Gå til innhold

Noen her som har fosterbarn på heltid? Og kan fortelle litt om prosessen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er samboere og har et barn fra før, vi tenker på å få et til barn og har begynt å tenke på å ta til oss et fosterbarn.

Men hvordan er denne prosessen? Hvem kontakter vi?

Kan man få ansvaret for et fosterbarn fra de er baby? Og evt adoptere barnet?

Det jeg tenker på er om man får et fosterbarn, så er det jo mange ulike grunner til at de er i det systemet.

Kan de biologiske foreldrene kreve barnet tilbake?

Anonymous poster hash: e0db1...a29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kontakter bufetat. Som regel så er det slik at barna ikke kan bo hjemme av forskjellige årsaker, men fortsatt har samvær med foreldrene., så dere får barnas biologiske familie på kjøpet. Slik det skal være.

Hvis dere vil adoptere et barn og har det for dere selv, så bør dere se på andre muligheter enn å være fosterhjem. Det finnes selvfølgelig unntak, spedbarn som blir flyttet fra foreldrene og etter en tid bli adoptert men da skal det mye til, og det tilhører sjeldenhetene.

Anonymous poster hash: 5c40b...4ae
  • Liker 1
Skrevet

Godt å høre at dere ønsker noe slikt...!

Jeg har selv tenkt på å være fosterforeldre om ca 10-15 år, men da til litt større barn som ender opp mellom 2 stoler i systemet. :)

Husk at de kommer i alle aldre og trenger nøyaktig det samme.

Anonymous poster hash: 4883f...862
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke fostermor, men jobber i barnevernet. Det første dere må avklare med dere selv er: Hvordan vil vi takle en tilbakeføring av barnet?

Nesten alle barn som barnevernet overtar omsorgen for skal det vurderes tilbakeføring. Selv om vi overtar omsorgen slipper vi ikke foreldrene ut i intet. Vi jobber med foreldrene, de som ønsker det, med tilbakeføring som mål. Det er få barn som blir adoptert bort. Tilbakeføring skal alltid være målet.

Det andre dere må tenke over er hvordan det vil være for dere og for barnet deres å åpne hjemmet og livene deres for barnevern, leger, PPT, BUP og alle andre instanser som vil jobbe rundt dere og barnet. Og ikke minst, at dere må legge til rette for et godt samarbeid med barnets foreldre. Det er samvær, telefonsamtaler, Skyping etc. Et godt samarbeid mellom foreldre og fosterforeldre er viktig.

Et annet aspekt er at de fleste fosterbarn har utfordringer ved seg. De fleste av dem er påført pga. omsorgssituasjonen i hjemmet, noen er medfødt. Det kan bli krevende og utfordrende.

Det er mange ting å tenke igjennom. Nå høres jeg kanskje negativ ut, men det er svært viktig å fremstille dette på en realistisk måte slik at fosterforeldre vet hva de går til. Det er på den måten man kanskje unngår at fosterhjemmene sier opp kontrakten og barnet må flytte (det skjer ofte, dessverre).

Ta kontakt med BUFETAT og be om informasjon. Dere kan også melde dere på PRIDE-kurs og bestemme dere etter kurset.

Anonymous poster hash: 9d8d7...fdc
  • Liker 6
Skrevet

Ta en titt på nrk programmene om barnevern som gikk sist vinter der får du svar på veldig mye relevant.

Anonymous poster hash: 733bd...dfb

Skrevet

Jeg er ikke fostermor, men jobber i barnevernet. Det første dere må avklare med dere selv er: Hvordan vil vi takle en tilbakeføring av barnet?

Nesten alle barn som barnevernet overtar omsorgen for skal det vurderes tilbakeføring. Selv om vi overtar omsorgen slipper vi ikke foreldrene ut i intet. Vi jobber med foreldrene, de som ønsker det, med tilbakeføring som mål. Det er få barn som blir adoptert bort. Tilbakeføring skal alltid være målet.

Det andre dere må tenke over er hvordan det vil være for dere og for barnet deres å åpne hjemmet og livene deres for barnevern, leger, PPT, BUP og alle andre instanser som vil jobbe rundt dere og barnet. Og ikke minst, at dere må legge til rette for et godt samarbeid med barnets foreldre. Det er samvær, telefonsamtaler, Skyping etc. Et godt samarbeid mellom foreldre og fosterforeldre er viktig.

Et annet aspekt er at de fleste fosterbarn har utfordringer ved seg. De fleste av dem er påført pga. omsorgssituasjonen i hjemmet, noen er medfødt. Det kan bli krevende og utfordrende.

Det er mange ting å tenke igjennom. Nå høres jeg kanskje negativ ut, men det er svært viktig å fremstille dette på en realistisk måte slik at fosterforeldre vet hva de går til. Det er på den måten man kanskje unngår at fosterhjemmene sier opp kontrakten og barnet må flytte (det skjer ofte, dessverre).

