ThereseSA Skrevet 11. november 2014 #1 Del Skrevet 11. november 2014 Hei! Jeg skal sannsynligvis oprere hofta i Bergen, Kysthospitalet i Hagevik, og fikk brev i dag. Der står det "Vi planlegger utredning/behandling innen desember 2014", og herremin, det kan jo være ganske snart! Står at jeg får eksakt tidspunkt i eget brev. Jeg ble henvist til Bergen fra St.Olavs for operasjon, men jeg er jo fortsatt ikke 100% sikker på at de har bestemt seg for å operere eller bare undersøke meg. Jeg trodde jo at jeg kom til å ha goood tid til å undersøke "det praktiske" rundt en slik operasjon så langt hjemmefra, men nå føler jeg meg litt mer stresset... Jeg regner med, og håper inderlig, at jeg får fly nedover, og ikke buss eller noe sånt. Er det noen som har erfaring med flytransport? Tenker spesielt på hjemreisen, er jo ikke gangbar da engang om jeg er operert.. Får man en spesiell plass på flyet, fremst eller ved nødutgang? Og ikke minst om man får ha med seg en hjelper/samboeren... Og blir man ekstra lenge på sykehuset dersom man bor langt unna? Evt sykehushotell? Eller burde jeg undersøke rehabiliteringssentre i Bergen? Uh, jeg tenkte at jeg så fram til å bli operert og starte veien tilbake til et aktivt liv, men nå kjenner jeg at jeg gruer meg mer!:O Tenk om noe går galt xP Håper noen har noen erfaringer, eller bare har lyst til å svare uansett.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #2 Del Skrevet 11. november 2014 Slapp helt av og senk skuldrene. Når du får tidspunkt du skal reise på, kontakter du pasientreiser i fylket du bor i. De ordner med flytransport, bestiller og betaler. Du legger ut for transport på billigste/normale reisemåte fra hjem til flyplass. Pasientreiser kan hjelpe deg med mulige transport alternativer fra lufthavnen i Bergen og til Kysthospitalet. Når du skal hjem igjen, nyoperert (og fæl? Hm), så har enten ordnet med drosjerekvisisjon på papir fra fastlegen din mellom Kysthospitalet og lufthavnen og på andre siden av flyturen og hjemmet. Det er vanlig at drosjerekvisisjonen skrives udatert, slik at su fyller ut dato år du vet når tid du skal hjem. Få dem på gamle måten, på papir. Sykehuset kan ikke bestille drosje, det har de ikke lov til. Legger du ut selv, uten rekvisisjon får du ikke dette refundert. Når du vet dagen i forveien når tid du skal reise, ringer du på nytt til pasientreiser og de bestiller flyreisen din. På flyer får du ikke sitte på første rad eller ved andre nødutganger pga. Dette vil kunne forsinke en evt. Evakuering. De som får disse plassene skal være 100 % mobile. Men du gir beskjed når du snakker med pasientreiser at du må ha assistanse på flyplassene. Dette skal bestilles samtidig med billetten. Da blir du hentet med rullestol utenfor terminalen, når du har fått tlf. Nr. Til assistansen, det skal du få hos Pasientreiser. Ellers må noen gå inn og gi beskjed om at du må hentes. På hjemmesiden av flyreisen din står de klar med rullestol nåe flyet lander. På hejmmebane ordner du med hjemmehjelp alt i morgen. Og resten kan ikke jeg hjelpe deg med! Lykke til. Noen får betalt også å ha med seg ledsager, dette bestemmer sykehuset. Du skal sikkert først en tur for vurdering før neste tur som blir operasjon. Hilsen reisevant pasient.Anonymous poster hash: c8d9a...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #3 Del Skrevet 11. november 2014 Du er sannsynligvis gangbar nok (slik at du kan reise deg og ta et par steg) etter en dag eller to, så det ordner seg nok med litt assistanse Anonymous poster hash: 9771a...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereseSA Skrevet 11. november 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 11. november 2014 Tusen takk for godt svar! Godt det finnes noen reisevante pasienter som kan berolige en nybegynner(ikke at jeg håper på å bli særlig reisevant som pasient da men!). Tar jeg kontakt med NAV for å forhøre om hjemmehjelp? Er det meningen at denne skal komme flere ganger om dagen, eller en gang i uka liksom? For operasjonen jeg skal ta(periacetabular osteotomi) er det et forventet sykehusopphold på ca 5 dager normalt sett, men er det vanlig at dette blir forlenget dersom man bor så langt unna at man ikke bare kan "svippe innom" dersom det skjer komplikasjoner i ettertid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #5 Del Skrevet 11. november 2014 http://www.helse-bergen.no/no/OmOss/Avdelinger/kih/Documents/Behandlingar/Hofte/Hof_Peri_Ost_NN.pdf Denne gir deg kanskje litt mer info Anonymous poster hash: 9771a...