Gå til innhold

Bleieslutt i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er opprinnelig fra et søreuropeisk land men har bodd i Norge nesten hele livet mitt. Nå har min søster fått barn, og jeg har med det fått et innblikk i en ny tilværelse. Vi ble veldig overrasket da vi skjønte at det er helt normalt å bruke bleier til barnet er ca.3 år? Er dette vanlig hos alle, eller er det kun her vi bor? Hvorfor så lenge? Der vi er fra slutter "alle" innen de er 1,5 år. Ikke at det ene er bedre enn det andre, men hadde det ikke vært deilig å slippe bleier på et tidligere stadie?

Anonymous poster hash: 23475...e78

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fordi det er mer "dulling" med barn i Norge enn i andre land. Barnet skal liksom få bestemme det meste selv.

Anonymous poster hash: 54cbb...053
  • Liker 2
Skrevet

Det var vanlig før i tiden også. Man skulle slutte med bleie så tidlig som mulig, helst når de var litt over 1 år. Min mor og bestemor fortalte meg at det var for blant annet å spare penger, da bleiene var dyrere før, også i andre land (de er fra utlandet). Men, de fortalte også at til og med på denne tiden var det mye snakk om at det ikke var bra for barn, da disse måtte bli "tvunget" til å slutte med bleie før de var klar. Måtte tisse på seg med vilje slik at de merket det selv, osv. De syntes begge det var bedre å ta seg god tid, slik det er i dag.

Anonymous poster hash: 36e78...17c
  • Liker 1
Skrevet

Tenker at det har litt med klimaet å gjøre også. Bleieslutt er vanskeligere når ungene har på mye klær, med vinterdresser ute og sånt. Om de tisser på seg da blir det mye jobb, og ungene klarer ofte ikke få av seg klærne selv før de er 2 år. Må ellers legge til at det er da ganske så mange barn som slutter med bleie i god tid før de er 3 år her i Norge også, det er heller mindretallet som er 3 år eller mer.

• Liker 1
Skrevet

Enig med Ts. Jeg har opplevd det samme, altså at barn i Norge bruker bleie lengre en der jeg også kommer i fra. Ikke alle, men når jeg jobbet i barnehage brukte så og si alle bleier til de var 3 3,5 til og med tilfeller hvor de var godt over 4. Vet ikke hvorfor det er sån jeg :-) men følte at barna skulle få bestemme det selv, kanskje det er grunnen?

Anonymous poster hash: 3383a...cf1

Skrevet

Barn i Norge slutter stadig senere med bleier. Før i tiden da mødre var hjemme med barn og papirbleier var nesten ikke eksisterende og fryktelig dyre skulle man spare både klesvask (tøybleier) og penger på papirbleier. Barna ble satt på potte eller wc med gjevne mellomrom gjennom dagen mødrene hadde tid til å følge dette opp.

Nå er papirbleier rimelige i forhold til inntekt, lette å tre på, (ikke løse bleier og plastsnipper/plastikkbukser utenpå enkel papirbleie), og mødre er på jobb barna er i barnehage der de voksne ikke har tid til å følge opp barna med å sette dem på potte flere ganger for dagen.

Barn i dag bruker bleier langt lengre enn for noen tiår siden av makelighetsgrunner for de voksne, spør du meg.

Anonymous poster hash: c6640...b33

• Liker 1
Skrevet

Mine har brukt bleier til de har vært litt over 3 år. Har tatt bleieslutten sommeren etter de er fylt 3. Kan ikke si jeg har hatt problem med at de har brukt bleier til da egentlig.

Det er kanskje et problem for andre land/kulturer, men ofte går jo problem begge veier.

Kanskje er det ting i ditt land som vi i Norge ser på som rart. For å ta noe som jeg er opptatt av, bilsikring. Her er jo Norge(og Sverige) i særstilling, vi er kommet langt når det kommer til å sikre barn riktig i bil. Ellers i Europa(og verden) er man i mine øyne et u-land på dette området

Anonymous poster hash: ff628...00e
  • Liker 2
Skrevet

Barnehagen har ikke tid til å gå og putte alle ettåringene på potta 15 ganger om dagen, skjønner du. Har de ikke barnehager i søreuropa? Dessuten er det greit å lære de potte når de FORSTÅR hva en potte er, og hva den brukes til. 1-1,5-åringer skjønner ikke det. De forstår ikke alt man sier, kun styggvis og enkeltord.

Kan tenke meg foreldrene i søreuropa har litt av en jobb med å vaske bæsj og tiss.

Anonymous poster hash: 3346c...e5e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er opprinnelig fra et søreuropeisk land men har bodd i Norge nesten hele livet mitt. Nå har min søster fått barn, og jeg har med det fått et innblikk i en ny tilværelse. Vi ble veldig overrasket da vi skjønte at det er helt normalt å bruke bleier til barnet er ca.3 år? Er dette vanlig hos alle, eller er det kun her vi bor? Hvorfor så lenge? Der vi er fra slutter "alle" innen de er 1,5 år. Ikke at det ene er bedre enn det andre, men hadde det ikke vært deilig å slippe bleier på et tidligere stadie?

Vårt barn blir tre år om noen dager, og har gått uten bleie siden juli, men han har enda ikek sluttet med uhell. Det er få tisseuhell, men han har stadig bæsjeuhell. Han sier ikke i fra når han må bæsje, og i barnehagen sier han ikke i fra i det hele tatt, så der må de hele tiden lage avtaler med han for å få han med seg på do, for det nytter ikke å få han til å sette seg der uten at han går frivillig. Da hadde de måttet hodt han fast med fysisk makt.

