Gå til innhold

Regler for barnehage i Sverige..

Anbefalte innlegg

Skrevet

De har nok barnevern i Sverige også....

Anonymous poster hash: e54d0...e3d

Selvfølgelig har de det. Men har de unntak for disse barna? Det er det jeg lurer på. Eller går de i utgangspunktet ikke i bhg fordi foreldrene er hjemmeværende og de da ikke har plass? Jeg snakker om en liten gruppe, jeg vet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fleksitid på jobben, og da blir det for dumt at vi ikke skulle kunne benytte oss av den pga barnehagen. Vi bruker jo fleksitiden slik at barna skal få slippe å ha lange dager, men også slik at barna skal slippe å være med til tannlegen f.eks. (to småbarn der, mareritt, og ikke bedre for dem enn å være i bhg). Eller hjemme med syk forelder. Alle jeg kjenner forsøker å ha barna kortest mulige dager i bhg til vanlig.

En generell regel om å ikke ha barna flere timer enn normal-arbeidstid i uken har vi jo på en måte: for mitt vedkommende vanlig arbeidstid 37,5 + 5 timer reisetid= 42,5 timer, og barnehagen er åpen full plass 45 timer i uken, noe mer enn det kan de jo ikke være der. Så får vi som foreldre presset dette ned til ca. 38 timer i uken, med sjonglering av hvem som henter og leverer.

Hvis svenske barnehager er åpne til 18.30, skjønner jeg godt de må ha noen begrensninger på samlet oppholdstid for det enkelte barn, men ut over det syns jeg det er bra nok som det er i Norge.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror de har rutiner for alle sånne vissomatte dersomatte. Det virker som mange flekser, og henter tidlig, og derfor jobber mer på kvelden når barna er lagt.

Alle barn over 3 år, pluss barn av arbeidsledige og foreldre i permisjon har rett på 15 timer pedagogisk opplegg hver uke. For barn over 3 år er dette gratis, som en del av utdanningen. Til sammenligning har norske førsteklassinger 24 timer undervisning hver uke, inkl gym, friminutt, måltid og annet som ikke er direkte "undervisning". Jeg tror de får mye pedagogisk opplegg ut av 15 timer i uken. Skal vi være helt ærlige med hverandre er det jo stort sett mellom 10-14 det er rom for "pedagogisk opplegg" og den øvrige tiden er vi egentlig veldig mye oppbevaring vi også. Selvsagt er frileken kjempeviktig, men dersom flere foreldre da har barna sine hjemme så går det an å møtes og leke på fritiden, sammen med sine foreldre og søsken.

Jeg ser at veldig mange har fem timer, tre dager i uka, og da er det faste dager for 15 timers barna (tirs-tors). Da har gjerne barnehagen lagt opp til ekstra ting disse dagene, turer, kino, teater, museum osv. Det vil også si at mandag og fredag er det veldig mange barn som er hjemme med en forelder, og disse kan da møtes så barna får leke. De har også åpen barnehage i Sverige.

Jeg vet ærlig talt ikke hva som er best. Jeg ser ikke ned på norske foreldre som velger å levere ettåringen sin for 40-50 timers uker, og fortsetter med dette selv om de får et barn til og selv er hjemme. Jeg tror nemlig at alle foreldre gjør det de selv mener er best for sine barn. Men det er holdningene jeg reagerer på. I Norge er vi så fordømt opptatt av at barnet har det best i barnehagen, 6-10 timer for dag, hver dag. Mens i Sverige er det stikk motsatt, barnet har det best hjemme med foreldrene sine, og går til førskolan så lite som mulig.

Jeg tror nok egentlig at den svenske holdningen er den som er mest naturlig, og at vår forherligelse av barnehagen er i stor grad tillært. Og vi har gjort oss veldig avhengig av den. Her inne er det jo helt uhørt at mor skal måtte ha flere barn hjemme hele dagen, for babyen krever så mye. Mens i det svenske forumet var det stikk motsatt "det er et spedbarn, så lenge den ikke har kolikk så er det strengt tatt ikke så mye jobb med det enda".

Anonymous poster hash: a444f...ebb
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har akkurat oppdaget hvor mange regler som fins for foreldre med barn i barnehage i Sverige. Synes det er litt interessant lesing, siden jeg selv er førskolelærer i Norge. Har lest en god del på norske og svenske forum, div artikler og blogginnlegg nå.

De må levere timeliste over når de jobber, samt reisevei, og får kun barnehageplass for akkurat den tiden de trenger. Den som starter sist på jobb må levere, og den som er ferdig først må hente. Slik får barnet kortest mulig dag. Det er ikke rom for å handle, gå til frisøren, trene eller gjøre unna noe husarbeid mens barnet er i barnehagen. Det blir ansett som en privatsak, som man skal få til selv om man har omsorg for barn. Man skal heller ikke levere barnet i bhg når man har en fridag, for da har man ikke behov for barnepass. Dersom en har nattevakt får en vanligvis sove ut om formiddagen, men må som regel hente rundt kl 13.

Dersom man er hjemme i permisjon eller er arbeidsledig får man ha (det eldre) barnet i barnehagen 15 timer hver uke, og det er opp til barnehagen å bestemme hvordan de 15 timene skal brukes - men det ser ut som det vanligste er 08.30-11-30 hver dag.

Foreldrebetalingen er svært lav, og det meste av finansieringen er offentlig. Men derfor er det også et tilbud som skal brukes kun ved behov, og helst kun når foreldrene er i inntektsgivende arbeid.

Likevel har de gjerne åpningstid mellom 06.30 og 18.30 (bemanner da etter timelister som foreldrene leverer, så av og til stenger de nok før), de aller fleste ansatte har førskolelærerutdanning (ikke bare en pedleder og resten bua og ufaglærte, slik som her), de har et godt pedagogisk tilbud, utflukter, teater osv, og de får varm middag hver dag.

Her til lands er vi veldig opptatt av stabilitet og at barna må ha full plass i barnehagen, fordi det er stabilt for barna og fleksibelt for foreldrene. Men det virker ikke på meg som barna i Sverige er mer utrygge en norske barn? Og foreldrene godtar at sånn skal det være. (Det ser forresten ut som at norske foreldre i Sverige har litt vondere for å godta den detaljstyringen som det er lagt opp til).

Herregud, dette var jo utrolig kontrollerende. Skal de vite når folk går på do og driter også eller?

Anonymous poster hash: c5397...694

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns at det blir for mye kontrollering av foreldrene. Må f.eks være lov å ta en fridag alene, f.eks handle inn til jul i desember uten at barnehagen skal bry seg. Ikke alle har et barn som det er lett å drasse med seg fra butikk til butikk. Noen er aleneforeldre og uten et stort nettverk som kan stille opp som barnepass.

Anonymous poster hash: 265b2...ad1

Jeg er helt alene med min datter. Vi har ikke noe familie, ei heller en barnefar som stiller opp. Hadde det vært slike regler her til lands så hadde ikke vi klart oss i hverdagen, enkelt og greit.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt alene med min datter. Vi har ikke noe familie, ei heller en barnefar som stiller opp. Hadde det vært slike regler her til lands så hadde ikke vi klart oss i hverdagen, enkelt og greit.

Da er det jo bra at de svenske alenemødrene uten familie er litt mindre hjelpeløse, for de klarer seg jo fint.... Alvorlig talt, folk klarer seg under betydelige dårligere forhold, å si at du ikke hadde klart deg er jo rimelig lite løsningsorientert.

• Liker 7
Skrevet

Les også noen av svarene i denne tråden: http://www.familjeliv.se/forum/thread/73876616-ratt-mangd-timmar-pa-forskolan

Mor er gravid og jobber redusert, med fri tre dager i uken. Hun vil gjerne ha barnet i bhg de dagene hun er hjemme, og blir nesten halshugget av enkelte.

Det er jo omtrent stikk motsatt av det norske damer svarer i lignende tråder. "Barnet har godt av å være i bhg" "Barnet har det mye bedre i bhg enn hjemme med en gravid mamma" osv osv. Når var det egentlig dette skjedde med oss? For det er ikke naturlig...

Nordmenn er så opptatt av seg selv og egentid at det er til å spy av..

Ja, jeg er norsk og jeg har barn, og jeg kan ikke for alt i verden forstå hvorfor alle skal ha barna sine i barnehagen lange dager hver dag når de kanskje har fri 2-3 dager... Eller de som tar seg en ferie uke og leverer fortsatt barna i barnehagen.

vi har 100% plass i barnehagen, dette fordi jeg jobber turnus og jeg har en 6 ukers turnus som gjør at jeg faktisk jobber ulikt hver eneste uke. Og som fører til at det blir veldig vanskelig for barnehagen og prøve og få til en mindre plass for oss. For barnet er aldri i barnehagen mer enn 2-3 dager i uka. Når jeg jobber kveld så kommer mannen hjem litt før, så da er barnet hjemme. har jeg fri så har barnet fri.

Men jeg mener ikke at man ikke kan ha barnet i barnehagen og ha fri selv innimellom, feks hvis man lar barnet ha en kort dag og går til frisøren eller tannlegen selv. Men det skjer jo gjerne ikke hver måned. For alle har jo faktisk ikke folk som bor i nærheten og som kan få barnevakt for disse tingene.. Det forstår jeg, men som sagt ikke hver måned man trenger dette..

Men jeg har barna hjemme fra barnehagen med meg før jeg drar på kveldsvakt og jeg henter de så fort jeg er ferdig på jobb.

Mens både barnehagen og de jeg jobber sier at det har de nesten ikke hørt om før... Jepp, jeg jobber med en del damer med barn og de har barna i barnehagen hver dag, uansett hvordan de jobber eller har fri. Og barnehagen synes jo at det er fint at barnet har såpass mye fri, men de synes nesten det er litt rart også, da det er så veldig sjeldent..

Anonymous poster hash: 978de...180

• Liker 2
Skrevet

Hvordan hadde ikke dere klart dere da?

Det er veldig få ting du ikke kan ha med barn på.. Og til også treningssenter har jo barnevakt. Klart, kan jo se at tannlegebesøk kan være litt kjipe, men mange går ikke dit hvert år en gang.

• Liker 3
Skrevet

Ser mange syns det er strengt i Sverige. Men det er det virklig ikke. Kommer nok ann på bhg også da. Men de bhg her i närheten. Så er de fleksible. Og de skjemaene man fyller inn arbeidstid og reise tid. Er jo ca tid. Min man har jobber egentlig 35 timer i uka. Men må ofte jobbe ekstra . Og da sier han ifra til förskolan feks dagen för at i morgen må jeg jobbe lenger og hente senere. OK helt greit det.
Det er heller ikke noe problem å gå tidligere fra jobben for å gå til tannlegen feks. De er faktisk ikke SÅ strenge.
Mange bhg har det også sånn at 15 timers barna må väre der fra 8-11 hver dag. Det slipper vi i vår bhg fordi den ligger så langt unna alt. Derfor leverer jeg 3 dager i uka fra 9 -14. Kan bytte dager om det skulle passe bedre.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Da er det jo bra at de svenske alenemødrene uten familie er litt mindre hjelpeløse, for de klarer seg jo fint.... Alvorlig talt, folk klarer seg under betydelige dårligere forhold, å si at du ikke hadde klart deg er jo rimelig lite løsningsorientert.

Unnskyld meg, men kjenner du mange som ikke har noe familie overhodet? Hadde ikke jeg kunne hatt min datter i bhg fem dager i uken slik at jeg kan jobbe så vi får tak over hodet, Så hadde ikke ting gått nEI! Er du så trangsynt at du kaller det å være lite løsningsorientert at man jobber for å kunne ha tak over hodet og mat på bordet!? Hvilken planet er du fra? Hva slags annen løsning vil du foreslå? Jeg har INGEN andre til å hente eller bringe i bhg! Kan det være så utrolig vanskelig for deg å fatte det!? Jeg ahr litt reisevei til og fra jobb, jeg rekker ikke handle før jeg må hente i bhg uansett! Fy flate å påståelig du kan være uten å kjenne til situajsonen i det hele tatt!

Innlegget er ryddet for personangrep.

Rainbow81, mod

Endret av Rainbow81
Skrevet

Det er veldig få ting du ikke kan ha med barn på.. Og til også treningssenter har jo barnevakt. Klart, kan jo se at tannlegebesøk kan være litt kjipe, men mange går ikke dit hvert år en gang.

Nå snakker jeg om vanlig jobbehverdag, jeg er nødt til å jobbe fem dager i uka, 8 timer + litt resievei. Jeg får ikke trent i arbeidstiden nei, fint for de som kan det. Skulle det vært så strengt her med henting og levering + hvor mange timer de kan være i bhg så hadde ikke vi klart oss. Da hadde vi ikke hatt tak over hodet eller mat på bordet. Tannlegen kan jeg ikke ta med min datter til, da jeg har tannlegeskrekk og strigråter når jege r der. Jeg sliter med cyster i underlivet og er iblant på sykehuset for å operere disse bort. Men dere mener vel at jeg skal ta med datteren min på dagkirurig så hun kan være kasteball mellom de ansatte der mens jeg ligger i narkose? Fy flate for noen holdninger som er her inne! Godt jeg lever i Norge, Ferdig snakka!

• Liker 1
Skrevet

Du må gjerne gi meg et eksempel på ALLE disse svenske alenemødrene uten noen rundt seg til å hjelpe, hverken familie eller barnefar. Virkelig!

Skrevet

Godt du vet hvor mange ganger folk er hos tannlegen hvert år. Er visst bare å ringe deg skulle man lure!

Skrevet

Unnskyld meg, men kjenner du mange som ikke har noe familie overhodet? Hadde ikke jeg kunne hatt min datter i bhg fem dager i uken slik at jeg kan jobbe så vi får tak over hodet, Så hadde ikke ting gått nEI! Er du så trangsynt at du kaller det å være lite løsningsorientert at man jobber for å kunne ha tak over hodet og mat på bordet!? Hvilken planet er du fra? Hva slags annen løsning vil du foreslå? Jeg har INGEN andre til å hente eller bringe i bhg! Kan det være så utrolig vanskelig for deg å fatte det!? Jeg ahr litt reisevei til og fra jobb, jeg rekker ikke handle før jeg må hente i bhg uansett! Fy flate å påståelig du kan være uten å kjenne til situajsonen i det hele tatt! Ekkel person du der!

Det er ingen som ikke får ha barnet sitt på førskolan når de jobber. Barnehagen er som regel åpen 12 timer om dagen, og dersom du jobber 8 timer, pluss en times reisevei så har du rett på den tiden i barnehagen. Du kan også gå fra jobben for å få medisinsk behandling, uten å fortelle det til barnehagen. Da gir du bare beskjed om at du må hente litt senere.

Men du får ikke ha barnet i bhg når du selv er hjemme. Det får du i Norge. Og når alle de svenske alenemødrene klarer å ha barna sine hjemme når de selv har fri, så klarer du det også. Unntaket er dersom du er arbeidsledig eller i permisjon. Da får du ha barnet der 15 timer i uka.

I Sverige er det helt vanlig med nattis. En barnehage der barnet kan være hele natten, og påfølgende dag. Det har man sjeldent mulighet til i Norge. En alenemor som jobber turnus må få seg dagjobb i Norge. Mens i Sverige kan hun ha barnet hjemme på dagen, levere barnet til legging, og hente etter hun har sovet ut etter nattarbeidet. Så det er faktisk mye mer tilrettelagt for aleneforeldre.

• Liker 6
Skrevet

Du må gjerne gi meg et eksempel på ALLE disse svenske alenemødrene uten noen rundt seg til å hjelpe, hverken familie eller barnefar. Virkelig!

Vær heller takknemlig du bor i et land der du ikke trenger tenke på å klare deg selv for staten passer på at du får tid til å klippe håret........

Skrevet

Det er ingen som ikke får ha barnet sitt på førskolan når de jobber. Barnehagen er som regel åpen 12 timer om dagen, og dersom du jobber 8 timer, pluss en times reisevei så har du rett på den tiden i barnehagen. Du kan også gå fra jobben for å få medisinsk behandling, uten å fortelle det til barnehagen. Da gir du bare beskjed om at du må hente litt senere.

Men du får ikke ha barnet i bhg når du selv er hjemme. Det får du i Norge. Og når alle de svenske alenemødrene klarer å ha barna sine hjemme når de selv har fri, så klarer du det også. Unntaket er dersom du er arbeidsledig eller i permisjon. Da får du ha barnet der 15 timer i uka.

I Sverige er det helt vanlig med nattis. En barnehage der barnet kan være hele natten, og påfølgende dag. Det har man sjeldent mulighet til i Norge. En alenemor som jobber turnus må få seg dagjobb i Norge. Mens i Sverige kan hun ha barnet hjemme på dagen, levere barnet til legging, og hente etter hun har sovet ut etter nattarbeidet. Så det er faktisk mye mer tilrettelagt for aleneforeldre.

Nå er ikke jeg hjemme på dagtid, så det er dessverre ikke et alternativ! Jeg er da for fader ikke mer hjelepeløs enn andre fordi jeg sier at skulle det vært strenge begrensninger på bhg her så er det ikke sikkert jeg hadde kunne hatt økonomi til hverken å gi barnet klær, mat eller tak over hodet. At det kan være så vanskelig å forstå er ubegriepelig for meg. Om man aldri har vært i en situasjon der man er helt alene, jeg snakker helt alene, uten noe hjelp av noen - så hadde du kanskje sett saken litt annerledes. De fleste andre alenemødrene jeg kjenner har enten barnefar eller foreldre som kan hjelpe til . Jeg har ikke det, og man blir derfor mer avhengig av bhg.

Skrevet

Vær heller takknemlig du bor i et land der du ikke trenger tenke på å klare deg selv for staten passer på at du får tid til å klippe håret........

Øh, nå jobber jeg fra 8-16 hver dga jeg, så nei, jeg har ikke mulighet til å klippe håret mitt i arbeidstiden, fint for deg at du har det! At det går an!

Skrevet

Øh, nå jobber jeg fra 8-16 hver dga jeg, så nei, jeg har ikke mulighet til å klippe håret mitt i arbeidstiden, fint for deg at du har det! At det går an!

Så skaff deg en barnevakt, slik som andre klarer når de må.

• Liker 2
Skrevet

Men kan dere fatte og begripe at hun får ALL DEN TID HUN TRENGER for å jobbe og å komme seg til og fra jobben! Det er ikke strenge begrensinger på det. Om hun trenger 10 timer for å komme seg på jobb, jobbe, og deretter kjøre til barnehagen og hente barnet, så får hun ha barnet i barnehagen de 10 timene!

Begrensningen ligger i at hun ikke får levere ungen, trene, handle, gå til frisøren eller andre ting som blir ansett som en privatsak, mens barnet hennes er i offentlig omsorg. Men å jobbe og tjene penger til tak oer hodet, klær og mat til seg selv og barnet, det kan hun selvfølgelig også i en svensk barnehage!

• Liker 6
Skrevet

Men kan dere fatte og begripe at hun får ALL DEN TID HUN TRENGER for å jobbe og å komme seg til og fra jobben! Det er ikke strenge begrensinger på det. Om hun trenger 10 timer for å komme seg på jobb, jobbe, og deretter kjøre til barnehagen og hente barnet, så får hun ha barnet i barnehagen de 10 timene!

Begrensningen ligger i at hun ikke får levere ungen, trene, handle, gå til frisøren eller andre ting som blir ansett som en privatsak, mens barnet hennes er i offentlig omsorg. Men å jobbe og tjene penger til tak oer hodet, klær og mat til seg selv og barnet, det kan hun selvfølgelig også i en svensk barnehage!

Dere er rett og slett noen bedrevitere, himla godt dere er perfekte, spyr av denne tråden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...