AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #1 Skrevet 11. november 2014 E student og trenger penger i dag. vet jeg får det om noen få dager. men er det mulig å bruke kredittkorttet bare når jeg kjøper? eller må jeg i banken for å aktivere ellernoe. har et sånt kort men har aldri brukt det før Anonymous poster hash: 0ff95...4a9
chouette Skrevet 11. november 2014 #2 Skrevet 11. november 2014 Jeg aktiverte ikke mitt. Fikk kort med pinkode(i separat brev) i posten. Er det Mastercard du får?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #3 Skrevet 11. november 2014 Det pleier å stå i nettbanken om kortet er aktivert og hva som er pinkoden. Anonymous poster hash: 41f89...d86
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #4 Skrevet 11. november 2014 Det pleier å stå i nettbanken om kortet er aktivert og hva som er pinkoden. Anonymous poster hash: 41f89...d86 Har ikke fått meg nettbank enda... kan man ikke bare bruke det med vanlig kortkode? Anonymous poster hash: 0ff95...4a9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #5 Skrevet 11. november 2014 Jeg aktiverte ikke mitt. Fikk kort med pinkode(i separat brev) i posten. Er det Mastercard du får? Ja. så du bare brukte det. funka? Anonymous poster hash: 0ff95...4a9
chouette Skrevet 11. november 2014 #6 Skrevet 11. november 2014 Ja. så du bare brukte det. funka? Anonymous poster hash: 0ff95...4a9 Funket med en gang. Tror det skal ligge med veiledning til registrering og oppretting av kundeprofil i den aktuelle nettbank i brevet. Men mye mulig det kommer helt an på hvilket kredittkort.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #7 Skrevet 11. november 2014 De tre bakerste sifrene som står mastercard ... med sort markert skrifter det koden? Anonymous poster hash: 0ff95...4a9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #8 Skrevet 11. november 2014 Funket med en gang. Tror det skal ligge med veiledning til registrering og oppretting av kundeprofil i den aktuelle nettbank i brevet. Men mye mulig det kommer helt an på hvilket kredittkort. Har mastercard. men ikke det brevet. og de er jo stengt for i dag.. Anonymous poster hash: 0ff95...4a9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #9 Skrevet 11. november 2014 De fleste banker har felles pin på alle kort fra samme bank. Det står i betingelsene at i det man tar kortet i bruk aksepterer man betingelsene. Det er bare å trekke kortet, slå pinkoden dersom det kreves, og vips så har du kredittkort gjeld. Det er helt ok så lenge du innfrir gjelden før renter og renters renter begynner å løpe. Da blir du lett fanget i en kredittkoetgjeld felle det blir dyrere og dyrere å komme seg ut av.Anonymous poster hash: a73a4...13f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #10 Skrevet 11. november 2014 De tre bakerste sifrene som står mastercard ... med sort markert skrifter det koden? Anonymous poster hash: 0ff95...4a9 De tallene på baksiden er en kontrollkode du bruker når du betaler f.eks. ved kjøp over nettet. Der du ikke kan bruke pin.Anonymous poster hash: a73a4...13f 1
Million Skrevet 11. november 2014 #11 Skrevet 11. november 2014 (endret) Det er en egen pin-kode som tilhører kredittkortet, akkurat som med vanlig bank-kort. Pin-koder kommer i et eget brev fra kredittkort-utstederen, noen dager etter at selve kredittkortet kom i posten. Du har sikkert fått noe sånt. Men.... Har du kredittkort fra samme bank som har gitt deg vanlig bank-kort? Da er sannsynligvis pin-koden på kredittkortet den samme som på det vanlige bank-kortet ditt. Pin-koden er 4 siffer. Det er forøvrig ingen som er så dumme at de trykker pin-koden på baksiden av kredittkortet. Det er forbudt iht bruker-reglene å skrive ned pin-koden, så det må du ikke finne på. Jeg har selv jobbet i et større selskap som utstedte betalingskort, og i blant fikk vi inn kort folk hadde mistet men som ærlige finnere sendte inn. Jeg ble ganske forbløffet over hvor mange idioter som faktisk SKRIVER pin-koden sin på selve kortet.... "Værsågod og misbruk kortet mitt, du som finner eller stjeler dette kortet!" liksom....! VÆR OPPMERKSOM på at dersom du har skrevet koden ned og noen stjeler kortet med pin-koden (f.eks at de finner huskelappen i lommeboka sammen med kortet, som de har stjålet fra deg) og tyven dermed kan bruke kortet med kode, blir DU ansvarlig for gjelden og må betale. Dette fordi du da har gitt tyver adgang til koden og med det handlet uaktsomt, iflg. bankenes regler. Da må du betale alt sammen.... og det er ikke noe særlig gøy å sitte og betale tusener av kroner som en annen har misbrukt ditt kort for. Et kredittkort trekkes ikke direkte fra bankkontoen din ved bruk, sånn som bankkort_bruk gjør. Istedet samles forbruket opp på en gjeldskonto, og så fakturerer de deg en gang i måneden og sender deg regning på saldoen. Hvis du velger å betale f.eks. bare halvparten av gjelden, samles resten opp til neste måned, og så legges det på renter og evt fakturagebyr til neste gang. Det lønner seg aldri å utsette betalingen på et kredittkort, fordi rentene ofte er skyhøye på den typen forbruksgjeld, gjerne 20-30%! Det er helt vilt! Det lønner seg derfor ALDRI å bruke kredittkortet for mer enn et beløp du VET du vil kunne betale hele fakturaen, når den kommer. Har du f.eks. råd til å bare betale en regning på 2000,-, så ikke bruk kortet for mer enn det. Endret 11. november 2014 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #12 Skrevet 11. november 2014 De tre bakerste sifrene som står mastercard ... med sort markert skrifter det koden?Anonymous poster hash: 0ff95...4a9 Det hadde vært greit for lommetyvene...Anonymous poster hash: 7366a...289
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå