Gå til innhold

Fravær, sykdom, sykmelding m.m.


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg irriterer meg stadig over at kollegaene mine er syke eller borte fra jobb til stadighet.

Enkelte ganger lurer jeg på hvor vanskelig det er å få sykmelding...

Er det noen som har fakta om dette? Er det bare å gå til legen å si at man er syk eller blir man nektet sykmelding hvis man ikke er syk nok?

Dersom en ansatt er borte veeeldig mye og får nye sykmeldinger til stadighet... kan en arbeidsgiver gjøre noe dersom det er mistanke om at disse sykmeldingene ikke er nødvendige?

Jobber i et lite firma der andre må overta oppgavene til de som er borte. Dette går utover miljøet på jobben og humøret til de som møter opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har "problemer" med enkelte på min arbeidsplass også, som er veldig mye borte. Men hva kan man gjøre? Jeg synes det er litt skremmende at en del ikke tror vedkommende er syke og/eller at det er så lettvint å få seg sykemelding. Man må jo gå ut fra at vedkommende virkelig er syke! Det er tross alt verre for disse som er syke enn oss andre som er friske og raske og får litt mer å gjøre på jobben. Det er jo ganske naturlig at enkelte er mer syke enn andre, det har jo med immunforsvaret å gjøre. Det er mange som sliter med kroniske sykdommer, f eks migrene, og slike sykdommer drar jo gjerne sykefraværet opp. Jeg er selv borte fra jobben av og til pga migrene, utover dette er jeg så og si aldri syk.

Der jeg jobbet tidligere var det en person som var svært mye borte og flere syntes da det var rart, vedkommende var sikkert ikke så syk, legen måtte jo være snill med sykemeldinger osv osv. Det ble en stille forsamling da vi plutselig en dag fikk vite at vedkommende lå for døden pga kreft. Det var grunnen til at h*n hadde vært så mye borte. (Sjefen visste om det) Nå er det sikkert mange som tenker at det hadde vært bedre å vært åpen om kreftsykdommen, men det følte jo tydeligvis ikke denne personen! I blant kan det være deilig å ha et fristed fra vonde og tunge tanker, i dette tilfellet jobben.

Jeg tror det er ytterst få leger som skriver ut unødvendige sykemeldinger, selv om det helt sikkert forekommer. Og husk at man gjerne tar prøver hos legen, så det er nok ikke så lett å fake sykdom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg VET at de ikke er syke hver gang. Har møtt dem på kjøpesentre noen timer etter at de hadde omgangsyke. De har gått på byen den dagen de var borte pga hodesmerter osv.

I mange tilfeller har enkelte forsnakket seg og f.eks sagt at "I går var jeg på shopping med den og den" selv om de hadde vært borte fra jobb.

Jeg vet også at disse ikke har noen kroniske sykdommer (de fleste på venner av meg privat også). Synes at det er lav arbeidsmoral blant mange unge idag. De bruker egenmeldingene sine FORT og siden er det sykmeldinger hele veien.

Jeg kan selvfølgelig ikke bevise at de ikke er virkelig syke, men om man føler seg litt groggy en dag, så er det vel mulig å møte på jobb likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at dette er noe tvilsomt. Og bruker man egenmeldinger er det jo ingen som kan kontrollere om sykdommen er reell eller ikke. Men jeg tror fortsatt ikke det er så lett å få sykemelding fra lege uten å være syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anciol

heisann

jeg har flere venner/veninner som til stadighet "faker" sykdom.

De aller fleste har et eller annet å skylde på. Om de har migrene så er det lett å ringe jobben også en dag migrenen er fraværende.

Overhørte også en samtale her en dag mellom to hvor den ene var blitt oppringt av en venn som lurte på om ikke hun kunne være syk neste dag slik at de kunne dra på stranden med barna....

Har også en veninne som jobber på et kontor sammen med to småbarnsmødre, og det er nesten aldri en uke hvor alle tre er på jobb hver dag... godt mulig barna virkelig er syke, men det blir innmari mye på hun som stadig vekk blir sittende med alt alene....

Nå er det selvsagt mange reelle sykdommer rundt omkring, men at det er en del juks innimellom er det nok ikke tvil om.

Jeg synes det er veldig synd, da jeg har en veldig høy arbeidsmoral og er så godt som aldri syk, og om jeg er litt forkjølet e.l så går jeg faktisk på jobb likevel...

Men jeg håper at de fleste er virkelig syke når de er borte fra jobben!

