AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #1 Skrevet 11. november 2014 Vi har en 4 åring som for tiden ikke vil gå på badet for å ta kveldsstellet før leggetid. Når vi endelig kommer på badet, tar det en halv time før han gidder å ta på pysj. Hvis vi gjør det med makt, så rakner alt og det blir fullstendig krise. Hva gjør man når ungene ikke vil stelle seg, ta på pysj og legge seg?? Anonymous poster hash: e405f...72c
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #2 Skrevet 11. november 2014 De har ikke noe valg, stell skal de ha dere må ikke gi dere så vil barnet slutte etterkvart Anonymous poster hash: 21fc8...2fe 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #3 Skrevet 11. november 2014 men skal man bare sitte å vente til de selv vil gå på badet, eller må man da ta de ned tvang?? Eller så tar det jo 2 timer. ts Anonymous poster hash: e405f...72c
Gjest chiki Skrevet 11. november 2014 #4 Skrevet 11. november 2014 Hvorfor skal du bruke tvang? Ta fra de goder om de ikke hører. "Viss du ikke går på badet for å stelle deg blir det ikke noe lesing på sengen" "nå går du på badet for å ta på pysj før du får se barnetv"
Japp Skrevet 11. november 2014 #5 Skrevet 11. november 2014 men skal man bare sitte å vente til de selv vil gå på badet, eller må man da ta de ned tvang?? Eller så tar det jo 2 timer. tsAnonymous poster hash: e405f...72c Tvang. Leggetid er det voksne som bestemmer. Jeg lar jenta mi bestemme mye, men leggetid, når det er måltider, klær tilpasset årstid (hun får velge klær innenfor gitte rammer), når vi skal gå fra barnehagen, at hun må vaske seg før matlaging og måltider osv er ting vi voksne bestemmer. 2
miaw Skrevet 11. november 2014 #6 Skrevet 11. november 2014 (endret) Dette er ikke noe å diskutere, stell er helt obligatorisk. Si at enten kan han velge å ta på pysjen selv, eller så gjør du det. Vil han ikke, gjør du det med makt. Ikke hør på hyling og protester, dette er kun for å teste grenser. Etterhvert vil han lære at det ikke er noe vits å protestere, og gjøre det av seg selv. Endret 11. november 2014 av miaw
Japp Skrevet 11. november 2014 #7 Skrevet 11. november 2014 Hvorfor skal du bruke tvang? Ta fra de goder om de ikke hører. "Viss du ikke går på badet for å stelle deg blir det ikke noe lesing på sengen" "nå går du på badet for å ta på pysj før du får se barnetv" Noen barn er da faktisk så stae at de mer enn gjerne sitter en halvtime uten å ta på pysj selv om det innebærer at det ikke blir lesing. De har uansett oppnådd det de vil, nemlig drøye leggetid. Jeg er av den oppfatning av at barn har godt av å vite at visse ting er det foreldre som bestemmer. Det passer ikke alltid å komme med en konsekvens og da er det lurt at barna vet at hvis foreldrene sier at sånn blir det så blir det sånn.
SmallTalk Skrevet 11. november 2014 #8 Skrevet 11. november 2014 Vi har en 4 åring som for tiden ikke vil gå på badet for å ta kveldsstellet før leggetid. Når vi endelig kommer på badet, tar det en halv time før han gidder å ta på pysj. Hvis vi gjør det med makt, så rakner alt og det blir fullstendig krise. Hva gjør man når ungene ikke vil stelle seg, ta på pysj og legge seg?? Anonymous poster hash: e405f...72c Hva man gjør? Man tar de med på badet, tar på pysjen og legger dem. Da lærer barnet at det like gjerne kan stelle seg til kvelden, fremfor at mamma eller pappa gjør det uansett.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #9 Skrevet 11. november 2014 Våre bruker foreløpig ikke pysj, men det kan være litt strev med tannpuss men det slipper de jo ikke unna. Anonymous poster hash: 3547c...527
Ciara Skrevet 11. november 2014 #10 Skrevet 11. november 2014 Bruker barna lang tid på badet blir det mindre - eller ingen - tid til lesing på senga (noe de er veldig glad i).
stella K Skrevet 11. november 2014 #11 Skrevet 11. november 2014 Så da mener du "small talk" at det da skal taes med makt. Selv om de hyler og skriker og er hysterisk,så skal man ta på pysj og pusse tenner imens man holder de fast??
Gjest Magdalene Skrevet 11. november 2014 #12 Skrevet 11. november 2014 Så da mener du "small talk" at det da skal taes med makt. Selv om de hyler og skriker og er hysterisk,så skal man ta på pysj og pusse tenner imens man holder de fast?? Nå er ikke jeg smalltalk, men Ja, det mener jeg. Vi dropper i tillegg lesing på sengen om det er tull og drøying. Så lærer de at om de ikke gjør det selv, gjør mamma/pappa det, så det er like greit å gjøre det selv, så blir det koseligere. 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #13 Skrevet 11. november 2014 Hvorfor skal du bruke tvang? Ta fra de goder om de ikke hører. "Viss du ikke går på badet for å stelle deg blir det ikke noe lesing på sengen" "nå går du på badet for å ta på pysj før du får se barnetv" Og på hvilken måte er dette ikke tvang? Alt som innebærer at barnet ikke har noe reellt valg er faktisk tvang, og sånn er det bare når de er barn og vi er voksne. Anonymous poster hash: 8d177...096
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #14 Skrevet 11. november 2014 Vi har en 4 åring som for tiden ikke vil gå på badet for å ta kveldsstellet før leggetid. Når vi endelig kommer på badet, tar det en halv time før han gidder å ta på pysj. Hvis vi gjør det med makt, så rakner alt og det blir fullstendig krise. Hva gjør man når ungene ikke vil stelle seg, ta på pysj og legge seg?? Anonymous poster hash: e405f...72c Har du latt ham få se når du/dere voksen steller dere til kvelds (eller til morgens)? Slik at han skjønner at dette er noe alle gjør og er noe naturlig? Jeg har vært bevisst på å av og til pusse tenner sammen, og at h*n er på badet mens jeg dusjer for å vise at det er noe voksne også gjør. Anonymous poster hash: e7ae7...a79
minister-mio Skrevet 11. november 2014 #15 Skrevet 11. november 2014 men skal man bare sitte å vente til de selv vil gå på badet, eller må man da ta de ned tvang?? Eller så tar det jo 2 timer. ts Anonymous poster hash: e405f...72c Barn kan ikke ta ansvar for om de selv vil stelle seg. Man steller seg. Det er ikke et valg.
Jade Skrevet 11. november 2014 #16 Skrevet 11. november 2014 Når jeg hører ord som tvang, så ser jeg for meg at denne stellestunden er noe uhyggelig som barnet gruer seg til. Mulig vi har vært heldige, men her er det mer; nå må vi skynte oss på badet og så finner vi en gøy bok! Er vi effektive, rekker vi gjerne en ekstra lang bok. Det hjelper også med gøy elektronisk lynet mc queen-tannbørste! 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #17 Skrevet 12. november 2014 Er det mange andre situasjoner hvor barna får ta styringen så kan jo det ha bidratt til at dette har utviklet seg? Anonymous poster hash: 0ece9...b37
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #18 Skrevet 12. november 2014 Jeg tenker at da må kanskje leggerutinene gjennomgåes litt hos de voksne. Er det lystbetont og hyggelig? Er det noe etter stell som barnet ser frem til at skal skje? Hvis legging og stell kun innebærer å sove, uten en kosestund på slutten, så vil jeg tro at stellingen kan bli en runde som ikke er noe hyggelig å se frem til for barnet og heller ikke de voksne. Gjør noe dere liker etter at dere har vært på badet, samle dere litt om det som har skjedd i løpet av dagen. Hos oss er dette den fineste stunden vi har, og ofte den eneste i en hektisk hverdag der klokka styrer alle aktivitetene. La skuldrene senke seg, få ro og fred og kos etter stelling på badet. Da har barnet - og voksne, noe å se frem til. Her leser vi først litt, så synger vi litt. Noen ganger blir det også litt prating. Fin måte å avslutte en lang dag på. Anonymous poster hash: f24c9...075
Gjest brusmaskin Skrevet 12. november 2014 #19 Skrevet 12. november 2014 Du sier Hey, se her! Holder fram hendene dine med flatene mot hverandre og ca 30 cm avstand. Så sier du: Her er en boks med fire rom. I den ene ligger tannpuss, i den andre ligger ta på pysjen, iden tredje ligger (noe dere skal gjøre i stellet) og i den fjerde ligger krype under dyna. Hva vil du gjøre først?
Japp Skrevet 12. november 2014 #20 Skrevet 12. november 2014 Du sier Hey, se her! Holder fram hendene dine med flatene mot hverandre og ca 30 cm avstand. Så sier du: Her er en boks med fire rom. I den ene ligger tannpuss, i den andre ligger ta på pysjen, iden tredje ligger (noe dere skal gjøre i stellet) og i den fjerde ligger krype under dyna. Hva vil du gjøre først? Ville nok droppet siste boksen. Litt dumt om han velger å krype til køys først. For det er faktisk ikke et alternativ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå