Gå til innhold

Fuktig kjeller og lite penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har overtatt mine foreldres hus, og har nå lite penger. Under huset er det en krypkjeller som er ganske fuktig. Jeg vet ikke hvor lenge den har vært fuktig. Jeg har forstått at det lureste er å grave langsmed husveggen og gjøre noe jeg ikke husker hva heter, men de andre i huset går ikke med på det (det er en firemannsbolig). De sier at de kan gå med på det "om noen år". Det er ingen stikkontakt i krypkjelleren. Luken er midt på kjøkkengulvet så det er ikke så veldig praktisk å trekke en ledning fra kjøkkenet og ned fordi luken da må stå åpen. Å bestille en elektriker til å komme og sette opp ny kontakt var uforholdsmessig dyrt, nesten 3000 kr. Selve avfukteren koster også noen tusenlapper.

Jeg lurer på om dere har noen idéer? Hvordan kan jeg best løse dette? Kan jeg la det være frem til naboene går med på å grave langsmed husveggen?

Lurer også på om luftelukene i krypkjelleren skal stå åpne hele året. Foreldrene mine sa noe om at de skal lukkes og åpnes etter årstidene.

Anonymous poster hash: 0dc2a...c37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å strekke en ledning fra et rom til et annet er forbudt fordi det er brannfarlig. Og brenne rhuset ned så står du igen med et forsikringsselskap som ikke betaler deg en eneste kr. Av forsikringen din. Blir det kanskje billigere?

Det må dreneres rundt huset. I mellomtiden kan en avfukter hjelpe, av typen F-Dry. I beste fall påfører du deg selv og huset ubotelig skade pga. Fukten i verste fall står du med et hus med verdi på null som er ubeboelig.

Det du holder på med kalles å spare seg til fant..

Anonymous poster hash: 857bf...cd5

Skrevet

Men jeg har ingen sparepenger. Jeg overtok huset til foreldrene mine slik at de fikk min leilighet fordi mamma har blitt syk og må bruke rullestol. Jeg hadde ikke planlagt å være student og sitte med hus. Jeg spør jo etter tips til hvordan jeg kan løse situasjonen best mulig. Skjønner ikke hvorfor du er så krass.

Anonymous poster hash: 0dc2a...c37

• Liker 3
Skrevet

Huset må dreneres, det koster noen hundre tusen, men da må du bli enig med naboene. Det bør også settes inn avtrekksvifter da en krypkjeller vil være fuktig uavhengig av drenering. Det sitter nok en del fukt i betongen, og det er neppe isolert.

For å hindre at fukt setter seg oppover i etasjene ville jeg investert i en skikkelig avfukter, de koster fra 4000.

Hvis du vil ha strøm i underetasjen må du vente til det ikke er fullt så fuktig, og du må bruke en elektriker for å ikke få store problemer med forsikringen.

Slikt er det dessverre når man eier, det kommer en del bekymringer og kostnader med på lasset.

Skrevet

Er det en fagmann som har sagt at det er fukt? Hvis de andre i huset avviser en faglig vurdering er de for dumme til å eie. Hvis du synser, så bør du skaffe en faglig basert vurdering.

Anonymous poster hash: 239a7...511

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...