Tøytigern Skrevet 11. november 2014 #41 Skrevet 11. november 2014 Svaret mitt er kanskje farget av at det er mange år siden jeg vasket for bare en person, beklager! Jeg synes ikke man skal vaske med halvfulle tromler, det er dyrt og miljøfiendtlig. Hvis du bor i kollektiv, kan du jo dele trommel med noen andre. Da får man fylt opp bedre. Mange vasker uansett klær for ofte. Er det en flekk, kan man fint tørke bort i stedet for å vaske. En del klær kan legges til bløt med milo i vasken, i stedet for å vaskes i maskin. En gang i måneden får de fleste fylt opp en trommel med 45 grader og en med 60 grader, vil jeg tro. Anonymous poster hash: a8ee8...d96 Det er veldig greit og gå en tur på Europris eller noe å kjøpe en balje som man kan sette på gulvet i dusjen og ta oppi vann og litt biotex til håndvask (blå pakke) Så tar man i klær, lar det ligge i en time eller noe, klemmer litt på dem nedi vannet og vrir dem. Tømmer i rent vann og skyller. Man må skylle og tømme tilsammen tre ganger. Da er såpen helt vekk. Så vrir man og henger på tørkestativet. Funker absolutt supert. Elles så kjøper man flytende Ariel og gjør på samme måten. Da slipper man mange ganger å vaske i maskinen. Men det funker ikke med bukser og sengetøy. Sokker, derimot. Og gensere, skjorter og sånne tynne klær. Og superundertøyet. Det tar jeg alltid i en sånn balje, fordi det er bare en genser og et par longs. Da tar jeg Milo i vannet. Hybelboere bør ha en sånn balje. Eller så kan man gjør sånn som min kjære da hun var student. Da tok jentene med seg klesvasken sin i hver sin ryggsekk, møttes hos en med vaskemaskin og vasket sammen. Så drakk de vin mens klærne vasket seg og tørket i trommel. (Jeg pleide å hente henne. Hun var somregel litt brisen og snuste lykkelig på sine rene klær i bilen på veien bort til seg... )
Athene Skrevet 11. november 2014 #42 Skrevet 11. november 2014 Da bytter du vel klær ekstremt mye, hvis du vasker så mye klær hver uke/14.de dag?? Jeg vasker hver tredje uke, eller en gang i mnd. Det kommer jo helt an på aktivitetsnivå. Både jeg og mannen trener hver dag, og ofte går jeg en tur hver dag også. I tillegg sykler mannen til jobb om sommeren. Så vi fyller lett vaskemaskinen annenhver dag bare med treningstøy.
Tøytigern Skrevet 11. november 2014 #43 Skrevet 11. november 2014 Det kommer jo helt an på aktivitetsnivå. Både jeg og mannen trener hver dag, og ofte går jeg en tur hver dag også. I tillegg sykler mannen til jobb om sommeren. Så vi fyller lett vaskemaskinen annenhver dag bare med treningstøy. Ja, da blir det såklart endel å vaske. Men da er det fint å bruke kortprogram. Mer miljøvennlig, også.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #44 Skrevet 11. november 2014 Gutt 18 her. Jeg har en skittentøyskurv med to "hull". I det ene samler jeg det jeg vasker på 60 grader. Boksere, håndklær, kluter og hvite t-skjorter osv. Bruker vaskemiddel beregnet for lyst tøy. I det andre går det som skal vaskes ved 40 grader. Her har jeg sokker, bukser og gensere (vasker ikke etter hvert bruk, men når det er behov), fargede/mørke t-skjorter. Bruker vaskemiddel for farget tøy. Vasker altså to maskiner med klær annenhver uke. Lykke til med vaskingen ts, du skal se at du kommer inni det ganske kjapt Anonymous poster hash: 9381d...b1b 1
Athene Skrevet 11. november 2014 #45 Skrevet 11. november 2014 Ja, da blir det såklart endel å vaske. Men da er det fint å bruke kortprogram. Mer miljøvennlig, også. Da skal jeg love at det lukter død i hele leiligheten etterpå... Og at klærne må kastes i løpet av kort tid. Her må treningstøy på langprogram, og helst 60 grader dersom det tåler det. Forstår at du ikke trener så mye Men treningsklær er en stor utfordring når det kommer til klesvask.
Tøytigern Skrevet 11. november 2014 #46 Skrevet 11. november 2014 Da skal jeg love at det lukter død i hele leiligheten etterpå... Og at klærne må kastes i løpet av kort tid. Her må treningstøy på langprogram, og helst 60 grader dersom det tåler det. Forstår at du ikke trener så mye Men treningsklær er en stor utfordring når det kommer til klesvask. Jo, jeg trener to ganger i uka på fotballbanen og en dag styrketrening. Så da skjønner jeg ikke hvor mye dere svetter...
Athene Skrevet 11. november 2014 #47 Skrevet 11. november 2014 Jo, jeg trener to ganger i uka på fotballbanen og en dag styrketrening. Så da skjønner jeg ikke hvor mye dere svetter... Hvordan klarer du å vaske hver tredje uke til en gang i mnd når du trener så mye? Lukten må jo virkelig sette seg i klærne, og du må ha enormt med treningstøy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå