AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #1 Skrevet 12. november 2014 Trodde dette aldri skulle skje. Etter endt utdanning har jeg enda ikke fått meg jobb. Har som tidligere student null krav på dagpenger fra NAV. Mine faste utgifter er: Husleie på 4600 kr hver måned. Mobilregning 199 (Må jo ha det i tilfelle forespørsel om jobb) Der jeg jobber nå (midletidig og prosjektbasert stilling) så tjener jeg mellom 4000 og 8000 i måneden. Har havnet på minussiden og har ikke hatt penger til overs på månedsvis. Snart tom på shampo og vet ikke om jeg får råd til en ny flaske etterpå. I så fall går det ut over mat. Klær og sminke og rengjøringsartikler har jeg ikke kjøpt på lenge. Har ei brukanes bukse samt at jeg går sminkefri. (Ikke livskrise, men må få synes at det er tungt).. Hva anbefaler dere at jeg gjør? Hvordan søker jeg sosialstønad? Når jeg har vært på NAV så blir jeg bare sendt hjem med beskjed om at siden jeg ikke har arbeidet nok under studiene så har jeg ikke krav på noe. Bostøtte har jeg ikke krav på, fikk beskjed om at jeg bor for dyrt. Du finner knapt billigere og jeg har ikke råd til å flytte (depositum, flyttehjelp osv)... Anonymous poster hash: 32560...07d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #2 Skrevet 12. november 2014 Kontakt lederne i alle helseinstitusjoner du i det hele tatt har mulighet til å dra til og meld deg som ringevikar. Anonymous poster hash: 912bb...e81
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #3 Skrevet 12. november 2014 Meld deg til et vikarbyrå, pant flasker, dumpster dive, datojakt på kiwi, matutdeling fra frelsesarmeen e.l. Anonymous poster hash: 86971...94d
frøkna Skrevet 12. november 2014 #4 Skrevet 12. november 2014 Du har krav på sosialstønad. De fleste kommuner har ikke disse søknadene liggende ute på nett, men siden det er første gang du søker om det anbefaler jeg deg å søke på det på Nav kontoret. Ring på forhånd og hør om hvilke dokumentasjonskrav de stiller (husleiekontrakt, kontoutskrift, evt andre dokumenter). De vil beregne din økonomiske situasjon ut i fra fast inntekt og faste utgifter. Ut i fra denne beregningen vil du få vedtak om hvilken sum (differansen) de mener du trenger i måneden. Kjedelig at du ikke har fått jobb etter endt utdannelse. Har du vurdert å søke litt utenfor det du er utdannet til i en periode mens du venter på napp fra drømmejobben/ relevant jobb?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #5 Skrevet 12. november 2014 Takk for svar Skal prøve å ta meg en tur på navkontoret i morgen også. Prøve å ikke dra med en gang jeg blir sendt hjem ;p Men i dag skal jeg heldigvis på jobb! Jeg søker alle slags stillinger allerede Har skjønt at jeg ikke kan være kresen! Men må vel bare søke å søke, og håpe på at det blir napp en gang Anonymous poster hash: 32560...07d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #6 Skrevet 12. november 2014 Du kan ha krav på økonomisk stønad(sosialtrygd). Særlig de månedene du tjener svært lite. Da må du gå på Nav og be om søknadskjema i skranken. (Om de ikke har blitt medmenneskelige nok til å legge det på nett med de andre søknadskjemaene nå.) Eller be om en time hos Nav, og få det da. Du må legge med ligning for de siste årene, og bankutskrift, lønnslipp, leiekontrakt, regninger, etc. Det står også stå bakpå skjemaet hva du må levere for å dokumentere din økonomiske situasjon. Er ikke mye man får, men man får i iallefall råd til sjampo. Statlige veiledende retningslinjer for økonomisk stønad til livsopphold 2014 http://www.regjeringen.no/nb/dep/asd/dok/rundskriv/2013/a-1-2013-statlige-veiledende-retningslin.html?id=748022 Økonomisk stønad - Veiledning - https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+st%C3%B8nad+(%C3%B8konomisk+sosialhjelp).87469.cms#chapter-5 Synes det er rart at du ikke har krav på bostøtte, har du levert inn søknad om dette? Anonymous poster hash: c3b22...9de
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #7 Skrevet 12. november 2014 Bare presisere at satsene for livsopphold er det du skal ha igjen når husleie er betalt, som blir dekket i tillegg, med fradrag av det du tjener. 4650kr for person i bofellesskap og 5600kr for enslig. Er veiledende. Be om skjema for økonomisk stønad før du blir bedt om å dra hjem, så får du det med deg, og får satt i gang søknadsprosessen. Du får vel etterbetalt fra søknadsdato, så det er viktig å være "raskt" ute. De kan ikke nekte deg det skjemaet. : ) Anonymous poster hash: c3b22...9de
Gjest incognita Skrevet 12. november 2014 #9 Skrevet 12. november 2014 Med de opplysningene du legger frem i tråden her vil jeg absolutt tro du har rett på bostøtte. Du kan regne ut selv her: https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #10 Skrevet 12. november 2014 Gå inn på hjemmesidene til kommunen din. Finn søknadskjema for sosialstønad og fyll dette ut. Finn og kopier alt av retninger de siste 3 mnd. Bakover samt husleiekontrakt. Kontoutskrifter 3 mnd bakover. Lag en liste over alle jobber du har søkt på. Slik at du viser aktivitet. Så snart du klarer ringer du Nav sosial og ber om å få en time for å søke sosialhjelp. Samtidig ber du om tilbakemelding på om du trenger mer dok. Enn listet opp over. Stiller du til time med alt på stell i forhold til søknad går ting raskere enn om du skal søke der og da eller må gå hjem og lage til papirene. Fint om du gir tilbakemelding - det kan andre lære av.Anonymous poster hash: c3419...607
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå