AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #1 Skrevet 10. november 2014 Kjenner endel NAVere som har hevet trygd i flere år,noe de selv har snakket åpent om. De er ikke unge uføre,men kommer bare aldri igang med jobbsøking da de vil vente til de finner "noe som passer", "vil ikke ha en drittjobb" osv. Jeg spurte om de ikke fikk tilbud om kurs,hjelp til å komme i jobb eller noen krav fra NAV,men nei de er aldri i dialog eller møter med saksbehandleren og det er ikke noe "mas og stress" fra NAV får jeg vite. Hvordan er dette mulig? Kan man virkelig få penger uten å gjøre noe,stille på kurs/møter etc..? Anonymous poster hash: 7dc0a...740 2
Gjest Papirfly Skrevet 10. november 2014 #2 Skrevet 10. november 2014 (endret) Ja. De har nok ikke kapasitet til å sjekke opp hva jeg gjør for å skaffe meg jobb. Tror du de forlanger utskrifter av email og kopier av sendte søknader? Hvis du hardcore ikke vil ha jobb, så er det bare å gi faen på jobbintervju. Jeg leste forleden dag om hvordan det er umulig å få seg jobb etter man fyller 50. Jeg gleder meg over at det er en god del arbeidsgivere som må skatte for å brødfø en slask som meg. Jeg håper ex-arbeidsgiveren min må skatte sterkt også. Et råd til alle som går på NAV. Bruk tiden til å lese og studere noe som gjør at du kan starte eget firma, eller kan korte ned på studietiden om du må bli student. NAV sitt regelverk fanger deg, og forhindrer at du kan gjøre disposisjoner som gjør at du kommer ut i jobb igjen. Sykt regelverk. Endret 10. november 2014 av Papirfly
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #3 Skrevet 10. november 2014 Ja. De har nok ikke kapasitet til å sjekke opp hva jeg gjør for å skaffe meg jobb. Tror du de forlanger utskrifter av email og kopier av sendte søknader? Hvis du hardcore ikke vil ha jobb, så er det bare å gi faen på jobbintervju. Jeg leste forleden dag om hvordan det er umulig å få seg jobb etter man fyller 50. Jeg gleder meg over at det er en god del arbeidsgivere som må skatte for å brødfø en slask som meg. Jeg håper ex-arbeidsgiveren min må skatte sterkt også. Du ser frem til å bli minstepensjonist? Jaja. Anonymous poster hash: 7dc0a...740 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #4 Skrevet 10. november 2014 Når man er i Nav-systemet må man hele tiden raportere til saksbehandler etter legetimer osv. og tiltak varer i bare en viss periode, deretter blir det vurdert om evt. nytt tiltak blir satt i kraft. Dette gjelder i hvertfall for de som går på AAP. Er man arbeidledig har jeg forstått det som at man må delta på det meste Nav foreslå, jobbklubb, praksisplass osv. Anonymous poster hash: 02755...91d 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #5 Skrevet 10. november 2014 Når man er i Nav-systemet må man hele tiden raportere til saksbehandler etter legetimer osv. og tiltak varer i bare en viss periode, deretter blir det vurdert om evt. nytt tiltak blir satt i kraft. Dette gjelder i hvertfall for de som går på AAP. Er man arbeidledig har jeg forstått det som at man må delta på det meste Nav foreslå, jobbklubb, praksisplass osv. Anonymous poster hash: 02755...91d Det var dette jeg også trodde,men de sier selv de aldri "må" noe som helst. ts Anonymous poster hash: 7dc0a...740
Gjest Papirfly Skrevet 10. november 2014 #6 Skrevet 10. november 2014 (endret) Vi får se da, TS. Jeg har blitt innkalt til ett møte. Det var helt latterlig. Nesten bare innvandrere som var der, og det de fikk av jobbsøkertips var helt latterlig. Det feiler på så mange måter at det er helt utrolig. - Innvandrere som er dumme og har lav utdannelse trenger mer kompetent hjelp enn ressurssterke, ikke mindre. - Det å gi noen som er dumme og inkompetente en jobb, eller maskere hvor lite attraktive de er, det krever en kjempeinnsats. Det holder ikke med en nav-konsulent som ikke selv snakker godt norsk og framstår som en sur kjerring. - Det å gi folk en innføring i hvordan norsk kultur fungerer, og hvordan arbeidssøkeren oppfattes, og hvilke utfordringer de har ved å selge seg selv, det er ikke noe man fikser på et par timer. Det har blitt veldig tydelig for meg at vi har importert en stor underklasse som vi må mate. Minstepensjonist-tilværelse skremmer ikke meg. Jeg har flyttet fra midlertidig jobb til midlertidig jobb og bodd på hybeler på 15 kvadrat med mugg. Dette 5 år etter uteksaminering. Jeg ser dumpekandidater fra ungdomsskolen med hus, kids, bil osv. Og så har du meg med ca halvparten seksere? Jeg gir faen. Jeg gir så evig langt faen, og får jeg ikke jobb, så driter jeg i det. Endret 10. november 2014 av Papirfly 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #7 Skrevet 10. november 2014 Jeg må si at jeg tror ikke en som går på NAV får så sinnsykt med penger. Om de vil være fattigluser så får de bare ha det så godt. Mye bedre å ha en så god økonomi at en føler seg fri til å gjøre veldig mye en ellers ikke kunne gjort. Anonymous poster hash: 8dbe5...d27
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #8 Skrevet 10. november 2014 Brodern har måtte gå på kurs - tilogmed samme kurset to ganger, fordi han gikk lenge uten jobb. NAV straffet han omtrent for å få seg småjobber, feks når han hjalp en bekjent håndverker med en jobb, trakk de fra utbetalingene en gang på forhånd og en-to ganger i etterkant, fordi "han hadde jo tjent litt penger". Det var snakk om å tjene så lite at det var helt latterlig. Det blir slik at det heller lønner seg å ikke prøve å jobbe en gang.. Sukk.. Sjøl har jeg gode erfaringer fra den tiden jeg gikk et par mnd arbeidsløs. Så her føler jeg det er flaks og forståelse av regelverk som spiller inn... Anonymous poster hash: 457d8...f80 1
Gjest Papirfly Skrevet 10. november 2014 #9 Skrevet 10. november 2014 Jeg må si at jeg tror ikke en som går på NAV får så sinnsykt med penger. Om de vil være fattigluser så får de bare ha det så godt. Mye bedre å ha en så god økonomi at en føler seg fri til å gjøre veldig mye en ellers ikke kunne gjort. Anonymous poster hash: 8dbe5...d27 Ja, det er mye bedre, men tror du det er et alternativ for de fleste av oss som går på NAV? Det er et paradoks at vi har institusjoner som NAV, som det skal sies er svært rause på mange måter, eller slepphendte, og så har vi så mange reguleringer som gjør det vanskelig for folk. Bl.a reguleringer som gjør det vanskelig å komme inn på boligmarkedet, som gjør at noen blir tvunget til å være underklasse resten av livet. Fordi middelklassen som har klart å etablere seg, har fordel av ordningene slik de er, og fortsatt verdistigning, lønnsomhet av å salte ned penger i bolig eller bruke det som spekulasjonsobjekter, og såkalte løsninger mot spekulasjon som egentlig bare er en måte for staten å snike inn litt mer penger i kassa på. Økonomisk frihet, eller det å lykkes i å få penger som gir penger av seg selv, og ikke være avhengig av en arbeidsgiver, er noe de færreste av oss vil ha mulighet til å oppnå. Selv ikke om du kaster bort livet ditt, lever om 30 år, og jobber ræva av deg i øyeblikket.
Gjest Papirfly Skrevet 10. november 2014 #10 Skrevet 10. november 2014 Brodern har måtte gå på kurs - tilogmed samme kurset to ganger, fordi han gikk lenge uten jobb. NAV straffet han omtrent for å få seg småjobber, feks når han hjalp en bekjent håndverker med en jobb, trakk de fra utbetalingene en gang på forhånd og en-to ganger i etterkant, fordi "han hadde jo tjent litt penger". Det var snakk om å tjene så lite at det var helt latterlig. Det blir slik at det heller lønner seg å ikke prøve å jobbe en gang.. Sukk.. Sjøl har jeg gode erfaringer fra den tiden jeg gikk et par mnd arbeidsløs. Så her føler jeg det er flaks og forståelse av regelverk som spiller inn... Anonymous poster hash: 457d8...f80 Det vet jeg om fra folk jeg kjenner som er uføre. Det er et helt håpløst system. Det skal redusere incitamentet for å bli ufør som en bonus til vanlig inntekt. I virkeligheten fins det mange uførhetssykdommer som folk kunne kommet ut av og startet opp noe for seg selv. Folk er mer opptatt av å ta hevn, ta rotta på, enn å se at man kan tilrettelegge. Og jo flere innvandrere vi får, og jo flere som ser at de kan melke systemet, jo mer politisk vilje får man for dysfunksjonelle løsninger. Husk at de smarteste heller ikke velger å jobbe for NAV.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #11 Skrevet 10. november 2014 Denne tråden er nok opprettet for å provosere. Dette fungerer nemlig ikke slik i praksis.Anonymous poster hash: 6ac3a...4eb 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #12 Skrevet 10. november 2014 Ting tar tid med nav... Jeg får aap (på grunn av fysisk kronisk sykdom). I fjor i begynnelsen av november tok jeg kontakt med nav der jeg sa at jeg ønsket møte med saksbehandler og ønsket å ha noe fornuftig å gjøre... Tiden gikk, ingenting skjedde, jeg tok kontakt igjen... Fikk tilslutt snakket med en saksbehandler på telefon, uten å få noe hjelp ut av det. Men fikk beskjed om at jeg kom til å få ny saksbehandler i januar. Først i mai i år (tror det var i mai ihvertfall) så fikk jeg samtale med hun nye saksbehandleren. Snakket med henne, men fikk ikke noe ut av det. Fikk et nytt møte i august. Jeg kom da med forslag til kurs og lignende som jeg kunne være interessert i, men hun var ikke enig. Men hun skulle melde meg på et avklaringskurs, da. For å finne ut hva jeg kunne passe til, hvilke yrker som er forenelig med mine sykdommer og sånt. Jeg har egentlig allerede vært på noe lignende avklaringsgreier, men neida, det var ikke lenge og grundig nok. Må ha mer vet du. Fikk beskjed om at jeg fikk plass på dette avklaringskurset i november. Tok kontakt med nav igjen i slutten av oktober for å høre om jeg skulle begynne i november eller hva som skjer. Men nei, jeg får kanskje plass i desember, eller kanskje januar. De vet ikke helt, om det er plass... Så da sitter jeg her fortsatt, et år etter. Har ikke fått noe hjelp. Anonymous poster hash: 7309a...75f 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #13 Skrevet 10. november 2014 Denne tråden er nok opprettet for å provosere. Dette fungerer nemlig ikke slik i praksis.Anonymous poster hash: 6ac3a...4eb Absolutt ikke. Jeg var bare overrasket over å høre at man ikke trenger ha omgang med NAV selv om man mottar ytelser. Jeg tror nok Papirfly har rett i at mangel på ressurser er grunnen. Anonymous poster hash: 7dc0a...740
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #14 Skrevet 10. november 2014 Ting tar tid med nav... Jeg får aap (på grunn av fysisk kronisk sykdom). I fjor i begynnelsen av november tok jeg kontakt med nav der jeg sa at jeg ønsket møte med saksbehandler og ønsket å ha noe fornuftig å gjøre... Tiden gikk, ingenting skjedde, jeg tok kontakt igjen... Fikk tilslutt snakket med en saksbehandler på telefon, uten å få noe hjelp ut av det. Men fikk beskjed om at jeg kom til å få ny saksbehandler i januar. Først i mai i år (tror det var i mai ihvertfall) så fikk jeg samtale med hun nye saksbehandleren. Snakket med henne, men fikk ikke noe ut av det. Fikk et nytt møte i august. Jeg kom da med forslag til kurs og lignende som jeg kunne være interessert i, men hun var ikke enig. Men hun skulle melde meg på et avklaringskurs, da. For å finne ut hva jeg kunne passe til, hvilke yrker som er forenelig med mine sykdommer og sånt. Jeg har egentlig allerede vært på noe lignende avklaringsgreier, men neida, det var ikke lenge og grundig nok. Må ha mer vet du. Fikk beskjed om at jeg fikk plass på dette avklaringskurset i november. Tok kontakt med nav igjen i slutten av oktober for å høre om jeg skulle begynne i november eller hva som skjer. Men nei, jeg får kanskje plass i desember, eller kanskje januar. De vet ikke helt, om det er plass... Så da sitter jeg her fortsatt, et år etter. Har ikke fått noe hjelp. Anonymous poster hash: 7309a...75f Makan til tull fra NAV! Håper du får hjelp snart. Anonymous poster hash: 7dc0a...740
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #15 Skrevet 11. november 2014 Jeg får AAP og må stille på møter 1 gang i måneden, prøve praksiser når de har osv. Jeg er veldig syk altså. Anonymous poster hash: 32a0c...100 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #16 Skrevet 11. november 2014 Jeg får AAP og må stille på møter 1 gang i måneden, prøve praksiser når de har osv. Jeg er veldig syk altså.Anonymous poster hash: 32a0c...100 Hadde du vært veldig syk hadde du ikke måtte gå igjennom det. Selv var jeg to år på AAP, var på ett møte og aldri på noe kurs eller jobb. Etter to år gikk jeg over på uførepensjon. Anonymous poster hash: 83dd2...cd3 1
Blackbird Skrevet 11. november 2014 #17 Skrevet 11. november 2014 (endret) Hadde du vært veldig syk hadde du ikke måtte gå igjennom det. Selv var jeg to år på AAP, var på ett møte og aldri på noe kurs eller jobb. Etter to år gikk jeg over på uførepensjon. Anonymous poster hash: 83dd2...cd3 Dette er så idiotisk å skrive når det er så utrolig store forskjeller fra kontor til kontor! Og ikke minst fra saksbehandler til saksbehandler! Hvis du er litt tørr bak ørene så vet du at ting fungerer ikke alltid slik DU har opplevd det. Det er bare å lese et par- tre innlegg opp i tråden så ser du at andre har svært ulik erfaring enn deg. Å påstå noe annet blir bare idiotisk.. Endret 11. november 2014 av Blackbird 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #18 Skrevet 11. november 2014 Reglene for ufør, AAP og dagpenger er ikke like. I tillegg så er det store forskejller fra kontor til kontor, etter hvor gode ressurser de her tilgjengelig. Man skal ikke kunne gå "år etter år" på penger fra NAV uten å bli stilt krav til. Det er et ganske strengt aktivitetskrav dersom du mottar AAP eller dagpenger. AAP kan man gå på maks 4 år (kan forlenges i spesielle tilfeller, men da kreves en aktivitetsplan, legeerklæringer og jevnlige samtaler). AAP er beregnet ut fra 66% av lønna du hadde tidligere. Du må levere meldekort annenhver uke. Dagpenger kan man få maks 2 år. Du må levere meldekort annenhver uke og plikter å stille opp på de kurs/møter/aktiviteter NAV sender deg på. I tillegg får du tilsendt stillinger du må søke på og sende kopi av søknaden til saksbehandleren din. Dagpenger beregnes ut fra 62% av lønna du hadde tidligere. Ikke veldig mye å bli feit av, akkurat.... i tillegg så er jo ikke aktivitetskravet ment som "masing", men som hjelp til at du skal kunne komme deg tilbake til arbeidslivet. Dessverre har ikke NAV en skuff med jobber som de kan plukke ut i fra, men de er avhengige av at arbeidsgivere melder inn ledige stillinger (noe de ikke gjør, da over 70% av alle stillinger aldri finner veien til NAV eller finn.no). Dersom noen går hjemme med penger fra NAV i "årevis" ligger det ofte noe mer bak (sosialhjelp er jo en helt annen sak, for eksempel). Anonymous poster hash: d7e11...cbb
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #19 Skrevet 11. november 2014 Vi får se da, TS. Jeg har blitt innkalt til ett møte. Det var helt latterlig. Nesten bare innvandrere som var der, og det de fikk av jobbsøkertips var helt latterlig. Det feiler på så mange måter at det er helt utrolig. - Innvandrere som er dumme og har lav utdannelse trenger mer kompetent hjelp enn ressurssterke, ikke mindre. - Det å gi noen som er dumme og inkompetente en jobb, eller maskere hvor lite attraktive de er, det krever en kjempeinnsats. Det holder ikke med en nav-konsulent som ikke selv snakker godt norsk og framstår som en sur kjerring. - Det å gi folk en innføring i hvordan norsk kultur fungerer, og hvordan arbeidssøkeren oppfattes, og hvilke utfordringer de har ved å selge seg selv, det er ikke noe man fikser på et par timer. Det har blitt veldig tydelig for meg at vi har importert en stor underklasse som vi må mate. Minstepensjonist-tilværelse skremmer ikke meg. Jeg har flyttet fra midlertidig jobb til midlertidig jobb og bodd på hybeler på 15 kvadrat med mugg. Dette 5 år etter uteksaminering. Jeg ser dumpekandidater fra ungdomsskolen med hus, kids, bil osv. Og så har du meg med ca halvparten seksere? Jeg gir faen. Jeg gir så evig langt faen, og får jeg ikke jobb, så driter jeg i det. Hvordan har du havnet der du er nå, hvis du nesten bare hadde seksere? Jeg var selv en "dumpekandidat", men det skyldtes at jeg kom til Norge som 15-åring og ble plassert rett på ungdomsskolen. Ikke at jeg legger skylden på noen, da. Anonymous poster hash: aa95e...25f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #20 Skrevet 11. november 2014 Denne tråden er nok opprettet for å provosere. Dette fungerer nemlig ikke slik i praksis.Anonymous poster hash: 6ac3a...4eb Tullet du? Mangler ikke på ressurser akkurat. Mangler på folk som gidder å gjøre jobben sin! Prøvde i over en mnd å kontakte Nav og mine saksbehandlere, trygda å ba om hjelp til å komme meg ut i hverdagen. Hørte aldri noe. Gikk på høyskole tidligere og måtte slutte pga økonomiske grunner, tok kontakt med NAV og fikk beskjed om å slutte skolen til jul dersom jeg skulle ha hjelp fra dem. Fikk hjelp før det så ble det stille stille fra dem i 8 mnd. Følte jeg kunne gått ferdig skolen da, og ikke kasta bort livet mitt på et system som ikke fungerer. Er man Naver så er det jammen en heltidsjobb å være det. Jeg føler jeg sliter meg ut psykisk alle gangene jeg prøver å få tak i folk, prøver å få et møte og time til samtale. Føler at jeg må følge de opp slik at jeg kan begynne i tiltak de foreslår. Følge opp utbetalinger og søknader som forsvinner. Sørge for at jeg må vedtakene i posten, og hele tiden blir møtt av snerpete kjerringer som egentlig bare hater jobben sin....Anonymous poster hash: 2896d...440 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå