AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #1 Skrevet 12. november 2014 Hei gutten min på 9 år kom hjem fra skolen i går med sår på skulderen. En gutt i klassen hadde spisset en blyant og skrapet han opp med den. Jeg måtte rense såret og han hadde vondt. Vi har en lang fortid med denne gutten hvor han har kløpet, sparket og generelt vært ute etter sønnen min. Hadde gutten min vært liten, spak og stille, og gutten som plagde han, stor sterk og tøff, ville dette lett vært en mobbesak. Saken her er at gutten som plager er bitte liten, tynn, uten noe særlig venner. Gutten min er høy, muskuløs, med drag på damene og flink i sport. Likevell tenker jeg at nok er nok. Har skrevet til rektor at jeg forlanger at dette var siste gang. Men, hva mer kan jeg kreve/true med? Anonymous poster hash: 88bde...cd8
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #2 Skrevet 12. november 2014 Det er ulike definisjoner av "mobbing" men noen ganger synes jeg det går litt langt. Mange definerer f.eks. utfrysning som mobbing, men på en annen side skal man jo ha ulik "straff" for de som er voldelige og de som er del av en gjeng som ekskluderer andre. Uansett - jeg ville ikke brydd meg så mye om definisjonen på det. Jeg ville bare snakket med klasseforstander i person og sagt at gutten din er blitt skadet av en annen gutt i klassen ved flere anledninger og du vil at de skal bli mer obs. Anonymous poster hash: 59766...29c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #3 Skrevet 12. november 2014 "Muskuløs 9-åring med drag på damene"..... Anonymous poster hash: 3683a...8fa 20
Gjest SunflowerPenguin Skrevet 12. november 2014 #4 Skrevet 12. november 2014 Hei gutten min på 9 år kom hjem fra skolen i går med sår på skulderen. En gutt i klassen hadde spisset en blyant og skrapet han opp med den. Jeg måtte rense såret og han hadde vondt. Vi har en lang fortid med denne gutten hvor han har kløpet, sparket og generelt vært ute etter sønnen min. Hadde gutten min vært liten, spak og stille, og gutten som plagde han, stor sterk og tøff, ville dette lett vært en mobbesak. Saken her er at gutten som plager er bitte liten, tynn, uten noe særlig venner. Gutten min er høy, muskuløs, med drag på damene og flink i sport. Likevell tenker jeg at nok er nok. Har skrevet til rektor at jeg forlanger at dette var siste gang. Men, hva mer kan jeg kreve/true med? Anonymous poster hash: 88bde...cd8 Máten du beskreiv sónnen din pá kunne fá meg til á tenke pá en skikkelig "Jock" type fra ungdomskolen eller VGS. Eller sá har barn forandret seg sá mye siden da jeg var barn. 9 áringer er ikke ment til á ha "draget" pá damer heller, og vel de er ná ogsá kallt mer "jenter" pá den alderen. Hvis du synes det gár for langt med plaginga da er det nok lurt á snakke med Rektor, ja.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #5 Skrevet 12. november 2014 Ok, beklager at jeg ordla meg litt feil. Hvorfor jeg skrev det var for å vise forskjellen på ham og gutten som erter. Han er populær blant jentene da, og går sakte fra gutt til ungdom. Vanligvis er det jo de svake som blir mobben av de sterke. Så derfor overdrev jeg beskrivelsen av ham. Jeg er uansett veldig fortvilet over situasjonen så takk til dere som svarer meg seriøst. Har man rett til å kreve at skolen forhindrer slikt i fremtiden? Anonymous poster hash: 88bde...cd8
Gjest SunflowerPenguin Skrevet 12. november 2014 #6 Skrevet 12. november 2014 (endret) Mobbing er noe som alltid har vaert vanskelig á sette en stopp pá i skolen, men det má jo bli sagt i fra nár unger fóler seg mobbet/plaget. Og det kan godt hende at skoler i dag er flinkere til á hjelpe til ná enn de var da jeg var barn/ungdom. Jeg er vel uenig i at de mobber de som er svakest, det finnes ogsá mobbe situasjoner hvor barn som er flinkere i skolen blir ogsá valgt ut some mobbe offer. Sánn som det kanskje er litt i din sónn's situasjon ná. Men sá blir han bare plaget av en gutt og ikke resten av klassen? At han blir fysiskt skadet mens han er pá skolen burde jo ikke bli tolerert! Rart at det ikke har blitt sett av noen av laererne. Det er en form for mishandling. Virkelig lurt á ta det opp med rektor pá skolen, eller á fá i stand et móte med dere, rektor og laereren, og kanskje ogsá med foreldrene til han andre gutten? Endret 12. november 2014 av SunflowerPenguin
Gjest Kaffelattn Skrevet 12. november 2014 #7 Skrevet 12. november 2014 Det viktige er ikke å finne riktig begrep men effektive løsninger: hva gjør din sønn når han blir sparket/dyttet/etc.? Hva sier han og hva gjør han - hvordan er hans kroppsspråk og verbale tone? Er din sønn trygg og selvsikker - har han venner? Hva vil du anbefale din dønn å gjøre helt konkret når noen dytter/sparker ham?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #8 Skrevet 12. november 2014 jeg synes du skal tenke " HVA har min sønn gjort for å fremprovosere en slik adferd?". Det er langt fra ofte at en mygg erter på seg goliat. Jeg har en av disse jentene sønnen din sikler etter... Og tro meg, hun prøver å ro så godt årene klarer innimellom. Sier det ikke for å karaktarisere sønnen din som en mobber som får igjen, men somoftest vet de selv hvorfor ting har skjedd og innimellom er de ikke så uskyldige. Det du kan kreve er at de holder et våkent øye med situasjonene hvor dette skjer og tar han (spinkle) hvis noe skulle skje. Jeg selv ville krevd det og evt gitt beskjed om at du kommer og er med i timen/friminuttet om det ikke skjer noen forbedringer. Så vidt jeg vet kan de ikke nekte dette? Anonymous poster hash: 63095...a91 1
minister-mio Skrevet 12. november 2014 #9 Skrevet 12. november 2014 Mobbing eller ikke, tynn eller draget på damene; uansett ikke greit!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå