Gå til innhold

Solarium: Hvor farlig er det, sett i forhold til energi/velvære

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker på om denne hører hjemme her eller på kropp og helse. Flytt den gjerne hvis den passer bedre der.

Til saken:

Jeg har jobbet veldig mye i hele sommer, mange uker har jeg jobbet tredoble skift (7 dagers uke). Selv om det har vært en fin sommer der jeg bor, var jeg uheldig med været de svært få dagene jeg hadde fri (4 dager).

Planen var å ta en høstferie i Hellas, men det ble ikke noe av.

Så jeg har ikke hatt sol på kroppen siden 2013. En ting er utseendet. Kroppen er kritthvit og ansiktet gråblekt. Men jeg føler også at jeg helt mangler energi for å komme meg igjennom vinteren.

Nå vurderer jeg å ta noen "timer" på et solarium. For å kjenne varmen mot kroppen, få litt friskere farge og så tror jeg at jeg kanskje vil få litt energi av dette.

Jeg har ikke vært på solarium på minst 15 år, men har fått med meg at solarium regnes som mye farligere nå enn det man trodde før. Derfor er jeg usikker på om jeg skal gjøre det. Kan nevne at jeg er voksen (40+), har hud som ikke blir fort brent, og at jeg tidligere har solt meg godt under middels av det som jeg tror er vanlig. Med det siste mener jeg at jeg aldri har vært av typen som har stekt meg på Syden-strender i timesvis.

Er det noen her som er litt oppdaterte på bruk av solarium? Om det er helt :nei: eller om det anses som greit for en kortere periode?

Anonymous poster hash: 2944e...20a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt i moderasjon, all skremselspropagandaen rundt solarium er rettet mot de som har mange lange økter i uka.

http://www.nrpa.no/temaartikler/90064/bruk-av-solarium

bruker selv solarium ca 15 min hver andre uke, liker å tro at det får meg til å være mer våken og ser mye mindre gusten ut

Skrevet

Ikke farlig en sjelden gang. Jeg prøver å få det til jevnlig gjennom vinteren for å få påfyll av energi. Fungerer meget godt for meg!

Skrevet

Så lenge du ikkje blir brent er det ganske ufarleg, det er jo det å bli brent som er farleg. Det er vel mogleg at huda kan eldast, då, men ein skal jo veie det heile opp mot d-vitaminar og som du seier: å få litt ljos. Eg har i alle fall brukt solarium ein del, men aldri meir enn 15 min eit par gonger i veka maks. Eg er veldig ljos i huda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...