Gå til innhold

Hjelp med vasking av klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en gutt på 20 år som nettopp har flyttet for meg selv, og nei, jeg vasket aldri klær mens jeg bodde hjemme.

Problemstilling: Hvilke klær kan jeg vaske sammen, og samtidig fylle vaskemaskinen maksimalt?

Jeg har lest overalt at undertøy og sokker vaskes gjerne sammen, og at man også kan kaste inn håndduker. Problemet er at jeg får aldri fylt maskinen, og det er dårlig økonomisk ettersom jeg betaler strøm utenom. Er det noen plagg jeg kan vaske sammen med disse plaggene?

Også, jeg har ikke veldig mange t-shorter eller bukser, ikke nok til å fylle maskinen i hvert fall. Hva annet vaskes sammen?

Jeg er klar over at det finnes tusenvis av forum hvor slike spørsmål spørres, men jeg finner ikke noe som er spesifikt nok.

Håper noen tar seg tid til å gi tilbakemelding!

Takk på forhånd :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vasker ull for seg, håndklær for seg (skal bare rundt 3-4 til for å fylle opp), undertøy for seg siden jeg er jente, og så deler jeg opp i hvitt, lyst og mørkt.

Mørkt: svart, grått, alle mørke farger inkludert sokker og bokserene til typen.

Lyst: Lyse farger men ikke helt hvitt, inkludert sokker og lyse boksere til typen.

Hvitt: Kun helt hvite ting, inkludert hvite sokker og typens hvite boksere

Ull: alt av ull eller med litt ull i vaskes med Milo på ullprogram

Håndklær og sengetøy kokvasker jeg på 95 grader hver for seg.

Tenker at viss du er alene må du enten vaske uten helt full maskin, eller at du må "spare opp" vask lengre.

Lykke til - Jeg kunne heller ikke vaske klær da jeg flyttet ut, men nå er jeg litt småproff :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker sokker og undertøy sammen med håndklær og sengetøy! 60 eller 95 grader. Av og til havner sokkene sammen med annen vask og, der deler jeg bare opp i lys og mørk, 30 eller 40 grader, litt avhengig av hva som ligger der. Og så går selvfølgelig spesielle ting som ull, yttertøy og slikt for seg, men det blir ikke så ofte.

Skrevet

Undertøy, sokker og håndklær / kluter / sengetøy vaskes på minimum 60 grader. Samme farger mørke farger for seg og lyse farger for seg.

Gensre, skjorter og langbukser evt. Mindre skitne sokker vaskessammen på 30 el. 40 grader, sorter farger mørke farger smitter lett over på lyse farger.

Ull vaskes på ullprogram, ellers får du miniplagg.

Treningstøy vaskes for seg.

Se på merkelappene hvilken temperatur produsenten anbefaler ved vask.

Du skal ikke stappe vaskemaskina stappende full, da får du bare masse halvrent tøy. De lette vaskeprogrammene er på de fleste maskiner basert på 1/2 parten tøy av det maksimale antall kilo maskinen er beregnet for.

Å vaske en maskin med klær koster knapt 2 kroner i strømutgifter har jeg lest.

Vær og bevisst på hvor mye vaskemiddel du bruker. Skyllemiddel trenger du ikke.

Anonymous poster hash: 8ff82...403

Skrevet

60 grader kulørt: Håndklær med farge, truser/underbukser med farge

60 grader hvitt: Hvite håndklær, hvitt undertøy

40 grader mørkt: Svarte/mørke klær som har vært vasket minst 1 gang

40 grader lyst: Lyse klær (ikke helt hvite)

Så kjører jeg noen ganger maskin med "spesialklær": Ull, klær som må vaskes ekstra varsomt.

Anonymous poster hash: 04258...a11
Skrevet

Jeg deler det opp på denne måten:

Lyse og hvite klær i ull - med milo, på ullvaskprogram
Mørke og sorte klær i ull - med milo, på ullvaskprogram

På 40 grader vasker jeg sokker, t-skjorter, gensere osv. Deler opp i hvitt/lyst og farget/sort. Bruker vaskemiddel beregnet på farget til alt - det funker fint, er bare uten blekemiddel.

På 60 eller varmere vasker jeg truser/boksere, håndklær, sengetøy og kjøkkenhåndklør. Deler opp i hvitt/lyst og farget/sort her også.

Jeans er grove og kan slite på andre klær som de vaskes sammen med. Derfor vasker jeg også jeans for seg. Vasker jeans på vrangen, så de skal holde fargen best mulig. Husk å tømme lommer før de går i maskinen!

Selv om det nok blir dyrere på kort sikt å dele opp vasken så nøye, sparer du nok penger i det lange løp like vel, ved at du slipper å erstatte ødelagte og utslitte klær så ofte. :)

• Liker 1
Skrevet

Oi, det var kjappe svar, tusen takk!

Det er bare at i skittentøyskurva mi ligger det kanskje 10-12 boksere, alt fra hvite til mørke.

Det ligger 10-12 hvite par sokker.

Mener dere at jeg burde vaske "bare" 10-12 par sokker med kanskje 3 boksere, og that's it?

Det vil jo bli så ufattelige mange vasker for at alt skal bli reint. Men det er vell bare sånn det er??

Skrevet

Det er bare at i skittentøyskurva mi ligger det kanskje 10-12 boksere, alt fra hvite til mørke.

Mener dere at jeg burde vaske "bare" 10-12 par sokker med kanskje 3 boksere, og that's it?

Det vil jo bli så ufattelige mange vasker for at alt skal bli reint. Men det er vell bare sånn det er??

Du kan jo fint ta alt som skal på 60/90 i samme maskin: undertøy, sokker, håndklær, sengetøy. Du trenger ikke å separare det :)

De aller fleste klærne tåler også 60 grader, men IKKE ULL.

Ull er vel noe av det mest sensitive, ellers går det meste sammen om du vil.

Vanlige dagligdagse klær skiller jeg kun mellom, mørkt, hvitt og rødt.

Blir ikke så mange maskiner av det :)

Anonymous poster hash: 2e7f3...f18

Skrevet

Hei!

Jeg er en gutt på 20 år som nettopp har flyttet for meg selv, og nei, jeg vasket aldri klær mens jeg bodde hjemme.

Problemstilling: Hvilke klær kan jeg vaske sammen, og samtidig fylle vaskemaskinen maksimalt?

Jeg har lest overalt at undertøy og sokker vaskes gjerne sammen, og at man også kan kaste inn håndduker. Problemet er at jeg får aldri fylt maskinen, og det er dårlig økonomisk ettersom jeg betaler strøm utenom. Er det noen plagg jeg kan vaske sammen med disse plaggene?

Også, jeg har ikke veldig mange t-shorter eller bukser, ikke nok til å fylle maskinen i hvert fall. Hva annet vaskes sammen?

Jeg er klar over at det finnes tusenvis av forum hvor slike spørsmål spørres, men jeg finner ikke noe som er spesifikt nok.

Kjøp flere hvite håndduker, slik at du får fylt maskinen når du skal vaske lyse boxere og sokker :)

Anonymous poster hash: fbec2...d58

Skrevet

Tøymykner er heller ikke noe du MÅ bruke, dette velger du selv.

Det nevnes jeans her, dem vasker sammen med det andre mørke. Dem må huskes å vrenges før vask og dem bør helst ikke utsettes for tøymykner (men ingen krise om det skjer).

Gjest avocadoen
Skrevet (endret)

Jeg vasker sengetøy sammen med håndklær (vi har alt av sengetøy og håndklær i hvitt eller lyse farger) og stapper gjerne inn et par truser/boxere og en BH. Alt dette pleier jeg å kokvaske (altså 90 grader)

Truser kan fint vaskes på 60, men jeg liker å kokvaske det.

Bukser vasker jeg på 30 grader, og siden vi ikke har nok til å fylle opp en hel vaskemaskin der kan jeg kaste inn ullgensere eller ullsokker om vi har det. Vi bruker veldig mye ull.

Og så vasker jeg vanlige klær på 40. Kan helt fint vaske grått sammen med hvitt. Og også lyse klær som har blitt vasket før.

Og om jeg vasker mørke klær er det som oftest veldig mange forskjellige farger. Mørk rød, mørk blå, svart osv. Det har gått helt fint frem til nå :)

Men jeg forstår meg ikke på foreldre som ikke krever at barna skal lære seg å vaske klær osv. Idiotisk. Både jeg og samboer har blitt opplært i dette fra barndommen av :P

Edit: vi bruker ikke tøymykner av noe slag. Kun OMO vaskepulver. Ikke stive klær og ingen psoriasis :)

Endret av avocadoen
Gjest avocadoen
Skrevet

Du kan jo fint ta alt som skal på 60/90 i samme maskin: undertøy, sokker, håndklær, sengetøy. Du trenger ikke å separare det :)

De aller fleste klærne tåler også 60 grader, men IKKE ULL.

Ull er vel noe av det mest sensitive, ellers går det meste sammen om du vil.

Vanlige dagligdagse klær skiller jeg kun mellom, mørkt, hvitt og rødt.

Blir ikke så mange maskiner av det :)

Jeg må si at jeg noen ganger også har hatt med topper og t-skjorter på 90 grader uten problemer :P Men selvsagt ikke ull da :)

Skrevet

Det er ingen som ser om bokserene dine ikke er helt hvite, så vask alle bokserene og sokkene dine sammen. Når du kjøper nytt kan du la være å kjøpe hvite sokker og boksere, så slipper du problemet.

Når du vasker undertøy tar du samtidig hånddukene fra badet. Da får du fylt opp maskina. Når det har gått 10-12 dager er det på god tid å bytte hånddukene.

Ha to sett med sengetøy. Hvis du fordeler sengetøyet på to vasker har du rent sengetøy til neste gang det er på tide å skifte på senga.

Alt dette er 60 grader. Ikke kjøp nye hvite klær som skal vaskes på 60, så slipper du å vaske de for seg.

Skrevet (endret)

Hei!

Du kan dytte inni t-skjorter av bomull. Du kan også ta inni dynetrekk, putevar og laken.

Bukser kan vaskes sammen med hettegensere, treningsklær, sokker og skjorter med farge som ikke brukes til dress.

Ullting (superundertøy, ullsokker og ullgensere) må du ikke vaske i annet enn "ullvugge." Det er innstillingen for ull på 30 grader. Da kjøper du et middel for ullting.

Skjorter til dress må du nesten vaske for seg, for ellers kan det bli at de gråner. Og det vil man ikke.

:)

Edit: Du må aldri vaske dressen selv... Den må renses. Men det visste du sikkert.

Endret av Tøytigern
Skrevet

Boksershorts på 90 grader? :sjokkert:

Jeg tror dere er gærne.

TS : Om du vasker boksershorts på sånne temperaturer så slutter strikken å være elastisk!

De tåler max. 60 grader. Aller helst 40.

Skrevet

Jeg tror dere er gærne.

TS : Om du vasker boksershorts på sånne temperaturer så slutter strikken å være elastisk!

Bomull må ha 60 grader for å bli rene under vask...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er ingen som ser om bokserene dine ikke er helt hvite, så vask alle bokserene og sokkene dine sammen. Når du kjøper nytt kan du la være å kjøpe hvite sokker og boksere, så slipper du problemet.

Når du vasker undertøy tar du samtidig hånddukene fra badet. Da får du fylt opp maskina. Når det har gått 10-12 dager er det på god tid å bytte hånddukene.

Ha to sett med sengetøy. Hvis du fordeler sengetøyet på to vasker har du rent sengetøy til neste gang det er på tide å skifte på senga.

Alt dette er 60 grader. Ikke kjøp nye hvite klær som skal vaskes på 60, så slipper du å vaske de for seg.

Hvite boksershorts,hvite t-skjorter, hvite sokker, hvite hånklær og hvite laken, hvite putevar og hvite dynetrekk kan helt fint vaskes i en maskin.

Hvite singleter også.

Endret av Tøytigern
Skrevet

Bomull må ha 60 grader for å bli rene under vask...

Nå er mange boksere ikke av bomull. Ikke blir de spesielt skitne heller.

Skrevet

Jeg tror dere er gærne.

evt er det silkeboksere du har, er det ok med 40 gr

Skrevet

Kokevasking (på 90 grader) er komplett unødvendig, siden alt av menneskelige bakterier dør ved 60 grader.

Mange bakterier tåler ikke så mye en gang.

Husk på at kroppen er 37 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...