Men jeg har også inntrykk av at det blir gjort for lite fra alle hold om å tilpasse arbeidet bedre, bruke aktiv sykemelding, evt. omplassere personen til noe mindre anstrengende etc

hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som lege kan jeg nok være enig i at enkelte i standen kan være litt vel raske med å skrive ut sykemeldinger. Hva det kommer av kan man nok bare spekulere i, men det er nok nærliggende å tro at et stort arbeidspress gjør at man til tider kan velge "den enkle veien ut" - hvilket vil være å skrive ut en sykemelding for å slippe mas fra ekstremt masete og slitsomme pasienter. I primærhelsetjenesten opplever nok dessverre alle leger såkalte "gjengangere", dvs. pasienter som henvender seg på svært tynt grunnlag gang på gang - men som man ikke kan avvise i dagens mer og mer amerikaniserte samfunn. Det skal understrekes at det til tider er svært vanskelig å være behandlende lege!

Jeg vil nok allikvel hevde at hovedlinjen går dithen at det er adekvate grunner for utskrivelse av sykemeldinger, slik at ingen må tro at alle leger skriver sykemeldinger med begge hender for å få fred for mas. Det finns så mange utrolig dyktige leger der ute som gjør sitt aller beste for at pasientene skal få den beste behandlingen.

Hvis man som arbeidsgiver mistenker at arbeidstakere til stadighet får sykemelding uten grunn - at f.eks. arbeidstaker selv har uttalt til kolleger at det ikke er noe problem å få sykemelding av legen osv., kan man jo ta kontakt med Trygdekontoret å legge frem sin mistanke, så er det opp til Trygdekontorets lege å sjekke ut sykemeldingsgrunnlaget. Men, man skal dog være forsiktig med å mistro både legen og kollegaen - det kan jo være årsaker som hverken legen eller kollegaen behøver å oppgi som ligger til grunn for sykemeldingen.

Hvis arbeidsgiver mistenker at egenmeldinger blir misbrukt, kan det kreves at arbeidstaker legger frem legeerklæring for fraværsperioden.

Mye av problematikken her er vel manglende kunnskaper om hvilke rettigheter man har som arbeidsgiver og at man befinner seg i en balansegang mellom det å stille krav på den ene siden og opprettholde god tone og tillit på den andre siden.

Med vennlig hilsen

Huslegen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anciol: Det med aktiv sykemelding og omplassering på arbeidsplassen er vel bare aktuelt for de som er langtidssyke/sykemeldte og det jo ikke dem som "skulker" jobben en dag og to fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathalie

En venninne/kollega av meg ble for ikke så lenge siden sykmeldt i ca. 3 uker. Hun hadde tidligere vært masse borte, brukt opp nesten alle egenmeldingene og vært sykmeldt flere ganger.

Hun fortalte ikke til andre enn meg hvorfor hun var sykmeldt (arb.giver har ikke krav på å vite), fordi hun ikke ønsket at andre skulle vite det.

Vi har blitt gode venninner privat også, derfor fortalte hun det til meg.

Uansett, de andre kollegene mine syntes det var forferdelig at NN var borte "nå igjen!!" Noen begynte å spekulere i ditt og datt, - kanskje begynte de å spekulere pga at vi tidligere hadde hatt en kollega som faket sykdom støtt og stadig (Det kom fram til slutt, så hun jobber ikke lenger der). Det var antageligvis derfor mine kolleger begynte å spekulere i om NN virkelig var så syk osv..

Dette var VONDT for meg... Jeg satt der og visste at NN hadde særdeles gode grunner for å være sykmeldt, men jeg kunne ikke si noenting. Jeg ville jo ikke ødelegge tilliten NN har til meg! Samtidig var det forferdelig å høre de andre prate nesten dritt om NN. Så jeg sa til dem at NN er faktisk SYK, men hun ønsker ikke å fortelle alle hva det er.

Da ble det stille av de andre. Noen ble selvfølgelig mer opptatt av å skulle få ut av meg hva det var med NN, men jeg holdt det inne. Jeg sa som sant var, at hun ikke ville fortelle til alle.

Sannheten var jo den at NN var utslitt, både av jobben og fordi hun hadde vært veldig mye syk. Hun hadde fått mange antibiotika-kurer, derfor var immunforsvaret satt ned betraktelig. Derfor ble hun mye syk. Og dette slet på både psykisk og fysisk, derfor fikk hun et lite sammenbrudd, og det skjønner jeg jo godt at hun ikke ville fortell til alle!

Så om dere har mistanke om at en av deres kolleger faker sykdom, så ikke bli for sikre eller gretne mot denne personen før dere har bevis! Det er utrolig vondt for den som er syk også!

Noen er mer syke enn andre, slik er livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...