Gå til innhold

Tekake med vanilje og sjokolade

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere smakt tekakene med vanilje og sjokolade på Kaffebrenneriet? De er bare gode! :sikle:

Ser ut som marmorkake og smaker som en saftig mellomting mellom formkake og muffins. Oppskriften er vel sikkert hemmelig, men er det noen som har en oppskrift som likner? Jeg har lett etter oppskrift på tekaker, men da finner jeg bare alt mulig annet... :roll:

Jeg skulle forresten hatt oppskrift på marmorkake også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Marmorkake

150 g smør

150 g sukker

3 egg

1,5 dl matfløte eller melk

250 g hvetemel

2 ts vaniljesukker

1 ½ ts bakepulver

2 ss kakao

2 ss sukker

Form: ca 1,5 l

Varm stekeovnen til 175 ºC.

Smør formen med litt smeltet smør eller spray med formfett og dryss med mel. Dekk evt. bunnen av formen med en strimmel bakepapir.

Rør smør og sukker lyst og kremaktig. Tilsett eggene, ett av gangen og rør godt. Rør inn mel og bakepulver vekselvis med 2/3 av melken. Røren skal ikke røres seig.

Ta av 1/3 av deigen og tilsett kakao, sukker og ca. 1/3 av melken. Den mørke deigen skal ha samme konsistrens som den lyse deigen.

Fyll halvparten av den lyse røren i formen, legg den mørke røren over og resten av den lyse røren på toppen.

Trekk en gaffel gjennom røren. Stek kaken på nederste rille i 50-60 min. Avkjøl kaken litt før den hvelves på rist.

Jeg har dessverre ingen oppskrift på akkurat den tekaken du leter etter, men jeg har et par andre som også er veldig gode.

Tysk tekake

1 kg hvetemel

200 g smør

150 g sukat

125 g korinter

200 g sukker

1 ½ ts kardemomme

revet skall av 1 stor sitron

5 dl melk

100 g gjær

50 g sukker

3 ss perlesukker

Smuldre kaldt smør i melet. Rør gjæren ut i lunken melk. Bland alle ingrediensene til kaken lett sammen og la den heve til dobbel størrelse under plast i ca. 40 min.

Smør en langpanne og legg i bakepapir. Trykk deigen ut over hele langpannen. La den etterheve under plast. Pensle med smeltet smør og dryss på perlesukker.

Stek kaken ved 200 gr. i 15-20 min. Avkjøl den på rist.

Appelsin-tekake

250 g hvetemel

2 ts bakepulver

½ ts salt

125 g sukker

1 ss finrevet appelsinskall

2 vispede egg

2,5 dl appelsinjuice

45 g smør

Sikt det tørre sammen, bland med appelsinskall. Visp sammen egg, juice og smeltet smør. Vend det inn i det tørre. Hell i en smurt og bakepapirkledt brødform og stek ved 180 grader i ca 45 minutter. La avkjøles 10 minutter i formen og vend så over på rist. Du kan evt bruke sitron eller lime til denne kaken.

Skrevet

Forresten, jeg fant en som ligner likevel. :)

Sjokolade-tekake

6 ss smør

¾ kopp sukker

1 ts vaniljeekstrakt

¼ ts salt

1 kopp rømme

1 egg

¾ ts bakepulver

¾ ts natron

1½ kopp hvetemel

¾ kopp grovhakket sjokolade

Smelt smøret. Rør inn sukker, vanilje, salt, rømme og egg. Tilsett bakepulver og natron. Rør så inn mel og sjokolade. Fordel i en godt smurt brødform og stek ved 175 grader i 45-50 minutter. Avkjøl 10 minutter i formen før den hveles over på rist.

Skrevet

Mmmm - takk for oppskrifter Arkana! Skal prøve ut alle, tipper det blir bra. Spesielt den siste tror jeg kan bli saftig i konsistensen slik som de tekakene på Kaffebrenneriet. :-)

Skrevet

Jeg har ikke prøvd den siste oppskriften selv, men nå ble jeg fristet. Får se om jeg har alt jeg trenger. :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...