Gå til innhold

Hva mener du man må kunne for å jobbe i klesbutikk?


Anbefalte innlegg

Skrevet

etter en utrulig dårlig opplevelse i flere klesbutikker med ansatte som ikke kan noe slo det meg:

Hva forventer du at en ansatt i en klesbutikk skal kunne?

For meg er det at de har litt kunnskap om hvilke farger som kler til hvilke hudtoner og hvilke klær som er komplett krasj med kroppsform

Anonymous poster hash: 18c5b...c43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ingenting.

Jeg henvender meg ikke akkurat til butikkpersonell for "fagkunnskap" innen hva som kler meg, det vet jeg best selv.



Anonymous poster hash: 17a6d...5f1
  • Liker 4
Skrevet

Spørs hvilken butikk. Er det en dyrere, liten nisjebutikk bør de ha kunnskap om stil og om hvor klærne og tekstilene er produsert, men i vanlige kjedebutikker forventer jeg ikke at de klarer stort mer enn å smile, hjelpe meg å finne en annen størrelse/farge, og ta betalt relativt effektivt.

Anonymous poster hash: 78fd0...fda

  • Liker 1
Skrevet

I en kjedebutikk som H&M, Lindex, Bik Bok eller lignende: Bare hvor ting er i butikken. Ingen kunnskaper om hva som passer til hvem eller slike ting du lister opp.

Dyrere butikker, merkebutikker: Informasjon om stoffet på klærne, hvordan de skal bevares best mulig, vaskes også videre. Tips til hvordan ting kan kombineres best mulig. Bonus om de vet hvilke farger som passer til hudtoner og sånn men forventer det heller ikke her.



Anonymous poster hash: dc575...720
  • Liker 2
Skrevet

De bør kunne høflighet og gjerne ha kjennskap til kvaliteten på plaggene (type "krymper denne noe særlig i vask?" osv) og finne/vite hvor man finner de forskjellige varene i butikken :) det er egentlig det eneste jeg forventer

Anonymous poster hash: 17b67...08f

  • Liker 1
Skrevet

I en kjedebutikk som H&M, Lindex, Bik Bok eller lignende: Bare hvor ting er i butikken. Ingen kunnskaper om hva som passer til hvem eller slike ting du lister opp.

Dyrere butikker, merkebutikker: Informasjon om stoffet på klærne, hvordan de skal bevares best mulig, vaskes også videre. Tips til hvordan ting kan kombineres best mulig. Bonus om de vet hvilke farger som passer til hudtoner og sånn men forventer det heller ikke her.

Anonymous poster hash: dc575...720

Ja, i dyre butikker vil jeg også få informasjon om stoff/kvalitet og spesielt rens/vaskeanvisninger. Og der er hyggelige og hjelpsomme butikkdamer enda viktigere

Anonymous poster hash: 17b67...08f

Skrevet

De må kunne selge og gi inntekter til butikken.

Ikke jage vekk kundene ved å være uvitende, men samtidig selge så mye de kan.



Anonymous poster hash: 6e0a5...7f5
Skrevet

Jeg krever at de er serviceinnstilte og hyggelige, og at de ser kundene som er i butikken. At de sier hei, og ikke bare står å skravler med kollegaene sine.

Farger og ulike fasonger på klær til meg, har jeg som regel kontroll på selv.

Skrevet

tja... telle penger og brette klær er vel viktige "kunnskaper" :fnise:



Anonymous poster hash: 84410...f3d
Skrevet

Folkeskikk, matematikk, svare på kundens spørmål om ikke vite hvor de skal spørre, f eks ringe sjefen og spørre.

De viktigste bestemmelsene knyttet til reklamsjon i kjøpsloven.

Anonymous poster hash: d4616...120

Skrevet

Hjelpe kunden til å finne riktig plagg

Anonymous poster hash: 047b9...d93

Skrevet

Jeg jobber selv i butikk og har opodaget at på grunn av det kunstige lyset som er i butikken er det ofte vanskelig å se hudtoner med en gang. For at jeg kan hjelpe med det må kundene stort sett holde farger opp til ansiktet så jeg får sett skikkelig.

Ellers syns jeg butikkansatte bør kunne si noe om hva klærne er laget av, kvalitet, vaskeanvisninger, opprinnelsesland, tips om hva plagg kan passe til og ha en viss kunnskap om mote og moderne stil. Analysering av kroppsform er en eventuell bonus ;)

Skrevet

Kundeservice, kundeservice, kundeservice!! Hjelper ikke å kunne farger om du ikke kan være høflig eller behjelpelig.



Anonymous poster hash: 6ca3c...d0c
  • Liker 1
Skrevet

- være blid og hyggelig, selv om du har hatt en dårlig dag

- være flink til å forstå hva kunden trenger hjelp til og finne frem de riktige plaggene

- Kunne forslå ting kunden ikke har tenkt på selv, men som passer midt i blinken

- forstå når kunden egentlig ikke trenger mer hjelp fra deg, og helst vil tusle rundt alene.

Altså være hyggelig, og være flink til å ”lese” kundene.

- jobbe i et hektisk tempo

- Enkel regning

- ha kunnskaper om de plaggene som selges i butikken, eller vite hvem du skal spørre om du ikke vet svaret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...