Somethingtodo Skrevet 11. november 2014 #1 Del Skrevet 11. november 2014 Hei. Noen her inne som vet noe om utdanningen som kreves for å bli eiendomsmegler? Er det mulig å ta en slik utdanning over nett? Hva inneholder utdanningen? mye praksis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rachelzane Skrevet 11. november 2014 #2 Del Skrevet 11. november 2014 I dag krever loven at du må ha høyere utdanning i faget for å kunne kalle deg eiendomsmegler. Med en Bachelor i eiendomgsmegling fra Handelshøyskolen BI oppfyller du de formelle utdanningskravene, og du får et anerkjent grunnlag for å jobbe med eiendom på en seriøs måte. studieplan : http://www.bi.no/bachelorstudier/eiendomsmegling/studieplan/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rachelzane Skrevet 11. november 2014 #3 Del Skrevet 11. november 2014 jurister uten advokatbevilling kan opptre som ansvarlig megler. I så fall må vedkommende tilfredsstille samme krav til praksis og så videre som personer med eiendomsmeglereksamen. At også jurister uten advokatbevilling kan bli ansvarlig megler, henger sammen med at juristutdanningen gir relevant kompetanse med hensyn til alle de juridiske spørsmål som en eiendomsmegler kan bli stilt overfor. kilde:http://www.magma.no/nye-rettslige-rammer-for-eiendomsmegling-og-eiendomsmeglingsforetak fant ingenting om nettstudie, men vet du kan ta første året som nettstudie hvis man tar det gjennom Bi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dyptvann Skrevet 11. november 2014 #4 Del Skrevet 11. november 2014 En liten heads up: BI Oslo uteksaminerer ca 500 eiendomsmeglerfullmektige i året. Allerede nå merkes det i Oslo at det nærmer seg et metningspunkt for hvor mange meglere som trengs. Det er nå langt flere om beinet og vanskeligere å hente inn oppdrag. I tillegg er det et tøft marked for jurister om dagen og flere nyutdannede søker veien om meglerbransjen. Ser også en trend at flere og flere meglerkontor ser fordelen ved bruk av jurister. Hvis du tenker å studere/bosette deg i Oslo, vil jeg faktisk anbefale deg å tenke deg godt om. Ingen kan si hvordan situasjonener om tre år, men jeg vil si at det ser usikkert ut. Både Finansavisen og DN har hatt artikler i høst som belyser problemet. Jeg snakker av erfaring etter å ha nylig jobbet i meglerbransjen. Til ditt andre spørsmål: nei, det finnes ikke praksis. Det er et teoretisk studie der du først vet om du er en god selger etter utdanningen er ferdig. Det virker ut som det er vanlig at meglerstudenter har en salgsjobb ved siden av eller jobber som trainee/meglerassistent i løpet av studiet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nilsson Skrevet 3. mai 2015 #5 Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Bachelor i eiendomsmegling på BI. Simpel utdannelse. Det er vanlig å jobbe fulltid som trainee/kontorarbeider/kontorsjef ved et meglerkontor under studiet. Til deg over: Det er ikke vanskelig å få seg jobb som eiendomsmegler hvis du er nogenlunde oppegående. I perioden 2007-2011 var det få som tok utdanning innen eiendomsmegling (bla pga finanskrisen) og det førte til stor mangel på kvalifiserte eiendomsmeglere. Man merker mangelen den dag i dag. Problemet er at studentmassen ved eiendomsmegling på BI er så svak at mange av studentene ville hatt problemer med å få seg jobb uansett. Endret 4. mai 2015 av nilsson 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #6 Del Skrevet 3. mai 2015 Bachelor i eiendomsmegling på BI. Simpel utdannelse. Det er vanlig å jobbe fulltid som trainee/kontorarbeider/kontorsjef ved et meglerkontor under studiet. Til deg over: Det er ikke vanskelig å få seg jobb som eiendomsmegler hvis du er nogenlunde oppegående. I perioden 2007-2011 var det få som tok utdanning innen eiendomsmegling (bla pga finanskrisen) og det førte til stor mangel på kvalifiserte eiendomsmeglere. Man merker mangelen den dag i dag. Problemet er at studentmassen ved eiendomsmegling på BI er svak, og mange av studentene som går der ville hatt problemer med å få seg jobb uansett. Ingen i innlegget ditt stemmer. Annet enn det jeg har uthevet. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp litt rundt dette emnet og i tillegg sette deg inn i hva eiendomsmeglerstudiet går ut på. Det er ikke veldig mange år til det er utdannet så mange meglere at det rett og slett ikke er plass til alle. De som ikke skulle være gode nok fra BI, faller av lenge før bachelorgraden er avsluttet Så det du skriver blir så dumt at jeg blir helt matt. Anonymous poster hash: 2cb0a...43f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nilsson Skrevet 4. mai 2015 #7 Del Skrevet 4. mai 2015 (endret) Ingen i innlegget ditt stemmer. Annet enn det jeg har uthevet. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp litt rundt dette emnet og i tillegg sette deg inn i hva eiendomsmeglerstudiet går ut på. Det er ikke veldig mange år til det er utdannet så mange meglere at det rett og slett ikke er plass til alle. De som ikke skulle være gode nok fra BI, faller av lenge før bachelorgraden er avsluttet Så det du skriver blir så dumt at jeg blir helt matt. Anonymous poster hash: 2cb0a...43f Ingenting? Universitas: "Blant underkategoriene hos DBH kommer det blant annet frem at bachelor i eiendomsmegling (2. år) har en strykprosent på 44 prosent." Du er enig i at det er vanlig å jobbe fulltid under eiendomsmeglerstudiene, men at BA i eiendomsmegling ikke er en simpel utdannelse? Selvmotsigelse. Jeg jobber som kontormedarbeider hos et meglerkontor ved siden av studiene, så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg vet hva som er pensum på Eiendomsmegling ved BI og jeg vet hvor vanskelig/lett det er å få seg jobb. Selv studerer jeg matematikk og økonomi ved et universitet - og tenker ikke å jobbe med salg av eiendom etter studiene. På mitt kontor er det stor utskiftning av traineer. Problemet er ikke at det er vanskelig å få seg jobb hos oss - vi har lyst ut to stillinger. Problemet er at nivået på traineene er så dårlig at det rett og slett ikke lønner seg å ha de ansatt. 6 traineer (alle fra BI) har vært innom vårt kontor ila. det siste året. Av de 6, så har 1 blitt sittende. Fellesnevneren for BI-studentene er at de er ignorante, late og har en forvridd oppfattelse av verden og seg selv. Ikke alle selvfølgelig, men de aller fleste. Bachelorgraden i eiendomsmegling kan brukes til mye annet. Tittelen bedriftsøkonom inngår i graden, noe som betyr at man kan jobbe som f.eks. kontormedarbeider/sekretær. En relativt stor prosentandel av eiendomsmeglerstudentene ender opp i andre jobber, men det er først og fremst fordi de finner ut at yrket ikke er noe for dem. Ikke fordi at de ikke får jobb. Lønningene til eiendomsmeglerne er skyhøye for tiden. Hva er det et tegn på? Mangel. Punktum. Endret 4. mai 2015 av nilsson 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nilsson Skrevet 22. mai 2015 #8 Del Skrevet 22. mai 2015 Morten Ramm - Førvisning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lisemm Skrevet 9. februar 2016 #9 Del Skrevet 9. februar 2016 Det er ikke noe problem å få seg jobb innen eiendomsmegling, og de fleste tjener ekstremt godt mtp. utdanningsnivå og hva yrket krever av egenskaper. Du må imidlertidlig være ekstremt sleip og opptatt av å "bygge nettverk" for å gjøre det godt. Gjennomsnittslønnen ligger på hele 650 000 kr. Det er 200 000-300 000 kr mer enn hva utdanningsnivå skulle tilsi. Høye priser er et tegn på en ting: Mangel på eiendomsmeglere. Mangelen er særlig stor i byer hvor det ikke tilbys utdanning innen eiendomsmegling og her har de få meglerne som oprerer monopol. Studer eiendomsmegling dersom du ikke er skoleflink og interessert i tjene masse penger på å ikke utrette noe som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå