AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #1 Skrevet 10. november 2014 Skal gi vekk kattunger. Så tar en person kontakt og forklarer at hun mista sine to katter, trodde At noen hadde tatt livet av de. Og at hun ønsker seg nye. Jeg svarte, men ble rett etter veldig skeptisk. Miste to stk? Hatt de ute for tidlig, har hun lest seg opp på kattehold? Ansvarlig katteeier? Skeptisk. Hva ville dere ha gjort? Anonymous poster hash: 23b62...fdb
Gjest HeiHade Skrevet 10. november 2014 #2 Skrevet 10. november 2014 (endret) Ville ikke gitt et menneske jeg ikke følte meg sikker på at var riktig ansvaret for et dyreliv. Har du planer om å sterilisere katta di, forresten? Siden disse gis vekk regner jeg med at du ikke driver med planlagt avl. Du virker ikke som en særlig ansvarlig dyreeier selv, heller. Endret 10. november 2014 av HeiHade 8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #3 Skrevet 10. november 2014 Møt denne kvinnen. Har du fortsatt dårlig magefølelse så følger du den. Den stemmer som regel. Husk det er et levende individ du gir vekk, som skal leve i mange, mange år Anonymous poster hash: 0e082...b74 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #4 Skrevet 11. november 2014 Det kom ikke noe svar fra henne, regner med det er en av de mange useriøse... Er utrolig hvor mange som er useriøse og upålitelige. Anonymous poster hash: 23b62...fdb
Aurora M. Skrevet 11. november 2014 #5 Skrevet 11. november 2014 Det kom ikke noe svar fra henne, regner med det er en av de mange useriøse... Er utrolig hvor mange som er useriøse og upålitelige.Anonymous poster hash: 23b62...fdb Og det er nettopp derfor man ikke bør produsere flere kattunger. Det er utrolig vanskelig å finne gode hjem, fordi det er for mange katter i forhold til ansvarsfulle og flinke katteeiere. Nå vet ikke jeg bakgrunnen til at katten din ble drektig, men jeg håper i alle fall det blir siste gang. Jeg ville før ha beholdt kattene selv uansett hvor mye jobb det hadde blitt, eller rett og slett avlivet før jeg ga de bort til noen jeg ikke var 100% sikker på tok godt vare på de. Som mangeårig frivillig i DB og K.V har jeg sett for mye dritt til at jeg hadde tatt sjansen. Møt dem og ta gjerne et hjemmebesøk, og føler du deg ikke sikker, så gir du dem ikke kattene! 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #6 Skrevet 11. november 2014 du har sikkert tenkt tanken men sier det allikevel: kastrer pusen din å alltid følg magefølelsen når du skal gi vekk/selge dyr Anonymous poster hash: c11d1...989 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #7 Skrevet 12. november 2014 Kattemor går på p-piller nå, og går generelt lite utendørs da hun vil være inne hos kattungene. Hun blir sterilisert når ungene gis bort. Veterinæren anbefalte å ikke sterilisere før ungene er gitt vekk, Pga det er plagsomt for en nysterilisert katt å amme. Vi beholder den ene kattungen selv. Anonymous poster hash: 23b62...fdb
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #8 Skrevet 12. november 2014 Uansett hvem som viser interesse for kattungene, still MANGE spørsmål for å være mest mulig sikker på at det er seriøse folk. Og strengt tatt bør du ikke gi dem bort ukastrert. Enten bør du ta et "depositum" som du betaler tilbake så snart kattungene er kastrert, eller så bør du kastrere dem før de flytter. Folk er så gjennomført udugelige når det gjelder å kastrere kattene sine at det er til å gråte av. Anonymous poster hash: 270b5...83b 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #9 Skrevet 12. november 2014 Uansett hvem som viser interesse for kattungene, still MANGE spørsmål for å være mest mulig sikker på at det er seriøse folk. Og strengt tatt bør du ikke gi dem bort ukastrert. Enten bør du ta et "depositum" som du betaler tilbake så snart kattungene er kastrert, eller så bør du kastrere dem før de flytter. Folk er så gjennomført udugelige når det gjelder å kastrere kattene sine at det er til å gråte av. Anonymous poster hash: 270b5...83b Kattunger kastreres ikke, er ikke anbefaling fra veterinæren før de er kjønnsmodne. Og da er de langt over tolv uker gamle.Anonymous poster hash: 23b62...fdb
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #10 Skrevet 12. november 2014 Kattunger kastreres ikke, er ikke anbefaling fra veterinæren før de er kjønnsmodne. Og da er de langt over tolv uker gamle.Anonymous poster hash: 23b62...fdb Det er ingen som setter deg i fengsel om du beholder kattungene mer enn tolv uker. De kan garantert kastreres ved 5 måneders alder om de ikke er unormalt små av vekst, tidligere dersom de er store av vekst. De trenger definitivt ikke å bli kjønnsmodne først, heller tvert imot, men de bør ha nådd en viss minimumsvekt. Anonymous poster hash: 270b5...83b 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #11 Skrevet 12. november 2014 Det ser ut til at grensen de fleste dyrleger opererer med er 1 kg. Så du kan få dem kastrert så snart de veier minst 1 kg, og det må de da gjøre ganske snart. Kattunger kan fint kastreres fra 7 ukers alder: http://www.innocentroses.net/tidlig.php Men det er litt knotete fordi de er så små, så veterinærene foretrekker å vente til de er minst 1 kg. Det er jammen ikke rart det kommer så mange uønskede kattunger hvis folk tror man skal vente med kastrering til katten er kjønnsmoden Anonymous poster hash: 270b5...83b 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #12 Skrevet 12. november 2014 Det ser ut til at grensen de fleste dyrleger opererer med er 1 kg. Så du kan få dem kastrert så snart de veier minst 1 kg, og det må de da gjøre ganske snart. Kattunger kan fint kastreres fra 7 ukers alder: http://www.innocentroses.net/tidlig.php Men det er litt knotete fordi de er så små, så veterinærene foretrekker å vente til de er minst 1 kg. Det er jammen ikke rart det kommer så mange uønskede kattunger hvis folk tror man skal vente med kastrering til katten er kjønnsmoden Anonymous poster hash: 270b5...83b Følger bare veterinæres anbefalinger.Anonymous poster hash: 23b62...fdb
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #13 Skrevet 12. november 2014 Veterinærens *Anonymous poster hash: 23b62...fdb
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #14 Skrevet 12. november 2014 Følger bare veterinæres anbefalinger.Anonymous poster hash: 23b62...fdb Da er det på tide å bytte veterinær. Anonymous poster hash: 9fe12...a24 2
Gjest SunflowerPenguin Skrevet 12. november 2014 #15 Skrevet 12. november 2014 Det er ingen som setter deg i fengsel om du beholder kattungene mer enn tolv uker. De kan garantert kastreres ved 5 måneders alder om de ikke er unormalt små av vekst, tidligere dersom de er store av vekst. De trenger definitivt ikke å bli kjønnsmodne først, heller tvert imot, men de bør ha nådd en viss minimumsvekt.Anonymous poster hash: 270b5...83b Er ikke dette noe som de nye katte eierne burde velge sjólv? Angaende det á kastrere katten sin? Du vet aldri om noen av de faktiskt ónsker á la katten sin fá kattunger senere.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #16 Skrevet 12. november 2014 Er ikke dette noe som de nye katte eierne burde velge sjólv? Angaende det á kastrere katten sin? Du vet aldri om noen av de faktiskt ónsker á la katten sin fá kattunger senere. Uhm, nei. Vil de ha flere katter kan de velge blant de sikkert 50.000 kattene som sitter i fosterhjem og kattehus rundt omkring i landet. Det produseres uendelig mange flere katter enn det finnes gode hjem til, og så mener du at folk skal oppmuntres til å produsere ENDA flere kattunger?! Å planlegge å avle på en blandingskatt uten å kjenne til gemytt og helse på slekta i mange ledd er dessuten så skrikende uansvarlig at hvis de vurderer det, så er de ikke egnet til å ha dyr i det hele tatt. Og iallefall ikke ukastrert. Anonymous poster hash: 270b5...83b 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #17 Skrevet 12. november 2014 Vi hadde kattunger i fjor sommer og da ringte det en dame med omtrent samme historie. Jeg var litt tvilende men hun virket veldig hyggelig og seriøs når hun kom. Hun fikk dessverre to kattunger av oss. De endte som slangemat har jeg fått høre i ettertid. Aldri har jeg følt meg så sint, skuffet og maktesløs som da. Jeg hadde vondt inni meg i lang tid etterpå. Heretter får ingen to eller flere kattunger samtidig av oss. Uansett hvilke tårevåte historier de serverer. Anonymous poster hash: 2bb8d...4c5
Gjest SunflowerPenguin Skrevet 12. november 2014 #18 Skrevet 12. november 2014 Uhm, nei. Vil de ha flere katter kan de velge blant de sikkert 50.000 kattene som sitter i fosterhjem og kattehus rundt omkring i landet. Det produseres uendelig mange flere katter enn det finnes gode hjem til, og så mener du at folk skal oppmuntres til å produsere ENDA flere kattunger?! Å planlegge å avle på en blandingskatt uten å kjenne til gemytt og helse på slekta i mange ledd er dessuten så skrikende uansvarlig at hvis de vurderer det, så er de ikke egnet til å ha dyr i det hele tatt. Og iallefall ikke ukastrert.Anonymous poster hash: 270b5...83b Dine ord ikke mine. Jeg kun spurte fordi med hunder sá pleier dem ikke á kastrere dem fór de blir kjópt, siden det er de nye hunde eierenes valg. Dette var mest ment som et generelt spórsmál, men naturligvis sá har katter lettere for á plutselig kunne fá kattunger uten noe kontroll enn det skjer med hunder. Min tanke pá at om folk kan ha et valg for á ha kattunger kunne for eksempel vaere at de hadde kanskje barn i hjemmet som ville se katten dems fá kattunger. I min barndom kjente jeg ogsá til en nabo familie som pleide á fá kattunger med kattene sine, kattungene ble gitt bort raskt til nye hjem. Sá mulig at de ónsket á fá kattunger siden dette skjedde i flere ár.
Minya Skrevet 12. november 2014 #19 Skrevet 12. november 2014 Dine ord ikke mine. Jeg kun spurte fordi med hunder sá pleier dem ikke á kastrere dem fór de blir kjópt, siden det er de nye hunde eierenes valg. Dette var mest ment som et generelt spórsmál, men naturligvis sá har katter lettere for á plutselig kunne fá kattunger uten noe kontroll enn det skjer med hunder. Min tanke pá at om folk kan ha et valg for á ha kattunger kunne for eksempel vaere at de hadde kanskje barn i hjemmet som ville se katten dems fá kattunger. I min barndom kjente jeg ogsá til en nabo familie som pleide á fá kattunger med kattene sine, kattungene ble gitt bort raskt til nye hjem. Sá mulig at de ónsket á fá kattunger siden dette skjedde i flere ár. Akkurat med hunder er det vel nesten forbudt å kastrere i Norge såvidt jeg har skjønt. Ikke at jeg forstår hvorfor det skal være forbudt, men... Men med katter er det anbefalt å kastrere fordi det er flere hundre tusen katter i Norge som hverken har hjem eller noe sted å gå og bare på ett år kan det forekomme tre generasjoner med kattunger fra en og samme katt. (Katt får unger, ungene får unger og de ungene får unger igjen.) I løpet av svært kort tid kan to katter bli til hundre. Katter er ikke en naturlig del av norsk fauna, så de tusenvis som går ensomme og forlatte som villkatter i Norge både ødelegger norsk fauna og dør en grusom død enten av sult eller av skader. Av de få heldige som blir oppdaget og tauet inn til de forskjellige dyreforeningene rundtom i landet er det et fåtall som faktisk blir omplassert og får gode hjem, resten lever sine siste dager i fosterhjem eller på overfylte kattehus, eller blir avlivet pga mangel på hjem. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #20 Skrevet 12. november 2014 Dine ord ikke mine. Jeg kun spurte fordi med hunder sá pleier dem ikke á kastrere dem fór de blir kjópt, siden det er de nye hunde eierenes valg. Dette var mest ment som et generelt spórsmál, men naturligvis sá har katter lettere for á plutselig kunne fá kattunger uten noe kontroll enn det skjer med hunder. Min tanke pá at om folk kan ha et valg for á ha kattunger kunne for eksempel vaere at de hadde kanskje barn i hjemmet som ville se katten dems fá kattunger. I min barndom kjente jeg ogsá til en nabo familie som pleide á fá kattunger med kattene sine, kattungene ble gitt bort raskt til nye hjem. Sá mulig at de ónsket á fá kattunger siden dette skjedde i flere ár. "Da jeg var barn" røkte foreldre inne i huset sammen med barna sine og ungene satt usikret i baksetet i bilen på langtur. Vi har heldigvis lært en del siden da. Vil folk ha kattunger hjemme "for at ungene skal få oppleve det" får de sette seg ekstremt godt inn i avl og oppdrett og begynne med rasekatter, eller så får de bli fosterhjem for drektige/diende katter for Dyrebeskyttelsen. Det er skrikende mangel på fosterhjem. Folk som med viten og vilje setter nye blandingskattunger til verden er ekstreme egoister. Det kan ikke forsvares. Hunder streifer ikke rundt på egenhånd og blir dermed ikke drektige i hytt og vær, det kan ikke sammenlignes med katter. Anonymous poster hash: 270b5...83b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå