Gå til innhold

Mobilitet eller kondis for støl kropp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva foretrekker dere å trene etter å ha blitt skikkelig støl? Jeg har endelig kommet igang med trening etter tre uker uten mulighet for trening. Så nå er jeg grisestøl.

Jeg liker veldig godt å trene yoga men også lett jogging. Men lurer litt på hva som er best å trene når kroppen er støl.

Anonymous poster hash: f561d...1f5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du er skikkelig støl er det best å ikke trene noe som helst. Når du utsetter musklene for mye hardere belastning enn de er vant til, som f. eks. styrketrening etter lang pause, vil det bli mange rupturer i muskelfibrene. Etter et drøyt døgn kjenner du det som stølhet. Det er et signal fra kroppen om at "restitusjon pågår, vennligst hold deg i ro".

Å tøye gjør bare rupturene større og flere. Det eneste som hjelper er å ta det med ro i 2-3 dager.

Skrevet

Greit å ta det med ro men å sitte helt stille hjelper ikke. Tar kun en liten gåtur i dag siden jeg har trent to dager på rad. Men lurer litt på om jeg bør ta en lett joggetur eller trene mobilitet i morgen. Blir uansett kun en restitusjonsøkt.

Skrevet

Statisk tøying er ikke bra når man er veldig støl. Da risikerer man at man forlenger perioden hvor muskelen har "skader". I utgangspunktet er det ikke mye som forkorter stølhetsperioden som innebærer trening. De fleste utøvere på høyt nivå bruker massasje, lett aerobisk trening (gå tur, rolig svømming eller sykling), kontrastbad/badstue. I tillegg er søvn og kosthold viktig. God søvn er veldig viktig for gjenoppbygging av slitt og skadet muskulatur.

Skrevet

Søvn er ingen problem. Hilsen murmeldyret. Spiser proteinrikt også. Og noe karbs. Blir uansett bare gåtur i dag. Merker at stølheten heldigvis går raskere over nå enn da jeg begynte å trene for et par år siden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...