Gå til innhold

Nav og barnebidrag...! :) (skal klage men nav er defuse!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper at en av dere kan hjelpe meg litt!

Det har seg slik at en kompis har 2 barn med 2 mødre, han er ikke sammen med noen av dem i dag.

han har bodd sammen med første dama ganske lenge og har 50% samvær med det barnet. De har ikke bodd sammen i over 2 år, men av en eller annen grunn har ikke flyttemeldingen gått igjennom. På selvangvelse har begge ført seg opp som enslige hele tiden og begge har fått posten sin til korrekt adresse igjennom 2 år nå. Til og med fra legene som følger folkeregistret adresse. Så det er ikke rart at de ikke har funnet det ut før i år og har rettet på dette.

Og her kommer nav inn i bildet...! Ved bidragsordning på barn nr 2 så står det at de er samboende selv om det ble skrevet i søknaden at de ikke bor sammen.

Kompisen min har derfor mottatt et krav på barnebidrag han ikke har råd til å betale uten det skal gå ut over det barnet han har fra før. Han har ikke råd til mat hele mnd og selvsagt skal han klage slik det blir korrekt sum å betale.

MEN det er her problemet ligger, han har fått et krav på 20.000 kr som han skal innbetale med en gang siden han ikke har betalt bidrag i påvente på nav skulle finne ut av hva bidraget skal være.

Han har ikke hatt mulighet for å sette til side mer enn 1/3 del av summen fordi han ikke tjener så godt at 20.000 kunne settes til side.

Når han ringte inn til nav ble han selvsagt oversatt til hver enkelt person der inne, selv om spm var så mye som :

Må han betale inn disse 20.000 kr nå (selv om han skal klage)? og hva skjer når summen han må betale hver mnd blir redusert; Vil han da få tilbake det han har innbetalt for mye?

Nav's svar var "jammen, tjener du ikke penger?" oppgitt når han sa at han ikke har råd til utbetalingen.

Han vil selvsagt betale barnebidrag og har intet imot å betale, det må bare være korrekt sum..! (barnemor 2 tjener også 100.000 kr mer enn kompisen min)

Han har sittet hjemme hos meg i hele dag og tårene trillet fra han kom inn døra, så håper jeg kan gi han et svar han er desperat etter å få svar på.

Anonymous poster hash: 3f45d...db6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han ikke greid å spare 20000 på 2 år?

Anonymous poster hash: a797f...9bc

Skrevet

Typisk svar fra en pengekåt dame.

Anonymous poster hash: 30d00...b75

Skrevet

Be ham ringe NAV Innkreving i Kirkenes, så deler de opp beløpet så det blir overkommelig. Ikke noe problem å få det ordnet, de har forståelse for at mange ikke kan hoste opp mange tusen på en måned :)

Anonymous poster hash: 8c698...175

Skrevet

Hverken kvinneguiden eller noen andre kan hjelpe. Snakk med NAV. Betal summen og klag da vel. Er det feil får han pengene tilbake.

Anonymous poster hash: 26870...140
Skrevet

Typisk svar fra en pengekåt dame.

Anonymous poster hash: 30d00...b75

Ikke akkurat. Dame er jeg, men jeg er den som betaler bidrag. Og veldig mye mer enn det det er snakk om her.

Skrevet

Ikke akkurat. Dame er jeg, men jeg er den som betaler bidrag. Og veldig mye mer enn det det er snakk om her.

Da er det sikkert riktig beregnet på deg:-)

Anonymous poster hash: 18c3b...852

Skrevet

Da er det sikkert riktig beregnet på deg:-)

Vi har privat ordning og jeg betaler faktisk mye mer enn jeg må.

Jeg greier ellers ikke helt å forstå hvorfor han du prater om ikke har betalt noe som helst bare fordi NAV ikke hadde beregnet bidraget. Det finnes jo kalkulator som beregner det på nett.

Skrevet

Vi har privat ordning og jeg betaler faktisk mye mer enn jeg må.

Jeg greier ellers ikke helt å forstå hvorfor han du prater om ikke har betalt noe som helst bare fordi NAV ikke hadde beregnet bidraget. Det finnes jo kalkulator som beregner det på nett.

Jeg har ikke nevnt noenting om dette:-)

Bare berømmer deg som i begge dine innlegg klarer å fremheve hvor mye du betaler og at du betaler enda mer enn du må :fnise:

Skrevet

Ts her:

Hadde det vært 20.000 på 2 år hadde det vært lettere å fordøye. :fnise: (og faktisk ikke så treige som 2 år, det er imponerende!)

Hverken kvinneguiden eller noen andre kan hjelpe. Snakk med NAV. Betal summen og klag da vel. Er det feil får han pengene tilbake.

Anonymous poster hash: 26870...140

Det er dette nav ikke vil fortelle, om han får tilbake pengene han evt betaler for mye eller om det er slike "jaja, nå er de uansett betalt så da får du dem ikke!"

Han har råd til mat nå, men han har ikke råd til mat om bidraget skal være såpass høyt som det ble beregnet. Iflg navs sine sider ville han på kalkulatoren måtte betale en tredjedel av hva han har blitt satt til nå.

Synes igrunn synd på en evt partner som må igjennom det styret her - i og med at partneren er tvunget til å være med på betalingen av farsbidrag til en unge han/hun ikke har ansvaret for.

Og hvis du lurte på HVORFOR jeg spør her inne så er det fordi det finnes en SKOG av aleneforsørgere som får barnebidrag/betaler barnebidrag. Så noen må vel vite om man får refundert penger man betaler for mye inn av...?

Be ham ringe NAV Innkreving i Kirkenes, så deler de opp beløpet så det blir overkommelig. Ikke noe problem å få det ordnet, de har forståelse for at mange ikke kan hoste opp mange tusen på en måned :)

Anonymous poster hash: 8c698...175

Han fikk bare beskjed om at han måtte snakke med nav-forvaltning og ble satt tilbake ditt. :sjokkert: De snakket også om at han burde selge hus eller bil slik han kunne betale regningene sin, som han ikke har noe problem med å betale i første omgang.

De dømte han opp og ned fordi han ikke hadde råd til å betale det han var skyldig. Skal be han ta kontakt igjen.

Skrevet

Ts her:

Hadde det vært 20.000 på 2 år hadde det vært lettere å fordøye. :fnise: (og faktisk ikke så treige som 2 år, det er imponerende!)

Det er dette nav ikke vil fortelle, om han får tilbake pengene han evt betaler for mye eller om det er slike "jaja, nå er de uansett betalt så da får du dem ikke!"

Han har råd til mat nå, men han har ikke råd til mat om bidraget skal være såpass høyt som det ble beregnet. Iflg navs sine sider ville han på kalkulatoren måtte betale en tredjedel av hva han har blitt satt til nå.

Synes igrunn synd på en evt partner som må igjennom det styret her - i og med at partneren er tvunget til å være med på betalingen av farsbidrag til en unge han/hun ikke har ansvaret for.

Og hvis du lurte på HVORFOR jeg spør her inne så er det fordi det finnes en SKOG av aleneforsørgere som får barnebidrag/betaler barnebidrag. Så noen må vel vite om man får refundert penger man betaler for mye inn av...?

Han fikk bare beskjed om at han måtte snakke med nav-forvaltning og ble satt tilbake ditt. :sjokkert: De snakket også om at han burde selge hus eller bil slik han kunne betale regningene sin, som han ikke har noe problem med å betale i første omgang.

De dømte han opp og ned fordi han ikke hadde råd til å betale det han var skyldig. Skal be han ta kontakt igjen.

Du sier jo at de ikke har bodd sammen på 2 år og at han har ventet med å betale fordi NAV ikke har regnet det ut og at han nå skal betale 20000. For hvor lang periode er de 20000 da? Og han må jo ha regnet med at han skulle betale noe og dermed spart i hvert fall 1000 i mnd?

Skrevet

A: din "venn" forteller ikke hele sannheten

B: han må betale uansett og det blir foretatt en avregning

C: han vil ikke få utbetalt noe ettersom gjelden øker

D: han er en surrekopp.

E: LØP!

Anonymous poster hash: 26e45...4e8

Skrevet

A: din "venn" forteller ikke hele sannheten

B: han må betale uansett og det blir foretatt en avregning

C: han vil ikke få utbetalt noe ettersom gjelden øker

D: han er en surrekopp.

E: LØP!

Om "vennen" din er kjæresten din, er jeg litt enig med dette. Han har ikke vært helt ærlig, og 20 000 er en del. Om han ikke har klart å spare opp med tanke på tilbakebetaling når han fikk beskjed.... vel...

Anonymous poster hash: 8da1d...32c

• Liker 2
Skrevet

Du sier jo at de ikke har bodd sammen på 2 år og at han har ventet med å betale fordi NAV ikke har regnet det ut og at han nå skal betale 20000. For hvor lang periode er de 20000 da? Og han må jo ha regnet med at han skulle betale noe og dermed spart i hvert fall 1000 i mnd?

Barna har hver sin mor, det er ikke noe problem med mora til den første, de deler 50% og betaler ikke bidrag seg imellom. Barn nr 2 ble laget i fylla i en busk med en tilfeldig dame som sa at hun gikk på pilla.

Han har hatt problemer med å spare opp 1000 kr i mnd, det har vært noen større utgifter i forbindelse med dødsfall og advokat da hans bror døde. Han har satt til side 500kr i mnd mht bidraget.

Han visste selvfølgelig at regningen kom og iflg NAVs kalkulator skulle han betale mindre enn 500.

De 20.000 kr er for en periode på 8-9 mnd ca slik jeg skjønte det.

Siden han brått står registrert som samboende med noen ble bidraget såpass høyt. Dvs når han får orden på klagen så skal han betale mindre. Så den er i boks; han vil veldig gjerne betale bidrag for sitt nye barn.

Men ellers så lurer jeg egentlig kun på om han får tilbakebetalt det han betaler for mye hvis han betaler inn 20.000 kr nå. Det er ganske mye penger og veldig greit å vite om han må se på disse pengene som "tapt" (finner ikke et bedre ord å bruke).

Han er ikke min kjæreste, jeg er gift med en annen.

Ts

Skrevet

Barna har hver sin mor, det er ikke noe problem med mora til den første, de deler 50% og betaler ikke bidrag seg imellom. Barn nr 2 ble laget i fylla i en busk med en tilfeldig dame som sa at hun gikk på pilla.

Han har hatt problemer med å spare opp 1000 kr i mnd, det har vært noen større utgifter i forbindelse med dødsfall og advokat da hans bror døde. Han har satt til side 500kr i mnd mht bidraget.

Han visste selvfølgelig at regningen kom og iflg NAVs kalkulator skulle han betale mindre enn 500.

De 20.000 kr er for en periode på 8-9 mnd ca slik jeg skjønte det.

Siden han brått står registrert som samboende med noen ble bidraget såpass høyt. Dvs når han får orden på klagen så skal han betale mindre. Så den er i boks; han vil veldig gjerne betale bidrag for sitt nye barn.

Men ellers så lurer jeg egentlig kun på om han får tilbakebetalt det han betaler for mye hvis han betaler inn 20.000 kr nå. Det er ganske mye penger og veldig greit å vite om han må se på disse pengene som "tapt" (finner ikke et bedre ord å bruke).

Han er ikke min kjæreste, jeg er gift med en annen.

Ts

En kar som knuller en tilfeldig dame i en busk uten kondom hadde fortjent en verre skjebne enn bare en lausunge han må betale for spør du meg...

Skrevet

Hent frem alt av beviser for at de har hatt forskjellig adresse. Skaff også underskrevne vitnebeviser for dette fra arbeidsgivere/naboer etc.

Dernest, hvorfor har de ikke oppdaget dette før? Selvangivelsen og skattepapirer sendes jo alltid med påtrykket folkeregistrert adresse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...