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereseSA Skrevet 11. november 2014 Forfatter #6 Del Skrevet 11. november 2014 http://www.helse-bergen.no/no/OmOss/Avdelinger/kih/Documents/Behandlingar/Hofte/Hof_Peri_Ost_NN.pdf Denne gir deg kanskje litt mer info Anonymous poster hash: 9771a...e82 Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #7 Del Skrevet 11. november 2014 Hjemmehjelp er det kommunen din som skal ordne med. Ring på kommunens sentealbord de skal vite hvor du skal henvende deg/sette deg over. Hvor mye hjelp du får vurderes individuelt. De kommer hjem til deg og snakker med deg og ser på hvordan du bor, og om du trenger hjelpemidler. Hjelpemidler hjelper ero og fysioterapeuten i kommunen din deg med. Så dette bør du og ta opp i forkant. En fordel at du får både toalettforhøyer og armforlenger til å plukke opp ting fra gulvet med uten å måtte bøye deg. Evt. Andre ting , det snakker dere om. Når du skal begynne på tabl. Så skal du sammsynligcis bare en operasjonstur og ikke en undersøkelsestur, først. Når du kommer hjem igjen så er fastlegen din den som skal hjelpe deg videre uansett hva. Kan han ikke hjelpe skal han henvise deg videre til rette instans. Anonymous poster hash: c8d9a...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #8 Del Skrevet 11. november 2014 Og selv om du reiser med buss, fly og buss så skal du bare betale en egenandel for hver reisevei. Altså to egenandeler totalt frem og tilbake. Har du frikort skal du ikke betale noe, annet enn at du må forskuttere utgiftene.Anonymous poster hash: c8d9a...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereseSA Skrevet 11. november 2014 Forfatter #9 Del Skrevet 11. november 2014 Ok,takk! Jeg kontakter kommunen om hjelpemidler så raskt som mulig:) ang. transport, så har jeg frikort ja, iallfall om det blir på denne siden av året:) Litt mer om hjelpemidler. Fysioterapauten mener jeg ikke har godt av å bruke vanlige krykker, siden jeg har hypermobilt syndrom.. altså for løse ledd i hele kroppen, deriblant skuldrene. Han mente jeg burde skaffe meg støtdempende krykker, men disse er jo svindyre. Kan man få dette gjennom hjelpemiddelsentralen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #10 Del Skrevet 11. november 2014 Lykke til, jeg bor i Bergen og Os som du skal til ligger ca 30 kilometer fra Bergen sentrum. Kysthospitalet i Hagavik er velkjent med et godt ry så du vil komme til de beste! :-) .Anonymous poster hash: c12ad...d41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Erica Skrevet 11. november 2014 #11 Del Skrevet 11. november 2014 AnonymBruker, on 11 Nov 2014 - 19:05, said: På flyer får du ikke sitte på første rad eller ved andre nødutganger pga. Dette vil kunne forsinke en evt. Evakuering. De som får disse plassene skal være 100 % mobile. Anonymous poster hash: c8d9a...213 Jeg reiser mye og er blind med førerhund. Det er sant at man skal være 100% mobil ved nødutgang, men ikke ved første seterad. Der plasserer de ofte funksjonshemmede og barn som reiser alene fordi det er lett å få kontakt med flypersonellet. Nødutgangene fremme er ikke ved første rad, men ut den ordinære utgangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereseSA Skrevet 11. november 2014 Forfatter #12 Del Skrevet 11. november 2014 Takk for alle svar og lykkeønskninger! Jeg hører med pasientreisekontoret ang sitteplass på flyet, bare jeg ikke får plass innerst så må det vel gå.. Ja, regner med at Kysthospitalet i Hagavik kan sakene sine, siden jeg blir sendt helt dit^^, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå