Gå til innhold

Jeg hater å bruke penger på julegaver for å få gavet tilbake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av å kjøpe julegaver til hele familien hver jul, jeg må spare hele året for å få råd til gavene (går på AAP)

jeg sier selvfølgelig hva jeg ønsker meg tilbake (ull, genser, osv osv)

men for det meste får jeg bare gavekort tilbake.

hva er vitsen med å kjøpe gaver og få gavekort tilbake? og får jeg ikke gavekort er det stor sjanse for at jeg ikke liker gaven (feil farge, feil størrelse) osv

jeg vet ikke engang om de jeg kjøper gaver til liker gavene...

hvorfor kan vi ikke bare gi gaver til de man vil, i stedet for å ha disse forpliktelsene om å "finne noe til alle" opplegget.

jeg kunne mye heller tenkt meg å shoppet det jeg ønsket meg selv.

er det bare meg som stresser over dette?

regner med det er lettere for de som har litt å rutte med da :)

Anonymous poster hash: 32991...7e2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare si i god tid at du går på AAP og ikke har råd til gaver til dem dette året. :)

Kanskje de får lyst til å gi deg noe likevel.

Anonymous poster hash: 12a53...80d
  • Liker 1
Skrevet

Gavekort er helt teit, jeg er enig med deg. Dette gavestyret er for drøyt, og dette blir så upersonlig.

De gjør det bare fordi de må, eller tror du kanskje at de har skjønt at du har dårlig råd og tenker at gavekort er bedre fordi da kan du bruke pengene på nøyaktig det plagget du ønsker deg?

Hvis du elsker disse menneskene, så håper jeg at du er i stand til å snakke med dem om det. For eksempel spørre hvorfor det bare er gavekort du får? Eller at du ikke har råd til gave i år?

hvis du ikke elsker disse menneskene så drit i det og bare vær ærlig.

Uansett så er kommunikasjon løsningen.

Gjest incognita
Skrevet

Jeg har gitt beskjed til alle mine om at jeg ikke kommer til å gi eller ønsker gaver fra de andre voksne. Barna i familien får en liten ting fra meg.

Det gavehysteriet nekter jeg å være med på. Enkelt og greit. :)

..og det har ikke engang med økonomi å gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er kos med gaver^_^

MEN kun til de aller nærmeste. Som kjenner såpass bra at jeg vet hva de kunne tenke seg. Og som svarer fornuftig dersom jeg spør.

En del slekt har fått beskjed at gaver ikke er nødvendig.

Gå over hvem du gir til mest fordi du føler du MÅ fordi de gir deg en gave. Om de spør hva du ønsker deg, så ta opp på en hyggelig måte at du vil kutte ned på antall gaver du kjøper selv og dermed ikke ønsker deg noe.

Skrevet

Eeeeh... du kan jo bare gjøre det akkurat slik DU har lyst til da ;)
Kjøp til de du vil, det er ikke noe krav om gi gaver ei heller har du noen plikt til å motta.

Dette er en helt frivillig ordning mange roter seg inn i unødvendig mye stress og faktisk også økonomiske problemer for å henge med på. Ikke gidd om du ikke har lyst, det er faktisk så enkelt :)

Men, det kan jo være greit å sende ut en lite varsel på forhånd om at du er lei gavehysteri og ikke kommer til å kjøpe gaver i år, og dermed heller ikke forventer å få gaver.

• Liker 1
Skrevet

Med gavekort kan du jo faktisk få deg noe du velger.

Men kan ser ikke noe poeng i at voksne skal få julegaver, kan du ikke si det til familie og venner? At dere kan droppe det.

Gjest Silverstream
Skrevet

Det er da ikke verre enn å si ifra at du ikke kommer til å kjøpe gave....

Angående gavekort, så har hvertfall jeg brukt å gi det til folk som ønsker seg klær, men som ikke har pekt ut et spesifikt plagg. Jeg tar ikke sjansen på å kjøpe noe personen ikke liker, og kjører det trygt ved å gi gavekort istedet. Du sa det jo selv at du bruker å få klær du ikke liker....

Dette året skal familien på ferietur istedet, at vi bruker pengene på opplevelser istedet for ting man egentlig ikke trenger. Og det er helt greit, for jeg har alltid problemer med å si hva jeg ønsker, da jeg har alt jeg trenger, og om jeg ikke har det, så har jeg nok penger selv til å kjøpe det når jeg har lyst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...