Gå til innhold

snakke med presten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ble dere innkalt til møte med presten? Vi fikk bare beskjed om å møte, og var pent nødt å ta oss fri fra jobb hvis det ikke passet...

Hva snakker vi egentlig om på den samtalen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi møtte presten på kveldstid så vi slapp og ta fri fra jobben. Møtte på hennes kontor og fikk kake og kaffe, og samtalen varte i godt og vel en time. Vi snakka om det meste:

- hvorfor vi ville gifte oss i kirken

- hvordan vi ville ha sermonien (vi gjorde om den sånn at selve ekteskapsinngåelsen kom helt til slutt i de 40 minuttene vielsen varte)

- om vi skulle ha noen til å lese

- hvordan vi møttes (noe som førte til at nå vet alle som var i kirka at mannen min var et veddemål etter en fuktig natt på byen :oops: )

- hvordan vi så på framtiden

- om vi hadde planer om barn en eller annen gang

- hvordan vi hadde det sammen

I det hele tatt var samtalen en hyggelig stund sammen med presten, og det var helt naturlig å snakke om det hun lurte på. Men prester er sikkert ulike der også.

Vi hadde forresten samtalen en uke før vielsen.

Skrevet

Jeg ringte presten på mandag og avtalte.

Vi må også ha møtet i arbeidstida, pga ferieavvikling blant prestene.

Skrevet

Vi avtalte med presten ett møte på kveldstid, for å unngå arbeidtiden.

Snakket om hva som skulle foregå, litt om hverandre og om livet vårt sammen. Avtalte rekkefølge på ting osv

Skrevet

Vi ble ringt opp av presten, og vi avtalte kl 20, så ringte hun tilbake igjen dagen etter og lurte på om vi var interessert i fotball (under fotball EM). Vi sa nei, vi er ikke interessert i fotball, men vi forstod at hun gjerne ville se kampen kl 20, så vi foreslo at vi skulle komme kl 1800 (presten var jo slettes ikke "høytidelig og tørr gamme gubbe" men en ung dame som er yngre enn bruden).. :ler:

Vi ble ikke spurt hvorfor vi ville gifte oss i kirken heldigvis, men vi fortalte litt om hvordan vi møttes, om vi har felles interesser og hvordan vi hadde det i dag. Mht ønske av barn så ble det nevnt men tror ikke det blir referert (håper ikke). Så gjennomgikk vi rituale for vielsen med kneling og liksom-ringpåsetting samt avtalte hva vi kunne tenke oss av marsjer og salmer. Etterpå fikk vi salmene på e-mail som vi kan kopiere rett inn i kirkeprogrammet. Kjempegreit! :P

Vi ble i tillegg forespurt om vi kunne tenke oss å delta på et samlivskurs (weekend) i november. Altså, ikke fordi man har problemer men lære å snakke enda bedre sammen. Vi sa oss interessert i det.

Skrevet

Vi hadde samtale med presten i går, han ringte for en tid siden for å avtale tid. Vi var i kirken, så vi fikk gjennomgått seremonien samtidig.

Men lurer fælt på hva han skal ha som grunnlag for en tale, for det eneste han spurte om var bakgrunnsstoff: hvor vi var fra, om vi har søsken, om foreldrene våre lever, om vi har barn. Ventet liksom på at han skulle spørre om mer underveis, men det gjorde han ikke....Syntes liksom ikke det passet da å gi stoff på egen hånd: "så synes jeg du bør ha med dette, og dette..." :ler: Tydeligvis stor forskjell på de ulike prestene når det gjelder dette. Men gift skal vi vel bli, og det om bare ti dager :-)

Skrevet

Jeg som forlover måtte komme fra Fredrikstad til Nøtterøy midt i arbeidstida, mistet en halv dag kan du si. Men jeg var veldig glad hadde vært der før vielsen! Samtalen med presten hadde vært rimelig intens, du skal ha argumentene og forventningene for å gifte deg klare! Men det regner jeg med du har!!!

Skrevet

Presten ringte oss, og så avtalte vi en tid som passet på ettermiddagen. Siden han var vikarprest i kirken vi skulle gifte oss i møttes vi hjemme hos oss.

Vi snakket om mye rart, men merkelig lite om oss, hvorfor vi ville gifte oss (i kirken) ol. Presten hadde allikevel oppfattet mye om oss, og holdt en kjempefin tale!

Skrevet

Presten ringte oss i dag, så nå har vi avtalt møte på kveldstid i neste uke. Tidligere i år var vi på et infomøte med andre brudepar i kirken. Da fikk vi utdelt et ark med hva som var vanlig å ta opp i samtalen, og som vi burde snakke om oss i mellom før selve samtalen med presten.

Skrevet
Jeg som forlover måtte komme fra Fredrikstad til Nøtterøy midt i arbeidstida' date=' mistet en halv dag kan du si. Men jeg var veldig glad hadde vært der før vielsen! Samtalen med presten hadde vært rimelig intens, du skal ha argumentene og forventningene for å gifte deg klare! Men det regner jeg med du har!!![/quote']

Var forloveren med hos alle der? Min var ikke med til samtale med presten

Skrevet

De skal ikke være med hos oss.

Skrevet

Vi har ikke fått beskjed om at forloverene skal være med iallefall

Skrevet

Forloverne var ikke med hos oss heller.

Skrevet

Sikkert litt forskjellig om forlovere er med da. Venninna mi som var forlover i fjor, skulle også blitt med, men slapp pga også bodde langt unna. (Og det var et helt annet sted i landet igjen)

Vi var selvsagt ikke med på samtalen med presten. Bare prøve på vielsen først, så dro vi forlovere + brudepappa hjem, mens brudeparet pratet med presten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...