Gå til innhold

Regler for barnehage i Sverige..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat oppdaget hvor mange regler som fins for foreldre med barn i barnehage i Sverige. Synes det er litt interessant lesing, siden jeg selv er førskolelærer i Norge. Har lest en god del på norske og svenske forum, div artikler og blogginnlegg nå.

De må levere timeliste over når de jobber, samt reisevei, og får kun barnehageplass for akkurat den tiden de trenger. Den som starter sist på jobb må levere, og den som er ferdig først må hente. Slik får barnet kortest mulig dag. Det er ikke rom for å handle, gå til frisøren, trene eller gjøre unna noe husarbeid mens barnet er i barnehagen. Det blir ansett som en privatsak, som man skal få til selv om man har omsorg for barn. Man skal heller ikke levere barnet i bhg når man har en fridag, for da har man ikke behov for barnepass. Dersom en har nattevakt får en vanligvis sove ut om formiddagen, men må som regel hente rundt kl 13.

Dersom man er hjemme i permisjon eller er arbeidsledig får man ha (det eldre) barnet i barnehagen 15 timer hver uke, og det er opp til barnehagen å bestemme hvordan de 15 timene skal brukes - men det ser ut som det vanligste er 08.30-11-30 hver dag.

Foreldrebetalingen er svært lav, og det meste av finansieringen er offentlig. Men derfor er det også et tilbud som skal brukes kun ved behov, og helst kun når foreldrene er i inntektsgivende arbeid.

Likevel har de gjerne åpningstid mellom 06.30 og 18.30 (bemanner da etter timelister som foreldrene leverer, så av og til stenger de nok før), de aller fleste ansatte har førskolelærerutdanning (ikke bare en pedleder og resten bua og ufaglærte, slik som her), de har et godt pedagogisk tilbud, utflukter, teater osv, og de får varm middag hver dag.

Her til lands er vi veldig opptatt av stabilitet og at barna må ha full plass i barnehagen, fordi det er stabilt for barna og fleksibelt for foreldrene. Men det virker ikke på meg som barna i Sverige er mer utrygge en norske barn? Og foreldrene godtar at sånn skal det være. (Det ser forresten ut som at norske foreldre i Sverige har litt vondere for å godta den detaljstyringen som det er lagt opp til).

Anonymous poster hash: a444f...ebb
  • Liker 4
Skrevet

Jeg syns at det blir for mye kontrollering av foreldrene. Må f.eks være lov å ta en fridag alene, f.eks handle inn til jul i desember uten at barnehagen skal bry seg. Ikke alle har et barn som det er lett å drasse med seg fra butikk til butikk. Noen er aleneforeldre og uten et stort nettverk som kan stille opp som barnepass.

Anonymous poster hash: 265b2...ad1
  • Liker 6
Skrevet

Jeg syns at det blir for mye kontrollering av foreldrene. Må f.eks være lov å ta en fridag alene, f.eks handle inn til jul i desember uten at barnehagen skal bry seg. Ikke alle har et barn som det er lett å drasse med seg fra butikk til butikk. Noen er aleneforeldre og uten et stort nettverk som kan stille opp som barnepass.

Anonymous poster hash: 265b2...ad1

Dette mener jo de fleste her i landet. Men ser du på svenske forum ser du at det er en allmenn oppfatning at man ikke skal plassere barnet i barnehage noe mer enn akkurat det du trenger for å jobbe, eller evt de 15 timene i uka barnet har rett på om du er i permisjon.

Det er ikke en selvfølge i alle land at man "må da få en fridag alene" når man har valgt å få barn. I Sverige ville du sikkert blitt spurt hvorfor du ville få barn når du ikke vil være sammen med dem. Det er det flere som spør om i dette svenske forumet jeg har lest. Og shopping er ansett som noe du bør klare å håndtere selv om du har fått barn. Det offentlige skal nemlig kun passe barnet ditt når du er på jobb, ellers skal du passe det selv, i absolutt alle andre situasjoner.

