Gå til innhold

vekta i jula

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er 168 og veier ca 62 kg, har gått ned ca 5 kg og trener å spiser sunt. Men nå nærmer julen seg og jeg er redd for å gå opp i vekt. Jeg er utrolig svak for god mat og spesielt kaker og godteri. Begynner jeg først å spise ender det dessverre ofte med overspising. Målet mitt i jula er å kose meg, og ikke ende opp kvalm og dårlig av overspising,- og holde vekta. Noen som har tips?

Anonymous poster hash: 648a1...1d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestem deg på forhånd hvor mye du skal spise. Hvis du er i juleselskap og det står frem et kakebord, bestem deg for at du bare får smake på to ting feks. Prøv å unngå all småspisingen det blir av godteri gjennom jula fra morgen til kveld. Hold deg til litt godteri på kvelden. Prøv å være aktiv på dagene: gå på ski, turer, skøyter osv.

Også må jeg få tilføye at det er ikke det du spiser mellom jul og nytt år som teller, men det du spiser mellom nytt år og jul :)

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

For det første: Gratulerer med ny livsstil med sunn og god mat og mer hverdagsaktivitet :)

Når det kommer til jula så er det ikke noe annerledes enn en helg. Ja, det er masse "rødt" godteri i butikkene kombinert med rød brus. Ja, det er masse julekaker og mange baker gjerne litt ekstra bakst. Men alt dette er tilgjengelig resten av året. Til påsken blir alt gult i stedenfor, men akkurat samme godis og bakst dukker opp.

Dette vil også skje ved bursdager og andre spesielle begivenheter.

Ikke lås tankesettet fast at fordi det er en eller annen høytid eller begivenhet som gjør det "farligere" å være rundt god mat og godis.

Jeg skeier faktisk ikke mer ut i høytider enn jeg ellers gjør en vanlig helg. Er så innarbeidet med gode vaner og rutiner med trening at psyken ikke føler for mer godteri og bakst bare fordi det er jul eller påske. For meg så er det julaften som er en ekstra lørdag, men spiser egentlig ikke noe annerledes enn ellers annet enn at det blir mer "julemat" til frokost, lunsj og middag som eggerøre, laks, spekeskinke, kalkun etc. Etter middagen så er jeg så mett at det sjelden blir noe særlig mer enn et par småkaker.

Kan faktisk skeie mer ut en helt vanlig måned. Som i sommer da jeg plutselig MÅTTE ha en bøtte med kokossorbeis blandet med en bøtte sjokoladeis. 2 liter is slukt på kort tid :P

Fokuser på all den gode, sunne og næringsrike maten du trenger for å opprettholde en kropp som skal prestere godt i hverdagen og på trening. Gjør du det er det enkelt rom for litt ekstra godt noen dager i jula uten at du skal få dårlig samvittighet. Husk også å fylle på godt med proteiner og fett til måltidene slik at blodsukkeret holder seg stabilt, da er det mindre sjanse for at du spiser deg kvalm på søte ting :)

Men som andre sier. Det er ikke hva du gjør mellom jul og nyttår som teller ;) Uansett så er valgene du tar gjennom hele året det avgjørende. Så ikke stress om du en gang i blandt skeier ut. Så lenge du lever livet med gode valg og er aktiv så vil kroppen og ikke minst psyken holde deg frisk, sterk, sunn og fit :)

• Liker 1
Skrevet

Linda Stuhaug har planer om å legge ut mye sunn julebakst på bloggen sin framover. Om du liker baking kan du jo lage noe av det?

For min del tenker jeg følgende i jula: Jeg har fri (er lærer), i mange dager. Dermed kan jeg trene og sove masse. Derfor spiser jeg ekstra mye mat (kjøtt, grønt osv, altså sunn og mektig mat). Da orker jeg mindre søtt, og jeg får ekstra overskudd til å bygge muskler.

Alternativet hadde vært et overskudd basert på sukker, og det er ikke mye å bygge av.

(Ligget vanligvis i underskudd/vedlikehold, så tenker kroppen gleder seg til ei uke med gains!)

Gjest bustyvel
Skrevet

Også må jeg få tilføye at det er ikke det du spiser mellom jul og nytt år som teller, men det du spiser mellom nytt år og jul :)

What she said!!

• Liker 1
Gjest Silverstream
Skrevet

Har samme problemet, jeg blir nesten svett av å tenke på all julematen og julegodteriet..... driver derfor å tenker ut en plan på hvordan unngå mest mulig uten å lage oppstyr.

Skrevet

Du kan jo faste eller spise mindre noen dager og "spare opp" kalorier? Jeg har planer om å gjøre det selv før jul. 3 dager før jul hvor jeg spiser 1000 kalorier gir 3000 kalorier "oppspart". Om jeg fra før forbrenner 2000 kalorier har jeg 5000 kalorier som jeg kan kose meg med på julaften.

Skrevet

Det viktigste jeg gjør for å fungere best mulig året rundt er å trene litt selv om det er ferie. For når jeg trener jevnt har jeg ikke behov for å skeie ut så veldig, da begrenser inntaket seg helt naturlig liksom. Vet ikke om det er vanlig å ha det sånn?

I jula sørger jeg for å svette godt på ski, eller tar en løpetur annen hver dag i hvert fall. Ikke fordi det er så viktig å holde seg slank, men fordi jeg blir så uopplagt av å bare daffe rundt og spise masse sukker og fett. Blir sur av det. :)

Jeg skjønner at du er redd for å overspise i jula ts, men det er nå en gang de 51 andre ukene i året som avgjør formen, prøv å ha litt perspektiv. Hvis man er i aktivitet jevnt og trutt justerer vekta seg i løpet av året uansett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...