Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer kjøpte jeg en jakke av en privatperson. Prøvde den på i sommer, men er en høstjakke, så brukte den ikke før her om dagen: da detter knappene sv en etter en. Klager til personen jeg kjøpte jakka av, men hun sier seg ikke ansvarlig. Men jeg ønsker å heve kjøpet, og hun svarer meg ikke lenger. I følge kjøpsloven har jeg rett til å heve kjøpet, så lenge det ikke har gått to år, og varen hadde mangler jeg ikke ble informert om. Ga selger beskjed så fort jeg oppdaget det. Hva skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 67624...718

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærlig talt!

Sy på knappene igjen da vel. Går jo ikke ann å klage på det når du kjøper en brukt jakke.

Anonymous poster hash: 60387...a8c

• Liker 29
Skrevet

Men den har jo aldri blitt brukt, i følge selger.

Skrevet

da syr du på knappene igjen. herlighet så pirkete da. har du i så fall kvitering på kjøpet?

Anonymous poster hash: 130e1...fd1
  • Liker 5
Skrevet

Har dokumentert at jeg har kjøpt den av vedkommende, da det foregikk over mobil

Skrevet

§ 31.Kjøperens undersøkelse etter leveringen.(1) Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier.

§ 32.Reklamasjon.(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

Anonymous poster hash: 7911b...81a
  • Liker 11
Skrevet

Kjøpsloven gjelder ikke mellom privatpersoner

Anonymous poster hash: 57881...dff
  • Liker 6
Skrevet

Kjøpsloven gjelder ikke mellom privatpersoner

Anonymous poster hash: 57881...dff

Jo, det gjør den. Forbrukerkjøpsloven, derimot, gjelder ikke for kjøp mellom privatpersoner.

Anonymous poster hash: 7911b...81a

• Liker 5
Skrevet (endret)

Skaff deg advokat og gå til rettssak. Makan til svindel.

(Sarkasme.. om det var noen tvil. Sy på de j.... knappene igjen)

Endret av småsei
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Herregud. Bare glem det. Surt hvis sånne som deg skal ødelegge for kjøp og salg mellom privatpersoner.

Sy på knappene igjen, det går nok bra skal du se.

Endret av Unika
  • Liker 2
Skrevet

Du kan selvfølgelig klage på en mangel, så lenge det er innen rimelig tid, men du kan ikke alltid kreve heving av salget, uten videre. I følge kjøpsloven har selgeren rett til å få forsøke å rette feilen jf.§36(1) Kjøpsloven.

Så da er spørsmålet om det er verd alt bryet for at noen andre skal sy på knappene? Det er jo en ganske ubetydelig mangel, som lett kan rettes på. Og om bryderiet og eller kostnaden overstiger mangelen, i stor grad, så er det ikke noe man med rimelighet alltid kan kreve. Om det er slik i ditt tilfelle, er jo usikkert.

Kjøpsloven beskytter begge parters interesser og det er i samfunnets interesse at kjøp blir gjennomførte.

Man har sterkere rettigheter som forbruker, men selv som forbruker får man ikke alltid heve kjøpet.

Anonymous poster hash: 7c52f...819
  • Liker 1
Skrevet

Bare la det gå. Ikke vær den personen, det er faktisk bare snakk om ei jakke, som du har kjøpt av en privatperson! Så klart kan ikke denne personen noe for at knappene faller av.. Du får sy de med en sterkere tråd, så blir det nok bedre ;) Men bare.. ikke klag.. Jeg blir flau..

Anonymous poster hash: e7b6c...234
  • Liker 4
Skrevet

Juridisk sett balanseres dette opp mot ressursene man er nødt til å bruke for å få til en alminnelig løsning eller domsavsigelse. Å gå til forliksrådet og betale 1000 kroner for å få en tvistbehandling vil mest sannsynligvis ikke være verdt det - og iallefall ikke en rettssak.