Har lest om enkelte som mister retten til å bruke barnehagen når de selv er sykemeldt... Men her brukes det skjønn - dersom du er på sykehuset kan du jo ikke passe barna selv.

• Liker 8
Skrevet

Hvilket forum leser du dette på?

Anonymous poster hash: 30258...dac
Skrevet

Supert opplegg i Sverige. Jobber i barnehagen og synes oppriktig synd i de barna som et der når de ikke trenger det. Mange har har far som jobber på nordsjøen. De er hjemme flere uker i strekk men ungene har ikke kortere dager av den grunn. Så har vi hun som valgte å plassere en 7 mnd baby hele dager i barnehage når hun var hjemme til ungen var 11 mnd(hun hadde ikke krav på plass og måtte betale fra da for å få den).

Anonymous poster hash: c83f6...e15

• Liker 11
Skrevet

Spørsmål:

Berättar du för förskolan att du lämnar lediga dagar?
Att lämna barnen på förskolan för att slippa vara med dem när man ledig tycker jag är ett märkligt beteende.

Jag tycker att det är helt okej att lämna barn på förskolan om man har en dialog med personalen om det. Jag har aldrig nekat en förälder som har sagt "Jag måste till tandläkaren/läkaren/sjukgymnasten och skulle verkligen behöva hämta en timme senare."

Däremot blir jag irriterad och sur när det är uppenbart att föräldrarna har tagit en sommardag ledigt för att ligga i trädgården och sola.

Nej, jag lämnar aldrig när jag är ledig, men det behöver jag inte heller. Jag lämnar i så fall till mormor och morfar, om jag av någon anledning är ledig men ska bort. Det har dock hänt en gång att jag flexat ut en timme tidigare för att gå till tandläkaren och sen har jag hämtat som vanligt. Kan tänka mig att behovet är större om man är ensamstående med boendet på i princip heltid.

Lämnade aldrig på lediga dagar.

Och då är jag ändå ensamstående.

Lämnar aldrig bara för att, utan för att jag ska göra något som inte barn bör vara med på. Skulle aldrig deklarera för personalen att ja ska till gyn. Tandläkarna eller så. Det ska de skita i.

Nu är jag föräldraledig så det räknas ju inte. MEN vår förskola har sagt att vi får lämna på lediga dagar om det är läkarbesök eller andra ärenden som barnet inte uppskattar att vara med på. Så om jag har en ledig dag och ska på något så skulle jag säga till innan. Skulle givetvis inte utnyttja det för att bara ligga o slappa hemma.

Lämnar aldrig på lediga dagar!

varför skulle jag lämna på förskolan om jag är ledig??!!

Det skulle aldrig falla mig in att lämna på lediga dagar. Jag tycker om att umgås med mina barn!

Jag har bara lämnat på dagis en dag då vi egentligen var lediga. Den dagen skulle vi på ett sjukhusbesök i en annan stad, och jag ansåg inte att dagis hade med saken att göra.

Har jag semester och är hemma så är givetvis mitt barn också hemma.

Tendensen i tråden er at noen har levert barna selv om en forelder har ferie og er i utlandet, de fleste leverer barna når de skal til lege/tannlege, og at de av og til fusker med timene dersom de slutter tidlig og derfor handler el.l før de henter. Men de aller aller fleste som svarer i tråden mener at man ikke skal ha barna i barnehagen når man selv har fri.

Her er forumet som tar for seg "barnomsorg" i Sverige, dagis, førskole, nattis, fritids osv. http://www.familjeliv.se/forum/3/26

• Liker 3
Skrevet

Les også noen av svarene i denne tråden: http://www.familjeliv.se/forum/thread/73876616-ratt-mangd-timmar-pa-forskolan

Mor er gravid og jobber redusert, med fri tre dager i uken. Hun vil gjerne ha barnet i bhg de dagene hun er hjemme, og blir nesten halshugget av enkelte.

