Gå til innhold

skyldfølelse fordi jeg er deprimert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en dyp skyldfølelse over at jeg er deprimert. Det finnes jo mange i verden som har det mye verre enn meg! Blir så sint på meg selv, har begynt å kutte meg igjen, det er flere år siden sist. Hvordan kan jeg være så dum, hvorfor kan jeg ikke være glad!!

Blir så sint og lei meg, over at jeg er så patetisk.

Noen tips til å bli mindre patetisk og idiot i hodet?

Anonymous poster hash: 5a167...0dc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skyldfølelsen er en del av depresjonen din. Får du noe behandling? Det som fungerte for å få meg ut av depresjon var kognitiv terapi og cipralex ett års tid, sunn mat, lite sukker, tran (d-vitamin), mindfulnessmeditasjon og jevnlig trening. Jeg fikk god hjelp av boka Tenk deg glad!

Husk at depresjonen lyver.

Anonymous poster hash: 5d82b...fb4
Skrevet

Går på cipralex, men den fungerer ikke i det hele tatt.

Skrevet

Har du hørt med legen din om du går på riktig dose for deg? Kan det være aktuelt å prøve en annen medisin? Har du snakket med legen om du kan få terapi i tillegg? Min erfaring er at jeg trengte begge deler.

Skrevet

Skyldfølelse er en vanlig del av depresjon.

Hvis ikke medisinen virker så kan du høre med legen om du kan bytte. Men noen bruker litt tid før det virker, da.

Anonymous poster hash: 51aff...7c6
Skrevet

Har gått på de i over et halvt år. Gått opp i dose en gang. Fastlegen er fast bestemt på at cipralex er det beste for meg, selv om at jeg ikke har prøvd noe annet.

Har gått i terapi, men der ble det kun fokus på angsten, og ikke depresjonen som jeg sliter mest med. Sluttet i terapi, fordi hun lyttet ikke på meg. Det å gå ut å utfordre angsten, gjør ting mye verre. Fysiske ting som det å gå en tur, trigger panikk og enda mer skyldfølelse og depresjon. Jeg behøver noen å snakke med, noen jeg stoler på. Og det tar tid, men de på dps har ikke tid.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Ingen hører på meg, jeg vet godt selv hva jeg trenger. Jeg har tross alt slitt med dette i over 10 år! Orker ikke mer, er så lei av at folk skal fortelle meg hvordan jeg skal tenke, føle og gjøre.

Skrevet

Det går an å bytte fastlege hvis dere ikke samarbeider bra. Det er også ganske vanlig å måtte prøve ut et par psykologer før man finner en som man jobber godt med.

Jeg har også hatt angst og det som hjalp meg mye var boken "Stress" av Andries Kroese, siden angst jo er en stressreaksjon, og mindfulnessmeditasjon. Når det gjelder meditasjonen så må du glemme alt du har hørt om middelaldrende damer som snakker om å kjenne tærne ti ganger om dagen. Det mindfulnessmeditasjon lærte meg var å leve i øyeblikket, her og nå. For angst er jo gjerne frykt for en forventet hendelse eller reaksjon og så blir man så redd at det mest behagelige er å unngå den. Det er sagt at depresjon er å leve i fortiden og angst er å leve i fremtiden, og det syntes jeg var veldig beskrivende. Ettersom jeg ble stadig flinkere til å fokusere på her og nå i stedet for å skape fantastifulle forventninger til hva som hypotetisk kunne skje i et krisescenarie, så slappet jeg mer av og tok ting som de kom. Jeg lærte at å puste dypt nede i magen roer meg når jeg mater en angsttanke og gjør at det er mer sannsynlig at jeg får temmet den. Jeg lever ikke et angstfritt liv nå, men jeg har en verktøykasse jeg bruker når angsttanker dukker opp som gjør at tankene ikke vinner. For tankene er bare tanker, de er ikke virkelighet eller sannhet.

Jeg ønsker deg all mulig lykke til.

Skrevet

Prøv prozac, den er bedre

Anonymous poster hash: dd813...b12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...