Gå til innhold

Styrketrening - sett og repetisjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Holder på å sette opp et program til meg selv nå. Er lei av å følge videoer hele tiden og har lyst til å bruke et eget program og se hvordan det går!

Jeg er ikke ferdig med programmet for armer, rygg og skuldre, men det jeg lurer på er om det er nok med 10 repetisjoner, 2 ganger. Jeg er ny på trening, jeg la treningen på hylla for en del måneder siden men er i gang igjen nå. Jeg har ikke trent på studio, trener bare hjemme, da jeg er mest komfortabel med det. Har utstyr som jeg bruker i form av vekter.

Føler jeg hele tiden leser/ser at folk tar 10 repetisjoner 5 ganger, men det er vell heller for de som er mer erfarne? Er det ikke greit å ha flere øvelser og færre sett, enn færre øvelser og flere sett? Eller?

Anonymous poster hash: cabd1...347
Skrevet

Hvis du ikke har mye treningserfaring så bør du egentlig ikke sette opp programmet selv. Det kan kanskje virke så enkelt at en bare skal sette opp øvelser for hele kroppen, eller det man vil trene og så er man i mål. Men man må også tenke på progresjonen i treningsprogrammet og hvordan en skal legge opp øktene for å få mest ut av treningen.

Jeg anbefaler deg å velge et ferdiglaget program som har en tanke bakom. I begynnelsen er det veldig lurt å være baseøvelser. Kjør lette vekter til teknikken bedrer seg og kjør deretter med en helt lineær økning av vekter (legg på litt vekt hver økt).

Om du har noe som hindrer deg i å gjøre baseøvelser (bortsett fra at du ikke kan dem enda), så kan det være greit å få kyndig veiledning av noen med litt mer erfaring i bransjen.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har hentet mesteparten fra et ferdig laget program, da - bare at jeg har slengt inn en og to øvelser til som jeg liker veldig godt. Teknikken min er ganske bra, den kan selvfølgelig bli bedre men. Er ikke 100% ny, høres kanskje slik ut men er ny på å sette opp eget program for å si det på den måten. :)

Anonymous poster hash: cabd1...347
Skrevet

Hvis du ønsker og produsere/ lage ett trenings program, det kan alle gjøre, men spørsmålet er det optimalt? Anbefaler deg og lære om periodisering hvis du er veldig seriøst på dette her. Hvis ikke, bare finn ett trenings program, og hold deg til det.

For og svare på spørsmålet ditt ang. reps og sets, det du prøver og si er snakk om volum. Det er ingen fasit på hva som er riktig volum for x person, fordi alle er så unike og individuelle. Jeg kan gi deg eksempel på hvordan dette fungerer.

5 x 10 = 50
2 x 25 = 50
4 x 12 = 48

7 x 7 = 49

osv...

Som du ser, så er antall reptitisjonene veldig likt tilnærmet til hverandre.

Før du stiller dette spørsmålet "Er det ikke greit å ha flere øvelser og færre sett, enn færre øvelser og flere sett? Eller?" så bør du tenke deg gjennom hva vil du med dette her, og hvorfor?

Gjest lillelarve
Skrevet

Du bør kanskje få snakket med en instruktør eller personlig trener angående passende program til deg. Du kan prøve deg på gratis prøvetime med instruktør, som jeg gjorde. Det var verdt det! Han mente at (i alle fall for meg) det beste var færre repitisjoner med tyngre vekter. Det skal være såpass tungt at man ikke klarer mer enn 10-12 repitisjoner x 2, sa han.

Men det kommer vel an på hva slags resultat man ønsker + at det sikkert er veldig individuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...