Ditt barn är 1,5 år!

Du får ursäkta, men jag blir helt förstummad? VARFÖR vill du ha henne på förskolan när hon är så liten och du är hemma? Hon har inget som helst behov av förskola i den åldern. Skulle aldrig få för mig att skola in ett barn överhuvudtaget innan 3 års ålder om det inte krävs av orsaker som ekonomi etc. Jag är för övrigt positiv till förskola och har jättepositiva erfarenheter av förskola, men riktigt små barn har själva verkligen inget behov av förskola.

Det er jo omtrent stikk motsatt av det norske damer svarer i lignende tråder. "Barnet har godt av å være i bhg" "Barnet har det mye bedre i bhg enn hjemme med en gravid mamma" osv osv. Når var det egentlig dette skjedde med oss? For det er ikke naturlig...

• Liker 10
Skrevet

Jeg syns det høres helt supert ut! Jeg syns så synd i de barna som må være evig lenge i barnehagen hver dag :/

Min gutt begynte i barnehagen da han var 2 år. Vi har ikke direkte nødt til å ha han i barnehagen da, men siden vi ikke hadde et stort sosialt nettverk så var det godt for ham å være med andre barn. I ettertid så ser vi at han helt fint kunne vært hjemme et ekstra å. Nestemann kommer kanskje ikke å begynne i barnehagen før h*n er 3 år.

Jeg er student og har svært fleksible dager. Jeg har barnet i barnehagen fordi han har venner der, liker å være der å leke og han er der mens jeg studerer på dagtid. Gutten min er der ca 5 - 6 timer om dagen, og da vil han ikke bli hentet som regel for vennene hans er der enda. Jeg kunne gjerne ventet med å levere ham på morgenen og kanskje hatt ham der i bare 2-3 timer, men han må komme tidligere for å få være med i en dagsrytme.

Hvordan er det når folk er studenter i Sverige da? Det lurer jeg på!

Ellers så syns jeg det fint kunne vært slik her i Norge også. Er veldig enig i det de svenskene kommenterer, hvorfor få barn når man ikke er sammen med dem? Ikke kan ta dem med på butikken?

Anonymous poster hash: 27451...72e
  • Liker 5
Skrevet

Jeg syns det høres helt supert ut! Jeg syns så synd i de barna som må være evig lenge i barnehagen hver dag :/

Min gutt begynte i barnehagen da han var 2 år. Vi har ikke direkte nødt til å ha han i barnehagen da, men siden vi ikke hadde et stort sosialt nettverk så var det godt for ham å være med andre barn. I ettertid så ser vi at han helt fint kunne vært hjemme et ekstra å. Nestemann kommer kanskje ikke å begynne i barnehagen før h*n er 3 år.

Jeg er student og har svært fleksible dager. Jeg har barnet i barnehagen fordi han har venner der, liker å være der å leke og han er der mens jeg studerer på dagtid. Gutten min er der ca 5 - 6 timer om dagen, og da vil han ikke bli hentet som regel for vennene hans er der enda. Jeg kunne gjerne ventet med å levere ham på morgenen og kanskje hatt ham der i bare 2-3 timer, men han må komme tidligere for å få være med i en dagsrytme.

Hvordan er det når folk er studenter i Sverige da? Det lurer jeg på!

Ellers så syns jeg det fint kunne vært slik her i Norge også. Er veldig enig i det de svenskene kommenterer, hvorfor få barn når man ikke er sammen med dem? Ikke kan ta dem med på butikken?

Anonymous poster hash: 27451...72e

Om du studerer fulltid har du rett på full plass. Da har du mulighet til å sitte på lesesalen en arbeidsdag, selv om du ikke har forelesning en hel arbeidsdag. Men du skal jo da ikke si at du skal lese, og så heller gå til frisør og gå på shopping. Det blir ansett som misbruk av systemet.

Leste også en setning som festet seg litt: Førskolan er ikke avlastning.

Skrevet

Jeg er gift med en svensk mann og bor i Sverige og har barn i barnehagen. Har overhodet ingen problemer med reglene her. I Norge så virker det som at det viktigste er å ha mest mulig avlastning og egentid. Mulighet for å handle på egenhånd etc. Undrer mange ganger på hvorfor folk får barn.

Og de ansatte får også bedre tid med hvert enkelt barn når barnehagen ikke er fullstappet fra den åpner til den stenger.

Anonymous poster hash: aab71...3e2

• Liker 6
Skrevet

Bor i sverige og fölger så klart reglene ;-). Må bare legge til at når man er har foreldrepermisjonen og det ene barnet har max 15 timer i uka. Så betaler man fortsatt for full plass. Veldig fornöyd med bhg i Sverige. Föler meg ikke kontrollert. Syns det er fint at barna skal slippe å väre for mye i bhg. Jeg kunne ikke tenke meg å levere i bhg, for selv gå å handle/trene/frisör etc.

Skrevet

Til dere i Sverige som har svart her, det er en ting jeg ikke har funnet ut av på nett. Hva gjør man når foreldrene er skilte og har 50/50 deling? Må hver forelder levere skjema for når de skal levere og hente, dersom de jobber veldig ulike tidspunkt? Og regnes en evt ny partner inn i dette skjemaet? Slik at om stefar slutter tidlig, så er det forventet at han skal hente barnet?

Hvordan er reglene når en får barn med ny partner? La oss si at far og mor har 50% hver, en uke hos hver. Så får far ny kone, som får et barn. Får barnet bare 15 timer da, siden stemor er i foreldrepermisjon? Eller gjelder det bare når far skal ta sin permisjon?

Da får barnet 15 timer en uke (hos far og stemor) og kanskje 40 timer neste uke (hos mor) og så 15-40-15-40 så lenge permisjonen varer... Det blir vel veldig ustabilt?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har valget mellom å handle mat før jeg henter i barnehagen eller ha med tre små barn inn i matbutikk rett etter jobb/barnehage. Det er veldig mye mer effektivt å handle alene, barna slipper en stresset mor og vi får mer tid sammen til andre aktiviteter.

Anonymous poster hash: 3c66f...a59

• Liker 4
Skrevet

Svenske bhg ser seg selv kanskje mest som barnepass i den tiden foreldre jobber mens norske bhg ser seg selv som en plass for læring, lek og sosialt samvær med andre barn, helt uavhengig av foreldrenes jobb.

Når man må levere tidsskjema over arbeidstid, hva er da vitsen med fleksitid? Kanskje svenskene ikke har fleksitid. Eller det er en luksus for folk uten barn.

Jeg foretrekker helt klart den norske bhg da jeg syns det er kjekt med fleksibilitet på mine premisser. Spesielt det med at et barn ikke får være mer enn 15 timer/uke i bhg fordi mamme er hjemme med ny baby er helt på trynet etter min mening. Er mor trøtt og sliten etter en våkennatt har et barn garantert bedre i bhg der det får leke med vennene sine, enn å bli plassert foran tv dersom man bare må sove litt selv. Dessuten tror jeg at absolutt størsteparten av norske barn er i bhg så lenge det er nødvendig, de fleste foreldre ønsker å ha mest mulig tid med ungene sine. Uengasjerte foreldre finnes både i Sverige og Norge, men jeg er overbevist at et barn med slike foreldre har det bedre i bhg.

Positiv ser jeg at svenske bhg har varm mat hver dag og at de ansatte har faglig kompetanse.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har visst om de svenske ordninene i årevis og har alltid lurt på hvorfor de ikke kommer opp i diskusjoner rundt barnehage både i slike forum og offentlig. Det er ironisk, rett og slett, hvordan det stadig vises til at nordmenn er best i verden, mens man ikke skal lengre enn til nabolandet for å finne bedre ordninger...

Det er også ironisk hvordan mange argumenterer mot de svenske ordningene som "kontrollerende" samtidig som tvungen fedrekvoter anses som helt nødvendige for atfedre skal gidde tilbringe tid med sine babyer. Mulig det svenske systemet burde innføres i Norge, for det kan tyde på at norske foreldre trenger litt tvang for å tilbringe tid med sine barn...

I Norge er man opptatt av det første året og foreldrepermisjonen med "barnets beste" som argument, mens etterpå er det full barnehagedekning og fleksibilitet og frihet for foreldrene som gjelder.

Anonymous poster hash: e54d0...e3d
  • Liker 7
Skrevet

Om du studerer fulltid har du rett på full plass. Da har du mulighet til å sitte på lesesalen en arbeidsdag, selv om du ikke har forelesning en hel arbeidsdag. Men du skal jo da ikke si at du skal lese, og så heller gå til frisør og gå på shopping. Det blir ansett som misbruk av systemet.

Leste også en setning som festet seg litt: Førskolan er ikke avlastning.

Hva når man er nettstudent da? Jeg tar jo nettstudie hjemmefra, så det er jo ganske fleksibelt.. Noen dager henter jeg tidlig, andre dager senere. Og når man er selvstendig næringsdrivende; da skriver man jo ikke timelister, men gjør det sim må gjøres innenfor barnehagens åpningstider.

Anonymous poster hash: a31bc...80e

Skrevet

Synes det er genialt! Skulle vært sånn her også. Jobber i bhg selv, og det er ekstremt mange som "utnytter" seg av åpningstidene siden det ikke er regler på sånt her. De verste foreldrene er faktisk de som går hjemme, det er de barna som blir hentet sist hver bidige dag.

Anonymous poster hash: 2f9b0...356
  • Liker 6
Skrevet

Jeg synes det er drøyt å ha en regel på at man må ha begge/alle barna hjemme mesteparten av tida når man er i perm med ny baby. Den nye babyen fortjener også tid med mor og far! Jeg er glad vi ikke har et slikt regime her, det høres jo ut som litt av et system med så mye dokumentasjon og rapportering...

Men at vi i Norge kanskje er litt for avhengige av barnehagen, det kan jeg være enig i. Det er nesten som om vi har fått litt dårlig selvtillit som foreldre, og tenker at vi ikke kan tilby et godt nok miljø for ungene hjemme. Og så blir ungene vant til det tempoet som er i barnehagen, blir rastløse hjemme, og slik fortsetter sirkelen...

Jeg er i permisjon og henter alltid 3-åringen tidlig, men henter jeg for tidlig så blir hun skikkelig sur når jeg kommer. Mye går jo på vaner og rutiner for de små.

• Liker 3
Skrevet

Sånn generelt synes jeg det svenske systemet virker bra. Synes ikke man skal ha barna mer i barnehagen enn man må.

Hva med de tilfellene der barna har det bedre i barnehagen enn hjemme hver dag? Det er jo ikke mange det er snakk om, men de finnes jo i Sverige også. Blir disse fanget opp?

Hvordan er det pedagogiske opplegget i barnehagene i Sverige? Noen som vet?

Skrevet

Sånn generelt synes jeg det svenske systemet virker bra. Synes ikke man skal ha barna mer i barnehagen enn man må.

Hva med de tilfellene der barna har det bedre i barnehagen enn hjemme hver dag? Det er jo ikke mange det er snakk om, men de finnes jo i Sverige også. Blir disse fanget opp?

Hvordan er det pedagogiske opplegget i barnehagene i Sverige? Noen som vet?

De har nok barnevern i Sverige også....

Anonymous poster hash: e54d0...e3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...