Misstenker du at denne personen har solgt en dårlig jakke med viten og vilje og var klar over at knappene kunne falle av? Hvis ikke så vil jeg bare anbefale og la denne saken gå og heller bruke noen få kroner på å reparere den selv. Såfremt ikke prinsippet er viktigere enn noen tusen i utgifter og masse timer benyttet for å få dekket noen hundre kroner da selvsagt :)

• Liker 1
Skrevet

Betalte 4000 kr for jakken. Og den får jeg nå aldri brukt igjen, etter at jeg har brukt den 1 gang. Det går ikke an å sy på knappene igjen.

Skrevet

Betalte 4000 kr for jakken. Og den får jeg nå aldri brukt igjen, etter at jeg har brukt den 1 gang. Det går ikke an å sy på knappene igjen.

Hva slags jakke er det snakk om? Hvorfor får du ikke sydd på knappene igjen?

• Liker 1
Skrevet

Ærlig talt TS! Hadde du klagd rett etter du fikk jakken, greit nok. Men du kjøpte jakken for mange mnd siden! Skjønner godt at selger ikke gidder å svare deg! Fiks de knappene selv! Sånne som deg gjør at jeg IKKE bruker bruktmarkedet!

• Liker 1
Skrevet

Ærlig talt TS! Hadde du klagd rett etter du fikk jakken, greit nok. Men du kjøpte jakken for mange mnd siden! Skjønner godt at selger ikke gidder å svare deg! Fiks de knappene selv! Sånne som deg gjør at jeg IKKE bruker bruktmarkedet!

Nå har jo TS hevdet at det ikke er mulig å reparere knappene selv. Og, om den skal repareres av en fagperson, er det så selvfølgelig at det er TS som skal betale for det?

Jeg er ikke overbevist om at det er for sent å reklamere på produktet nå. Det sies jo i starten på tråden at jakken ble prøvd på i sommer,noe som ville avslørt om f.eks det ene jakkeermet manglet.. Men, at knappene lett faller av er nok en ting som fordrer et faktisk bruk av jakken. Hvis det er snakk om en typisk varm vinterjakke, så vil det være for mye forlangt å kreve at TS brukte jakken f.eks en hel dag for å avsløre kvaliteten på jakken.

Det vil jo være samme situasjon om du kjøper ski i sommermånedene; Årstiden hindrer deg fra å få en full brukeropplevelse av produktet.

En jakke som koster 4000 brukt må antas å ha en bedre kvalitet enn at knappene bare faller av.

TS: I denne saken hadde jeg forholdt meg saklig, og krevd reparasjon eller evt heving av kjøp i et brev til selger. Om ikke selger svarer, hadde jeg sendt en forliksklage på kjøpsbeløpet.

Til de som hevder at "slike kjøpere ødelegger bruktmarkedet", så vil jeg si at det likegjerne er selgere som dette som ødelegger bruktmarkedet. Man har som både kjøper og selger av brukte varer et betydelig ansvar for det man selger, selv etter salget, og man kan ikke ignorere seg ut av forpliktelser satt i kjøpsloven.

• Liker 1
Skrevet

Du har selv valgt å kjøpe en jakke brukt, TS, og da er jo dette en av risikoene du tar. Dersom du mener at det kan være produksjonsfeil på jakka, så får du heller ta kontakt med produsenten og prøve deg på en reklamasjon mot dem.

• Liker 2
Skrevet

Du har selv valgt å kjøpe en jakke brukt, TS, og da er jo dette en av risikoene du tar. Dersom du mener at det kan være produksjonsfeil på jakka, så får du heller ta kontakt med produsenten og prøve deg på en reklamasjon mot dem.

Jakka er ikke brukt.

Men ellers godt forslag, TS bør be om selgers kvittering og ta kontakt med de som solgte jakka i utgangspunktet.

Mtp verdien og bruksområdet til jakka er det ikke utenkelig at TS fortsatt har rett til å reklamere. Men det gir ikke automatisk rett til å heve kjøpet.

Hos en skredder er det heller ikke sikkert at det er dyrt å sette i knappene.

Skrevet

Litt ansvar for seg selv må man ta. Hadde du selv sørget for å få kvitteringen med da du kjøpte, så kunne du gått til butikken/produsenten og reklamert. Siden du ikke har sørget for å få kvittering, men likevel valgte å kjøpe jakken, må du ta tapet selv.

Anonymous poster hash: 84070...eff

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...