 Er du alenemor så kan jeg skjønne det men ellers kan man fint handle på kvelden eller att en forelder drar å storhandler på lørdagAnonymous poster hash: c83f6...e15
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #48 Skrevet 13. november 2014 Unnskyld meg, men kjenner du mange som ikke har noe familie overhodet? Hadde ikke jeg kunne hatt min datter i bhg fem dager i uken slik at jeg kan jobbe så vi får tak over hodet, Så hadde ikke ting gått nEI! Er du så trangsynt at du kaller det å være lite løsningsorientert at man jobber for å kunne ha tak over hodet og mat på bordet!? Hvilken planet er du fra? Hva slags annen løsning vil du foreslå? Jeg har INGEN andre til å hente eller bringe i bhg! Kan det være så utrolig vanskelig for deg å fatte det!? Jeg ahr litt reisevei til og fra jobb, jeg rekker ikke handle før jeg må hente i bhg uansett! Fy flate å påståelig du kan være uten å kjenne til situajsonen i det hele tatt! Ekkel person du der! Anonymous poster hash: c5397...694 Men du får jo barnehageplass etter hvordan du jobber sier de jo..Anonymous poster hash: 978de...180 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #49 Skrevet 13. november 2014 Det er noen her som absolutt mente at jeg brukte statens regning til å gå til frisøren. For det var visst det alenemødre gjorde. Jeg er så drit lei slik skitkasting til folk som er alene. Vi jobber beinhardt! Men om jeg må gå fra jobben en time tidligere i uka fordi jeg må på sykehuset for å følge opp cyster, så har ikke bhg noe som helst med det! Anonymous poster hash: c5397...694 Jeg et helt alene selv og blir helt oppgitt over deg. Du får jo bruke barnehagen når du jobber. Uansett hvor lenge du jobber! Anonymous poster hash: c83f6...e15 5
Gjest Ciegus Skrevet 13. november 2014 #50 Skrevet 13. november 2014 Det er noen her som absolutt mente at jeg brukte statens regning til å gå til frisøren. For det var visst det alenemødre gjorde. Jeg er så drit lei slik skitkasting til folk som er alene. Vi jobber beinhardt! Men om jeg må gå fra jobben en time tidligere i uka fordi jeg må på sykehuset for å følge opp cyster, så har ikke bhg noe som helst med det! Anonymous poster hash: c5397...694 Huh? det er det jo ingen som har sagt. Men du (eller var det en annen) påstår at det ikke vil fungere for deg å være alenemor i Sverige, og det kan ikke jeg helt forstå, altså. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #51 Skrevet 13. november 2014 Er du alenemor så kan jeg skjønne det men ellers kan man fint handle på kvelden eller att en forelder drar å storhandler på lørdagAnonymous poster hash: c83f6...e15 Er ikke alenemor nei, men både jeg og mannen trener på kvelden. Vi skal ha tid til å følge opp lekser og aktiviteter til ungene. Vi skal lage middag, bade og legge barna. Jeg handler før jeg henter fordi det går raskest og gir oss mer kvalitetstid med ungene. Grinete sultne barn i matbutikk er ikke kvalitetstid for meg. Sjeldent begge er hjemme likt i helgene når butikkene er åpne så storhandel uten barn nytter ikke da heller. Anonymous poster hash: 3c66f...a59
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #52 Skrevet 13. november 2014 Synes det er genialt! Skulle vært sånn her også. Jobber i bhg selv, og det er ekstremt mange som "utnytter" seg av åpningstidene siden det ikke er regler på sånt her. De verste foreldrene er faktisk de som går hjemme, det er de barna som blir hentet sist hver bidige dag. Anonymous poster hash: 2f9b0...356 svar for deg selv. Rart at du gjør opp en mening om andre menneskes behov på dette. Lurer faktisk på om du har barn selv og skjønner noe hva andre kanskje sliter med? Anonymous poster hash: 656ce...7a6
Nuttery Skrevet 13. november 2014 #53 Skrevet 13. november 2014 Godt man kan klippe håret på lørdager
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #54 Skrevet 13. november 2014 Er ikke alenemor nei, men både jeg og mannen trener på kvelden. Vi skal ha tid til å følge opp lekser og aktiviteter til ungene. Vi skal lage middag, bade og legge barna. Jeg handler før jeg henter fordi det går raskest og gir oss mer kvalitetstid med ungene. Grinete sultne barn i matbutikk er ikke kvalitetstid for meg. Sjeldent begge er hjemme likt i helgene når butikkene er åpne så storhandel uten barn nytter ikke da heller. Anonymous poster hash: 3c66f...a59 Ja stakkars deg om du går glipp av en trening. Blir skremt av att så mange egoistiske mennesker får barn. Synes du virkelig det er greit att ungene har en time ekstra på "jobb" bare så du skal slippe å planlegge litt bedre handlingen din?Anonymous poster hash: c83f6...e15 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #55 Skrevet 13. november 2014 Unnskyld meg, men kjenner du mange som ikke har noe familie overhodet? Hadde ikke jeg kunne hatt min datter i bhg fem dager i uken slik at jeg kan jobbe så vi får tak over hodet, Så hadde ikke ting gått nEI! Er du så trangsynt at du kaller det å være lite løsningsorientert at man jobber for å kunne ha tak over hodet og mat på bordet!? Hvilken planet er du fra? Hva slags annen løsning vil du foreslå? Jeg har INGEN andre til å hente eller bringe i bhg! Kan det være så utrolig vanskelig for deg å fatte det!? Jeg ahr litt reisevei til og fra jobb, jeg rekker ikke handle før jeg må hente i bhg uansett! Fy flate å påståelig du kan være uten å kjenne til situajsonen i det hele tatt! Ekkel person du der! Anonymous poster hash: c5397...694 Før var det vanlig å benytte trillepike/ barnepike, eller benytte seg av venner/naboer når man trengte barnepass og hadde lite eller ingen familienettverk. Og barna ble med i butikken når man handlet. Om man ikke ønsket å ta barna med til legetime og lign. så skaffet man barnevakt. De greidde seg før, og jeg kan vanskelig forstå at dagens småbarnsforeldre er så mye mer hjelpeløse. Allt går om man vil Lykke til Anonymous poster hash: 0b14b...721 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #56 Skrevet 13. november 2014 Ja stakkars deg om du går glipp av en trening. Blir skremt av att så mange egoistiske mennesker får barn. Synes du virkelig det er greit att ungene har en time ekstra på "jobb" bare så du skal slippe å planlegge litt bedre handlingen din?Anonymous poster hash: c83f6...e15 Jeg bruker ikke en time på å handle uten unger men det går gjerne en time om de er med. Det er jo et bevisst valg så å si at jeg "slipper å planlegge" er et dårlig argument, det et jo nettopp det jeg gjør!Anonymous poster hash: 3c66f...a59
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #57 Skrevet 13. november 2014 Tips angående handling, storhandel på lørdag da kan gjerne opplagte unger bli med og og handlr lørdagsgodt. En ok lørdagstradisjon. Handla alltid på mandagen før, og skjønner ikke hvorfor jeg ikke handla på lørdagen heller. Anonymous poster hash: f68f8...073 1
Sota Skrevet 13. november 2014 #58 Skrevet 13. november 2014 Tips angående handling, storhandel på lørdag da kan gjerne opplagte unger bli med og og handlr lørdagsgodt. En ok lørdagstradisjon. Handla alltid på mandagen før, og skjønner ikke hvorfor jeg ikke handla på lørdagen heller. Anonymous poster hash: f68f8...073 Fordi det er så mye kø;-)
Furstina Skrevet 13. november 2014 #59 Skrevet 13. november 2014 Det är mycket ni spekulerar om som inte stämmer. För det första har varje kommun egna regler för vad som gäller i barnomsorgen, sedan kan olika förskolor sätta vissa egna regler. Jag har haft barn i tre olika förskolor i två olika kommuner och aldrig behövt lämna arbetstider fö varken mig eller min man (som jobbar turnus). Vi måste däremot anmäla vilka tider vi vill ha omsorg (för personalplaneringens skull). Bägge mina kommuner har bara haft heltidsplatser (=ingen klicka eller halv plats) och det har inte varit någon tidsbegränsning på barnens tider - giver heltidsarbetande eller studerande föräldrar. Maxtaxan för ett barn under tre år tror jag är ca 1500 kr (1640 eller var det 1460?) för första barnet, med flera barn blir det lägre kostnad per barn. Arbetslösa har fått begränsat till senast kl 16 tror jag Föräldralediga Max 15 timmar enligt nån regel, men vi har haft 20 timmar på fyra dagar i våra kommuner. Detta är dock kritiserat av många få barnen missar mycket spontan lek med kompisarna. Det stämmer med 15 timmar gratis från 3 år, det är ett sätt att få fler barn att förberedas inför skolan, och mycket viktigt i språkupplärning för barn med utländsk bakgrund och föräldrar som ej pratar svenska. Lagad lunch, frukost, mellanmål, frukost och mjölk (allt ätbart) är inkluderat och de har skyldighet att kunna servera mat till allergiker och religiöst anpassad mat. Blöjor är gratis. När min man hade lediga dagar var barnen ca samma tider i barnehagen som annars - utan att någon protesterade. Det var viktigt för både dem, personal och barnen i barnehagen med rutiner och deltagande i verksamheten. Att det ska vara mycket regler och valrapporteringen om tider tycker inte jag stämmer.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #60 Skrevet 13. november 2014 Nei, det er det ingen som har skrevet. Du har ment at du ikke kunne forsørget barnet ditt med de reglene de har i Sverige, men det hadde du helt fint klart. Så lenge du har behov for barnepass fordi du skal jobbe, så har du rett på det også. Det er ingen som i denne tråden har kastet noe skitt til aleneforeldre. Men når du kommer og sier at du aldri hadde klart å forsørge barnet ditt om reglene var de samme som i Sverige, da er det klart folk må få lov å svare tilbake at det hadde du selvfølgelig klart like godt som en hvilken som helst annen svensk alenemor. Man tilpasser seg de reglene som finnes. Anonymous poster hash: a444f...ebb Hvsi du leser bakover så er det an Ab som påsto det flere ganger ja... Anonymous poster hash: c5397...694
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå