Gå til innhold

STRAMME OPP OG GÅ NED I VEKT

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei allesammen! jeg er en 15 år gammel jente med umenskelig mange spørsmål om kropp og helse. jeg har lenge lurt på om jeg noen gang kommer til å bli god nok for andre? jeg har lenge lurt på om jeg kommer til å få like fin kropp som jenter du ser på weheart it, om jeg kommer til å få muskler, om jeg kommer til å veie mindre, om jeg kommer til å få komplimenter fra andre (spesielt gutter), om jeg noen gang får meg kjæreste og om jeg i det hele tatt noen gang kommer til å bli fornøyd med meg selv.

jeg har altid vært den høyeste jenta i klassen. dette har jeg tatt litt tungt med tanken på at jeg også alttid har vært yngst. (da burde jeg vel ikke vært den høyeste, ikkesant?) jeg har heller alldri vært tynn. jeg har altid følt meg som en kjempe. aldri har jeg vært spesielt tjukk, men jeg har en del valpefett. i dag har jeg ikke så mye valpefett, men litt er det. jeg føler meg ganske kraftig. ganske rund i kantene. i dag går jeg 1. året på videregående i en klasse jeg egt. er ganske fornøyd med. det som irriterer meg er fortsatt str. min. jeg er 1.80,5 høy og kraftig. jeg føler meg rett og slett stor. jeg føler folk ser rart på meg. jeg hater det.

jeg har alltid slitt med kroppen min. i 8. klasse ble det verst. jeg sluttet å spise. jeg ble egt. ganske tynn. mamma var kjempe bekymra, jeg så det på hele henne. hun endte opp med å måtte tvangsfóre meg. jeg husker jeg kanskje bare spiste en brøskive og litt middag om dagen og var fornøyd og mett etter det. hver kveld og hver morgen husker jeg også at jeg alltid stelte meg på vekta, og det var dagens høydepunkt. tallet ble mindre!! jeg var så fornøyd! det var en vanskelig tid for meg. ikke nok med at jeg slet mye med meg selv, men begge besteveninnene mine slet med egne problemer som også var alvorlig! jeg brukte mye energi på å alltid være der for dem... det som knakk meg enda mer i løpet av 8-10klasse var at jeg aldri fikk noe tilbake? jeg var alltid der for alle! de var aldri der for meg... til slutt ble jeg værende alene... de slutta å henge med meg fordi de mente jge hadde gjort noe galt, men jeg visste ikke hva?? dette er grunnen til at jeg i 10 klasse flytta...

over til spørsmålet. jeg VIL bli tynnere. ikke syltynn som modeller osv... men jeg vil stramme opp! få muskler! jeg har prøvd så lenge på så mange måter. etter at jeg begynte å spise igjen i midten av 9ende klasse la jeg på meg ekstremt fort, til og med mer enn før... jeg har snart gitt opp! jeg kalrer noen ganger å begynne, men aldri fortsette. jeg lurte på om noen hadde noen gode tips? tips til daglig/uklig trening... hvordan jeg kan trene for best mulig resultat uten å slite meg ut.. og tips til hvordan opprettholde et godt kosthold uten å småspise masse usunne greier dagen lang(spiser fortsatt ikke mye mat) også vil jeg kunne spise hva jeg vil egt.. vil ikke bare leve på sunn, sunn og sunnere mat :D jeg håoer dere skjønte spørsmålet mitt og hvor desperat jeg er for et godt og seriøst svar. jeg vil virkelig dette!!

(unnskyld for et rortete innlegg med haugevis av feil) <3

Anonymous poster hash: 84b69...639
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Du er i tenårene, og har tydeligvis hatt en anstrengt forhold til mat og kropp en god stund. Visste du at jenter flest har et forvrengt bilde av egen kropp? De fleste av oss tror vi er 20% større enn det vi faktisk er!

Jeg vil fraråde deg å trene for utseendes skyld. For det første vil treningen mest sannsynlig utvikle seg til å bli en plikt heller enn en glede, og for det andre vil en slik form for trening kunne forstyrre selvbildet ditt enda mer, siden du er såpass ung.

Om du ønsker å være aktiv, bør du tenke at målet er å komme i form og ha det gøy. Jeg anbefaler at du begynner med en aktivitet du syns er morsom. For eksempel dans, håndball, kampsport etc. Her vil du også kunne møte nye venner, og fokuset blir tatt litt vekk fra kropp og utseende.

I matveien er tipset mitt å lage mest mulig mat fra bunnen av. Det er mye skjult salt og sukker i halvfabrikata (toro, hatting, knorr etc), og det trenger ikke ta lang tid å gjøre det selv heller! Gjør det til en greie; Bak grove scones med mor, lag middag til familien og kos deg med maten! :)

Jeg er bekymret for deg, og håper du tar til deg det jeg skriver nå. Det virker som du har et usunt forhold til kropp og kosthold. Ta en prat med helsesøster før du setter i gang med noe som helst. Hun har nok noen gode råd å komme med.

Og dersom du likevel begynner på treningssenter for å "stramme opp": husk at du er perfekt akkurat som du er, at høye jenter er vakre, og at det er greit å misse en treningsøkt i blant. :)

Og til slutt må jeg legge til at jeg er langt fra noen ekspert på dette. Vil du ha skikkelige tips, bør du ta en prat med noen som kan faget sitt, ikke et forum på internett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...