Dersom vi hadde tatt bleien av ved 1,5 år så hadde det blitt uhell 10 ganger om dagen minst. Hadde ikke gått, rett og slett.

Skulle gjerne sett at han sluttet ved to år, men han var ikke klar. Skal sies at min sønn allerede før han ble ett år var "livredd" for å sitte på ting han ikke var komfortabel med. Enten det var et do, en gyngehest osv. osv. Han er ikke redd for doet nå lenger, men det har altså gjort at vi ikke hadde mulighet til å starte pottetreningen tidligere da han ble helt hysterisk hvis vi prøvde å sette han der.

Så får vi se hvordan det blir med nr. to. Dersom det hjelper å se broren gå på do i stedet for å bruke bleie, så er jo det veldig bra slik at han blir tørr tidligere.

Endret av Teriyaki
  • Liker 2
Skrevet

Bleier er billig og norge er vel det landet i verden som sender barna sine tidligst i bhg, og der er det ikke tid til beleiavvenning.

Det vil jeg tro er de to største faktorene.

Skrevet

Både jeg og min søster sluttet med bleie da vi var 1,5 år. Men min mor gikk hjemme fulltid med oss, hadde altså tid og tålmodighet til det. De hadde også dårlig råd.

Begge mine sluttet da de var 3 år.

Anonymous poster hash: e40e6...c3d
Skrevet

Det er ikke vanlig hos alle, mine slutta begge to da de var akkurat fyllt to.

Anonymous poster hash: e1506...5be
Skrevet

Fordi verken foreldre eller barnehage føler de har tid til å følge opp pottetrening. Foreldrene håper kanskje barnet skal lære det i barnehagen, og barnehagen håper foreldrene lærer barnet å bli renslig. Det er også politikerne som har et ansvar for å ha skapt et samfunn der ettåringer må i barnehage.

Før i tiden var det vanlig også her i Norge å slutte med bleier fra 1,5-2 år. Jeg synes man skal støtte barnets utvikling og oppmuntre til selvstendighet (herunder også pottetrening) fra det kan gå. Barn kan tidlig lære av belønning og oppmuntring, selv om det ikke nødvendigvis kan forklares alt med rene ord.

Anonymous poster hash: 07080...853

Skrevet

Både jeg og broren min sluttet med bleie før fylte to år.
Broren min brukte å si "popo" om han måtte på do, brukte å peke på potta og si "popo", så jooo, 1,5åringer forstår nok hva ei potte er og hva den brukes til ^^

• Liker 1
Skrevet

Her sluttet vi da vi var 2 :)

Anonymous poster hash: 91c29...d0c
Skrevet

Barnehagen har ikke tid til å gå og putte alle ettåringene på potta 15 ganger om dagen, skjønner du. Har de ikke barnehager i søreuropa? Dessuten er det greit å lære de potte når de FORSTÅR hva en potte er, og hva den brukes til. 1-1,5-åringer skjønner ikke det. De forstår ikke alt man sier, kun styggvis og enkeltord.

Kan tenke meg foreldrene i søreuropa har litt av en jobb med å vaske bæsj og tiss.

Anonymous poster hash: 3346c...e5e

Er det mulig å være så sur og grinete?! Ts bare lurte.. Hvorfor du reagere slik må no gudene vite 😂

Anonymous poster hash: 3383a...cf1

• Liker 1
Skrevet

Oi, bruker barn virkelig bleie så lenge, er det om natten du tenker på da eller?

Nå er jeg i midten av 20 årene, meg sluttet med bleie på dagtid da jeg var rundt 1 år. Om natten brukte jeg noe lengre.

Skrevet

Mine har brukt bleier til de har vært litt over 3 år. Har tatt bleieslutten sommeren etter de er fylt 3. Kan ikke si jeg har hatt problem med at de har brukt bleier til da egentlig.

Det er kanskje et problem for andre land/kulturer, men ofte går jo problem begge veier.

Kanskje er det ting i ditt land som vi i Norge ser på som rart. For å ta noe som jeg er opptatt av, bilsikring. Her er jo Norge(og Sverige) i særstilling, vi er kommet langt når det kommer til å sikre barn riktig i bil. Ellers i Europa(og verden) er man i mine øyne et u-land på dette området

Anonymous poster hash: ff628...00e

Jeg sa aldri at det var et problem? Ei heller at "mitt" land er feilfritt. Stusset bare litt over hvorfor det var så stor forskjell. Men ser jo ut i fra svarene her at det er flere faktorer som spiller inn, f.eks. mor i arbeid, billige bleier og klima. Dette er jo logiske grunnen, som jeg ikke tenkte over selv da jeg ikke har barn.

Når det gjelder bilsikring så vet ikke jeg status for resten av Europa, men der jeg er født vil barnesete i bil være en luksus de færreste tar seg råd til.

Skrevet

Oi, bruker barn virkelig bleie så lenge, er det om natten du tenker på da eller?

Nå er jeg i midten av 20 årene, meg sluttet med bleie på dagtid da jeg var rundt 1 år. Om natten brukte jeg noe lengre.

Det kan se ut som det er litt "nytt" her i Norge også da? Jeg gikk i barnehage her de første årene av 90-tallet, og klarer ikke huske bleiebruk på de litt større barna. Husker også at min mor klagde over dyre bleier da min lillesøster ble født. Begge vi sluttet da vi var vel ett år.

Skrevet

Når det gjelder bilsikring så vet ikke jeg status for resten av Europa, men der jeg er født vil barnesete i bil være en luksus de færreste tar seg råd til.

Har man råd til bil, har man råd til barnesete.

Å kjøre rundt med barn uten å sikre dem forsvarlig, er faktisk uforenelig med å være en ansvarlig foreldre.

Anonymous poster hash: b7772...c38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...