Gå til innhold

Hallux valgus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dette på begge føttene, mest utbredt på den ene. Vet man kan operer og burde nok da jeg har smerter og ubehag. Men hadde nettopp en operasjon og syter med enda en tur me sykemelding og div. MEN jeg sliter med vond nakke og rygg, kan hallux valgus påvirke dette på noe måte?

Anonymous poster hash: 79de7...ea6

Gjest incognita
Skrevet

Det kan ha sammenheng på den måten at feilstillingen i tåen gjør at foten ikke absorberer trykk på tilstrekkelig vis når du går/står/løper(?) - noe som forplanter seg til ryggvondt, ved at du trår unaturlig for å minske eller unngå ekstra belastning. Noe som igjen forplanter seg til vond nakke. Dette blir bare ren gjetning fra min side. Du må undersøkes.

Skrevet

Det kan ha sammenheng på den måten at feilstillingen i tåen gjør at foten ikke absorberer trykk på tilstrekkelig vis når du går/står/løper(?) - noe som forplanter seg til ryggvondt, ved at du trår unaturlig for å minske eller unngå ekstra belastning. Noe som igjen forplanter seg til vond nakke. Dette blir bare ren gjetning fra min side. Du må undersøkes.

Er noe sånn jeg også har tenkt. Jeg får bare ringe å bestille time :)

Gjest incognita
Skrevet

Er noe sånn jeg også har tenkt. Jeg får bare ringe å bestille time :)

God bedring! :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har også hallux valgus. Min bestemor har det samme.

Jeg er og plattfot så det er vanskelig å finne gode sko synes jeg når jeg sliter med begge disse tinga. Når jeg oppdaget dette for noen år siden så merket jeg det mest når jeg hadde gått med smale ballerina-sko om sommeren og ellers converse sko om våren. Noe jeg har måtte slutte helt med.

Om sommeren bruker jeg heller ganske så åpne sandaler og går mest med joggesko sånn ellers.

Men nå i det siste har jeg fått vondt igjen. Har ikke hatt vondt på en god stund. I det siste har det vært kaldt ute så jeg har ikke brukt joggesko. Jeg har gått med dr.Martens støvler. Jeg har ikke bil så jeg har lagt vekk sykkelen og heller spasert mellom vikarjobbene mine (tatt det som gratis trening) så det betyr at jeg har måtte gå en del! De er jo forsåvidt brede nok for foten men likevel så har jeg begynt å få vondt igjen.

Bestilt meg nettopp nattstøtte på nettet og en annen tåskiller til å bruke på dagen. Har noen god erfaring med slike produkter? Og hvilke sko anbefaler dere med hallux valgus? Vil helst unngå operasjon siden jeg begynner i ny jobb etter nyttår og ønsker ikke å bli sjukmeldt med det første.. Gir ikke akkurat det beste inntrykket.

Skrevet

Jeg har også hallux valgus. Min bestemor har det samme.

Jeg er og plattfot så det er vanskelig å finne gode sko synes jeg når jeg sliter med begge disse tinga. Når jeg oppdaget dette for noen år siden så merket jeg det mest når jeg hadde gått med smale ballerina-sko om sommeren og ellers converse sko om våren. Noe jeg har måtte slutte helt med.

Om sommeren bruker jeg heller ganske så åpne sandaler og går mest med joggesko sånn ellers.

Men nå i det siste har jeg fått vondt igjen. Har ikke hatt vondt på en god stund. I det siste har det vært kaldt ute så jeg har ikke brukt joggesko. Jeg har gått med dr.Martens støvler. Jeg har ikke bil så jeg har lagt vekk sykkelen og heller spasert mellom vikarjobbene mine (tatt det som gratis trening) så det betyr at jeg har måtte gå en del! De er jo forsåvidt brede nok for foten men likevel så har jeg begynt å få vondt igjen.

Bestilt meg nettopp nattstøtte på nettet og en annen tåskiller til å bruke på dagen. Har noen god erfaring med slike produkter? Og hvilke sko anbefaler dere med hallux valgus? Vil helst unngå operasjon siden jeg begynner i ny jobb etter nyttår og ønsker ikke å bli sjukmeldt med det første.. Gir ikke akkurat det beste inntrykket.

Jeg er akkurat operert for hallux valgus på høyre fot. Har gips enda, så kan ikke si hvor vellykket det var. Har antydning til samme problem på høyre fot, men ikke så ille at det er aktuelt med operasjon. Hvor har du bestilt sånn tåskiler? Har ikke sett noe sånt eller hørt om det før, kanskje det kan hjelpe på den foten som ikke er operert.

Til TS: Jeg merket selv litt ryggtrøbbel da plagene ved hallux valgus ble så store at jeg fikk smerter i foten nesten hele tida. Merket at jeg skånet høyrefoten og belastet feil. Og tenker også at uansett kan deformasjonen i foten medføre ukorrekt absorbering av trykk ved nedtråkk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...