Ta kontakt med BUFETAT og be om informasjon. Dere kan også melde dere på PRIDE-kurs og bestemme dere etter kurset.

Anonymous poster hash: 9d8d7...fdc

Veldig god informasjon. Viktig at fosterforeldre er klar over at tilbakeføring kan skje. Jeg kjenner en familie som ble fosterfamilie for 3 søsken, den yngste var vel 4 når de kom. De bodde der til hun på 4 ble åtte, da ble de ført tilbake til mor. Moren var jevnlig på besøk hos barna og snakka ofte med de per telefon. Da disse barna flytta tilbake ble fosterforeldrene helt knust. Jeg tror de trodde de kom til å være "foreldre" for disse barna resten av livet. De har ikke tatt på seg flere fosterhjem oppdrag etter dette. Her ble også mor kjøpt fri av BV for å følge opp barna.

Anonymous poster hash: 34435...7c3

Skrevet

Mannen min har vokst opp i fosterhjem. Han flyttet inn hos dem som fem åring, og hadde bodd de tidligere årene hos besteforeldrene sine da moren ga fra seg ansvaret når han var 1 år. Fosterforeldrene hadde en biologisk sønn rundt samme alder. Mannen min var veldig preget av oppveksten sin og var et krevende barn som fosterforeldrene brukte flere år på å helbrede. Han var den første av mange fosterbarn som senere flyttet inn, og alle utenom to stykker har vokst opp der som en familie til de ble voksne. To av dem som er biologiske søsken, flyttet inn når minste var liten baby og største var 4 år og de ble adoptert noen år senere. Mannen min og en annen søsken fikk også tilbud om adopsjon men de ville ikke det, ikke fordi de ikke ser på fosterforeldrene sine som moren og faren deres.

Selv etter de ble voksne og flyttet ut vil alltid fostermor og fosterfar være den ekte mamma og pappa, og de er en knyttet familie som ofte er hjemme på familiemiddag og feirer høytider sammen og alt annet som en familie gjør. Men mannen har innrømt at annen familie, for eksempel besteforeldrene aldri har tatt inn fosterbarna som ekte familiemedlemmer og har tydelig gjort forskjell på at det biologiske barnet kun er deres barnebarn.

Anonymous poster hash: 62da8...306
Skrevet

Mannen min har vokst opp i fosterhjem. Han flyttet inn hos dem som fem åring, og hadde bodd de tidligere årene hos besteforeldrene sine da moren ga fra seg ansvaret når han var 1 år. Fosterforeldrene hadde en biologisk sønn rundt samme alder. Mannen min var veldig preget av oppveksten sin og var et krevende barn som fosterforeldrene brukte flere år på å helbrede. Han var den første av mange fosterbarn som senere flyttet inn, og alle utenom to stykker har vokst opp der som en familie til de ble voksne. To av dem som er biologiske søsken, flyttet inn når minste var liten baby og største var 4 år og de ble adoptert noen år senere. Mannen min og en annen søsken fikk også tilbud om adopsjon men de ville ikke det, ikke fordi de ikke ser på fosterforeldrene sine som moren og faren deres.

Selv etter de ble voksne og flyttet ut vil alltid fostermor og fosterfar være den ekte mamma og pappa, og de er en knyttet familie som ofte er hjemme på familiemiddag og feirer høytider sammen og alt annet som en familie gjør. Men mannen har innrømt at annen familie, for eksempel besteforeldrene aldri har tatt inn fosterbarna som ekte familiemedlemmer og har tydelig gjort forskjell på at det biologiske barnet kun er deres barnebarn.

Dette var et forvirrende skrevet innlegg...

• Liker 3
Skrevet

Dette var et forvirrende skrevet innlegg...

Hva er det du ikke forstår?

Skrevet

Hva er det du ikke forstår?

Det er ekstremt dårlig og rotete innlegg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke noe problem med å lese og forstå det.

Anonymous poster hash: 40af0...4fb

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at det var rotete og litt dårlig formulert, men jeg hadde likevel ingen problemer med å lese det og forstå konteksten i innlegget, virker litt som om du kommenterer bare for å være vanskelig.

Skrevet

Jeg hadde ikke noe problem med å lese og forstå det.

Anonymous poster hash: 40af0...4fb

nå var det ikke det at man ikke forsto det, jeg skrev at det var et rotete innlegg, to VIDT forskjellige ting! Det var dårlig formulert og skrevet.

Skrevet

Jeg er enig i at det var rotete og litt dårlig formulert, men jeg hadde likevel ingen problemer med å lese det og forstå konteksten i innlegget, virker litt som om du kommenterer bare for å være vanskelig.

I lige måde bitch.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...