Gå til innhold

Hjelp med vasking av klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

evt er det silkeboksere du har, er det ok med 40 gr

Anonymous poster hash: fbec2...d58

Har man silke, så bruker man ullvuggen eller finvask og middel for ull.

Ellers blir man å ødelegge dem.

Hvis man har silkepysjamas og silkeskjorter, så tar man dem inni, sammen.

Skrevet

Jeg må si at jeg noen ganger også har hatt med topper og t-skjorter på 90 grader uten problemer :P Men selvsagt ikke ull da :)

Da krymper de jo og blir superkorte...

Dum idé, spør du meg.

Skrevet

Hvite boksershorts,hvite t-skjorter, hvite sokker, hvite hånklær og hvite laken, hvite putevar og hvite dynetrekk kan helt fint vaskes i en maskin.

Hvite singleter også.

Det forutsetter at en har nok hvitt til en egen maskin, hvis ikke er det bedre å unngå hvitt eller la det bli grått. I løpet av de to årene jeg har bodd hjemmefra er det bare to ganger jeg har hatt nok skittentøy til å kjøre egen maskin med hvitvask, og jeg vasker for to personer.

Skrevet

Jeg pleier å vaske hvitt på 60 grader, mørkt og farget på 60 grader. Samme om det er håndklær, tskjorter, undertøy, sengetøy osv.

Eller jo forresten, jeg vasker også " nytt" treningstøy på 40grader. Er det gammelt og slitt går det sammen med vanlig på 60.

Skrevet

Det forutsetter at en har nok hvitt til en egen maskin, hvis ikke er det bedre å unngå hvitt eller la det bli grått. I løpet av de to årene jeg har bodd hjemmefra er det bare to ganger jeg har hatt nok skittentøy til å kjøre egen maskin med hvitvask, og jeg vasker for to personer.

Jeg har alltid en maskin med bare hvitt.

Så har jeg en maskin med alt som har farger.

Funker helt flott.

Alt som jeg vasker sammen med hånklær tar jeg på 60 grader.

Alt med farger tar jeg på 40 grader.

Ullting tar jeg i ullvuggen.

Har aldri noen problemer og krymper ingenting.

Jeg bruker Omo vaskemidler og Milo.

Tøymykemiddel bruker jeg Softlan.

Verre er det ikke, TS.

Gjør du det sånn, går det fint.

:)

Skrevet (endret)

(Tørketromlen er litt mere tricky. For her krymper klærne ofte. I tørketrommel tar jeg hånklær og sengetøyet og småting som sokkene.)

Man må aldri ta dress-skjortene sine i tørketromlen!

Også må du ikke ta slips i vaskemaskin! Aldri. De avgår ved døden.

Lever dem til renseri.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet

Sokkar kan du godt vaske for seg sjølv, eventuelt klær det ikkje er så nøye med, på 60 grader eller meir. Vaskar du sokker med lyse klær, blir dei lett stygg i fargen.

Handkle, sengetøy og undertøy kan du vaske saman på 60 grader eller meir.

Ull for seg, 30-40 grader, spørs kva dei tåler, med ullvaskemiddel.

Lyst og kvitt tøy bør vaskast for seg sjølv om du vil beholde ein fin farge.

For å få vekk feittflekkar kan du ha på litt oppvaskmiddel og la det virke ei stund før du vasker det på vanleg måte.

Les på vaskelappen og bruk eit godt vaskemiddel, så er du godt igang. Ein lærer etterkvart :)

Skrevet

Da krymper de jo og blir superkorte...

Dum idé, spør du meg.

Det har jeg aldri opplevd. Hva slags t-skjorter er det du har da? :P

Anonymous poster hash: 2d63e...b0f

Skrevet (endret)

Det har jeg aldri opplevd. Hva slags t-skjorter er det du har da? :P

Anonymous poster hash: 2d63e...b0f

T-skjorter av 100% bomull.

Øø, nei. Noen av dem har noen prosent av noe som heter elastan.

Det er de som blir superkorte.

Jeg sjekket det nå. De har 95% bomull og 5% elastan.

De blir krympet av å tørketromles også.

Jeg pleier å henge dem på tørkestativet vårt fra IKEA. :)

Dresskjortene tar jeg på kleshenger og tørker.

Endret av Tøytigern
Skrevet

Nå har jeg vanvittig mange sorteringer. Har finere klær, flere i huststanden og bedre økonomi enn da jeg var student.

Men student-rutinene mine var som følger

- En 60 sortering. Undertøy, handklær og sengetøy. Alt måtte gå i denne. Så ikke noe helhvitt hos meg den gangen.

- En lys 40 sortering. Det vil si alle hvite og veldig lyse klær

- En mørk 40 sortering.

Ull og silke tok jeg med hjem til mor for vask...

Sengetøy og handklær kan fint gå på 40 innimellom for å fylle en vask. Men undertøy skal alltid på 60.

Skrevet

Nå har jeg vanvittig mange sorteringer. Har finere klær, flere i huststanden og bedre økonomi enn da jeg var student.

Men student-rutinene mine var som følger

- En 60 sortering. Undertøy, handklær og sengetøy. Alt måtte gå i denne. Så ikke noe helhvitt hos meg den gangen.

- En lys 40 sortering. Det vil si alle hvite og veldig lyse klær

- En mørk 40 sortering.

Ull og silke tok jeg med hjem til mor for vask...

Sengetøy og handklær kan fint gå på 40 innimellom for å fylle en vask. Men undertøy skal alltid på 60.

Stemmer for denne her. :)

Det er en veldig grei oppskrift.

Og hvis man har et (eller to stykken) tørkestativ, så sparer man penger på tørking og det er mindre sjans for at tingene krympes :)

Skrevet

T-skjorter av 100% bomull.

Øø, nei. Noen av dem har noen prosent av noe som heter elastan.

Det er de som blir superkorte.

Jeg sjekket det nå. De har 95% bomull og 5% elastan.

De blir krympet av å tørketromles også.

Jeg pleier å henge dem på tørkestativet vårt fra IKEA. :)

Dresskjortene tar jeg på kleshenger og tørker.

Har du et spesielt stativ å anbefale derfra? Bruker du et høyt stativ (for å unngå at skjortene når i gulvet når de henger på hengere? Gjerne link om du har :)

På forhånd takk!

Skrevet (endret)

Har du et spesielt stativ å anbefale derfra? Bruker du et høyt stativ (for å unngå at skjortene når i gulvet når de henger på hengere? Gjerne link om du har :)

På forhånd takk!

Jeg bruker stativ som kan vides ut på hver side.

Skjortene henger jeg på kanten, på de to tykkeste rørene. Hvis de kommer nedi gulvet, pleier jeg å henge hengeren over dørlisten i dusjkabinettet ( i åpningen, når døren er åpen) Har du ikke et sånt kan du henge dem i skaphåndtaket på et overskap på en skapdør som jeg åpner, eller over kanten på skapdøren, eller på et dørhåndtak.

Jeg kjenner en fyr som henger dem over gardinstangen...

De har et tørkestativ her som er fint.

Man får sånne hos Jernia og IKEA og på møbelsenter.

http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Vask/Torkestativ-47645/

Endret av Tøytigern
Skrevet

Jeg har ikke strykebrett til skjorter.

Det jeg gjør er å ta to badehånklær og legge over kjøkkenbordet/skrivepulten.

Så stryker jeg oppå der. :)

Man stryker kragen først, så stryker man ryggen. Så stryker man de to framsidene og til sist stryker man ermene. (Jeg stryker alltid så de får en brett på oversiden av armen.)

Så henger du dem opp på en kleshenger :)

Gjest constance90
Skrevet

Jeg kjører og den enkle varianten:

Sengetøy, undertøy og håndklær på 95 - uansett farge

Hvite klær 40

Mørke klær 40

Farget klær (liker sterke farger) 40

Når jeg derimot er ferdig med student tiden blir det finere tøy og bedre sortering :)

Skrevet

Oi, det var kjappe svar, tusen takk!

Det er bare at i skittentøyskurva mi ligger det kanskje 10-12 boksere, alt fra hvite til mørke.

Det ligger 10-12 hvite par sokker.

Mener dere at jeg burde vaske "bare" 10-12 par sokker med kanskje 3 boksere, og that's it?

Det vil jo bli så ufattelige mange vasker for at alt skal bli reint. Men det er vell bare sånn det er??

I løpet av en uke eller to har du vel brukt nok boksere, håndklær og sengetøy til en seksti graders vask? Og i løpet av en uke eller to har du sikkert brukt nok bukser, t-trøyer, gensere og sokker til en førti graders vask.

Anonymous poster hash: a8ee8...d96

Skrevet

I løpet av en uke eller to har du vel brukt nok boksere, håndklær og sengetøy til en seksti graders vask? Og i løpet av en uke eller to har du sikkert brukt nok bukser, t-trøyer, gensere og sokker til en førti graders vask.

Da bytter du vel klær ekstremt mye, hvis du vasker så mye klær hver uke/14.de dag??

Jeg vasker hver tredje uke, eller en gang i mnd.

• Liker 1
Skrevet

Da bytter du vel klær ekstremt mye, hvis du vasker så mye klær hver uke/14.de dag??

Svaret mitt er kanskje farget av at det er mange år siden jeg vasket for bare en person, beklager! Jeg synes ikke man skal vaske med halvfulle tromler, det er dyrt og miljøfiendtlig.

Hvis du bor i kollektiv, kan du jo dele trommel med noen andre. Da får man fylt opp bedre. Mange vasker uansett klær for ofte. Er det en flekk, kan man fint tørke bort i stedet for å vaske. En del klær kan legges til bløt med milo i vasken, i stedet for å vaskes i maskin. En gang i måneden får de fleste fylt opp en trommel med 45 grader og en med 60 grader, vil jeg tro.

Skrevet

Haha, nå minnet du meg om hvor mye mer vask det blir med flere personer og barn. Husket plutselig hvor usedvanlig sjelden jeg vasket klær før!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...