AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #1 Skrevet 10. november 2014 Jeg har ca halve livet mitt vært plaget med acneutbrudd. Har testet alt av hudpleie etter hvert, og etter mange år fant jeg en løsning med Matis og krystallsliping. Har dog vært gjennom en uhyre langvarig bruk med tetracycliner, dalacin liniment på huden samtidig, og null fuktighetskrem (anbefaling fra hudlegen min..). Dette hjalp jo ikke nevneverdig, men legens løsning var å skrive ut en enda lengre kur med antibiotika. Da jeg var ferdig var ikke huden bedre, og det var mistanke om candida i kroppen (dette var før det eksploderte med candida-tilfeller). Jeg gikk på strikt diett, fikk probiotika og soppdrepende, og huden bedret seg! Og så var den da bra en lang stund (bra som i noen nye kviser, men ikke hver dag). Fikk endelig på plass rett hudpleie (ikke md eller sterke saker, men hudpleie for sensitiv hud og med masse fukt!), og huden ble stadig bedre. Arr igjen fra gammelt av ja, men ikke verre enn at jeg kunne leve med det. Så gikk det noen år, og så kom kvisene tilbake. I 4 år nå har jeg stort sett hatt det under en slags kontroll, men så klikker huden i vinkel, og jeg får store utbrudd. Fant en fantastisk hudpleier som introduserte meg for en form for salisylpeeling, og den tålte jeg godt, men etter forrige besøk hos henne eksploderte huden i store vonde kviser på steder jeg ikke har pleid å ha det, og jeg mistenker at hun kanskje blandet i glycolsyre eller mer fruktsyre-som jeg på ingen måte tåler (det vet hun, men har bare vært hos henne et par ganger). Nå sitter jeg igjen med en hud som oppfører seg helt kokko, med store utbrudd på ene siden av fjeset og halsen, og masse småkviser på brystet. Jeg har aldri blitt foreslått isotretinoin av lege/hudlege, men undres om jeg skulle kontaktet fastlegen min for å hørt om muligheter, eller tror dere at en ny diett kan være en vel så god løsning? Det e rjo temmelig mange bivirkninger forbundet med iso. Har egentlig lyst til å ringe hudpleieren og høre hva hun brukte på fjeset, for huden var så rar da jeg kom derifra sist, men vil jo ikke tro hun vil innrømme bruk av ting jeg har sagt jeg reagerer på.... . Anonymous poster hash: 2efb2...00a
Gjest BabyBlue Skrevet 10. november 2014 #2 Skrevet 10. november 2014 Jeg prøvde aaalt! P-piller, antibiotika, dyre hudpleieprodukter, diverse dietter osv, osv. Og ingenting fungerte 100%, fikk alltid utbrudd til syvende og sist. Masse tilbakefall, og masse penger rett i dass. Selv om hva jeg puttet i meg og god hudpleie var forebyggende, tok det aldri knekken på kvisene helt. Gikk på iso for noen år siden, og har aldri hatt tilbakefall igjen. Og jeg hatet virkelig huden min såpass mye at jeg kunne gråte om morningen da jeg så meg i speilet på det verste :-/ Når jeg ser på gamle bilder av meg selv blir jeg litt sjokkert, for er litt rart å tenke tilbake på hvordan det var å ha den uendelige kampen mot kviser hele tiden. Jeg vil aldri få feilfri hud, men å ha 1 - 4 kviser her og der gjør meg absolutt ingenting med tanke på hvordan det var før. Ikke hør på legen din som foreslår antibiotika og rare kremer om du allerede har gjort det flere ganger med masse tilbakefall, de er ikke hudleger, og har derfor ganske sjelden peiling på hvordan de skal få bukt med virkelig resisent akne. Legen min var helt imot isotretinoin, og jeg gikk til en privat hudlege og fikk iso. Da jeg besøkte fastlegen noen måneder etter endt kur pga. et rutinebesøk så han hvor fin huden min hadde blitt, og ble litt sånn... tja, tror nok jeg endret holdningen hans litt angående det. Bivirkningene skal man ikke spøke med, men med tanke på hvor fornøyd jeg er med resultatet hadde jeg tatt kuren på nytt uten å blunke. Man blir tross alt tett oppfulgt mens man er på kuren, og om ting blir for galt er det bare å gå av kuren. Det er få som reagerer såpass sterkt at de må droppe det helt, da gjelder det som regel ting som forhøyede leververdier eller at huden ikke tåler stoffet. Noen velger å fortsette kuren etter ting går tilbake til normalen igjen, mens andre finner andre løsninger. Selv slet jeg med: Tilfeldige episoder med neseblod. Stive og vonde ledd, men det merket jeg ikke så mye av med mindre jeg trente. Nedstemthet - jeg gråt mye i den perioden jeg gikk på iso og merket en endring i humøret, var som å ha PMS flere måneder i strekk. Men etter endt kur gikk det over av seg selv. Må også nevne at jeg er en pessimist og har perioder jeg sliter mer enn normalt uansett, så trenger ikke gjelde alle selv om det er en bivirkning det er verdt å bite seg merke i. Det blir mindre "skummelt" om man vet årsaken I tillegg begynte jeg på kuren under mørketiden (om jeg ikke husker helt feil), og da blir jeg alltid mer humørsyk enn vanlig uansett. Tørr hud og utslett. Tørre øyne. Det som reddet meg var fuktmasker, gode hudkremer, leppepomader, shea smør, varme bad mot de vonde leddene og nok med søvn for å hjelpe humøret mitt som ikke var helt på topp. Om øynene også føles vonde og tørre er øyedråper lett å få tak i på apotek. Om du vil se om du reagerer på mat kan du holde deg unna gluten, sukker og meieriprodukter, det er ting i matveien som ofte er forbundet med akne. Ikke drikk brus og masse juice heller, selv får jeg litt irritert hud om jeg drikker mye appelsinjuice i en periode. Om huden din nå er i en periode hvor den klikker helt bør du bare la den være så mye som mulig, og bruk milde og gode produkter som ikke krever for mange trinn dag og kveld. Om du skrubber og bruker masse syrebasert kan det bare gjør vondt verre, tror nok huden din bare må roe seg ned og komme seg etter denne syrepenslingen. Jeg tror du burde spørre hudpleieren du gikk til om hun gjorde noe annerledes og var litt for ivrig med blandingen sin, for om du har sensitiv hud burde man ikke pøse på med sterke syrer uten å bygge skikkelig opp til det først.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #3 Skrevet 11. november 2014 Takk for utfyllende svar Har fått time hos fastlegen nå, så får vi se Jeg er jo en av de hudpleiejunkiene, som har testet det meste og funnet mine løsninger på ting og tang, og vet jeg ikke tåler syrer, men så at hudpleieren min hadde satt frem en glycol i tillegg til salicyl uten at jeg tenkte noe over det akkurat da-trodde jo hun husket det etter de lange samtalene... Så her er det fullt fokus på beroligende masker og oljer og serumer og ja...du vet Har jo testet så mangt av legemidlene også, men begynner å bli en god stund siden. Husker ikke engang hva dne tidligere hudlegen min het. Så får krysse fingrene for at jeg ikke må gjennom alt det en gang til. Må stadig oftere gå med skjerf og høye gensere, da jeg får urenheter på både bryst og hals... . Så lei. Anonymous poster hash: 2efb2...00a
Marie90 Skrevet 11. november 2014 #4 Skrevet 11. november 2014 Hvor gammel er du? Roaccutane var det eneste som fungerte for meg, ikke dietter eller noe annen hudpleie. Det er mulig du har skadet huden din noe med mange behandlinger, spesielt om huden er ung. Ung hud er jo fleksibel og man kan drepe noe av elastisiteten ved ekstrem peeling osv. Dette er jo noe man heller bruker når man er blitt litt eldre og huden trenger "hjelp" til å kvitte seg med ekstra hudceller, og gjerne da mot rynker. Retinolserum kan man begynne med (i midten til slutten av tyveårene en gang iblant og trappe opp over tid) da den har en mild eksfolierende effekt som kan hjelpe. Huden kan også reagere med å utskille mer acne ved for harde behandlinger. Mange som bleker håret opplever periodevis mer kviser i hodebunnen og konseptet her er det samme - hodebunnen torkes ut brutalt av sterke stoffer, og huden reagerer med å overprodusere talg i retur. Hvorvidt du kvalifiserer for roaccutane er en annen sak. Det er jo i utgangspunktet ekstremt dyrt, men dekket av staten - da har de også visse standarder for hvor ille kvisene skal bli for å bli satt på kuren.
sophh Skrevet 11. november 2014 #5 Skrevet 11. november 2014 Jeg er ganske sikker på at det var isotretinoin jeg brukte for noen år siden. På meg funket det kjempebra! Alle kvisene forsvant etter en stund, jeg fikk heller ingen bivirkninger. Var nok bare heldig med den, for det er jo mange bivirkninger man kan få av å gå på dette. Jeg har en hudtype som gjør at jeg lett kan få betennelse i huden, som medfører mange kviser, spesielt store og vonde - som bare går bort om jeg går på sterke medisiner. Nå har jeg vært litt dum og fått en betennelse igjen, så nå skal jeg til legen om et par uker for å begynne på kuren igjen. Håper det går like bra denne gangen som det gikk sist. Etter denne gangen må jeg begynne å passe på hvilke bakterier som kommer nær ansikitet mitt så jeg slipper å gå på det flere ganger.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #6 Skrevet 11. november 2014 Isotretinoin funket en periode på meg, og siden jeg fikk så mange bivirkninger at jeg ble sykmeldt får jeg ingen ny kur fra hudlegen. Ikke at det frister heller Jeg hadde prøvd ulike typer antibiotika, ulike p-piller og mange kremer i 15 år før jeg turte å ta kuren. Greit å ha prøvd, for da slipper en å lure på om det kunne ha funket. Anonymous poster hash: 4fbc3...e36
CaspertheGh0st Skrevet 11. november 2014 #7 Skrevet 11. november 2014 Jeg er en av de som ble anbefalt roaccutan kur av hele to forskjellige hudleger. Jeg valgte å ikke gjøre det. Droppet alt av kvisekremer også. Kjøpte meg rens fra Carita,mild og god. Kjøpte også effaclar duo på apotek,den skal visst bleke de røde merkene etter kviser. Har tatt bilder underveis,og huden min har nå ikke en eneste kvise igjen og de røde merkene har blitt mye mindre synlige. Så godt som borte. Mitt poeng er at selv om isotretinoin funker, så behøver ikke det alltid være løsningen for alle og for alle typer akne.
Belle de Jour Skrevet 12. november 2014 #8 Skrevet 12. november 2014 Jeg gikk på iso for noen år siden, og effekten var enorm. Nå var mitt tilfelle litt spesielt, da jeg i flere år hadde hatt evigvarende kviser rundt munnen som satte merker men ikke mer enn det, før huden plutselig en sommer eksploderte. Jeg så virkelig ikke ut, og når jeg ser tilbake på bilder fra den tiden får jeg vondt inni hele meg. Jeg hadde i lang tid prøvd ulike typer hudpleie, og hadde en veldig sunn livsstil. For min del følte jeg at jeg faktisk ikke hadde tid til å bruke masse tid på å teste om diverse kostholdsendringer/andre ting kunne ha effekt, det tok alt for lang tid og hver nye kvise betydde et nytt arr. Bivirkningene under kuren er veldig individuelle, derfor vil jeg anbefale deg å lese den lange tråden her om iso (den ga meg masse nyttig info og støtte!), og å ikke sitte og vente på at bivirkningene skal komme. Selv fikk jeg egentlig veldig få bivirkninger, og hadde glatt tatt kuren på nytt om behovet skulle melde seg. I ettertid har jeg nesten ikke fått kviser i det hele tatt. Noen få utbrudd har jeg hatt - må fortsatt være litt forsiktig med hvilke produkter jeg bruker. I tillegg har jeg fått epiduo som jeg bruker et par kvelder i uka for å hindre nye utbrudd. Men jeg glemmer ofte å bruke den uten at det gjør noe. Dessverre har jeg fått en del arr som ikke går over av seg selv, så etter nyttår skal jeg prøve meg på fraksjonell laser. Heldigvis er arrene ikke dype i det hele tatt, så jeg håper at det ikke skal mange behandlinger til før huden er helt fin igjen. Gleder meg
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #9 Skrevet 12. november 2014 TS her igjen. Jeg har jo prøvd veldig mye, både hudpleie og hos lege tidligere. Så ble huden ganske bra (med unntak av masse arr), før den eksploderte igjen. Jeg lever sunt uten sukker og hvetemel, har testet ut melk uten effekt på hud, og trener mye. Er en hudpleiejunkie-sensitiv hud som jeg har fått, og bruker virkelig ikke masse sterke produkter (tåler ikke å se på et MD-produkt engang før huden blir sår). Jeg er dog bekymret for at jeg ikke får trent jevnlig under en eventuell kur, og så lurer jeg på hva totalsummen blir? Har time hos hudlege snart (privat), og undres om jeg skal betale samme summen for hver gang jeg er innom klinikken for blodprøver? Spent på hva hudlegen sier, føler meg litt ambivalent; på den ene siden vil jeg gjerne ha iso, på den andre siden er jeg redd for bivirkninger etc. Anonymous poster hash: 2efb2...00a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #10 Skrevet 12. november 2014 Jeg er en av de som ble anbefalt roaccutan kur av hele to forskjellige hudleger. Jeg valgte å ikke gjøre det. Droppet alt av kvisekremer også. Kjøpte meg rens fra Carita,mild og god. Kjøpte også effaclar duo på apotek,den skal visst bleke de røde merkene etter kviser. Har tatt bilder underveis,og huden min har nå ikke en eneste kvise igjen og de røde merkene har blitt mye mindre synlige. Så godt som borte. Mitt poeng er at selv om isotretinoin funker, så behøver ikke det alltid være løsningen for alle og for alle typer akne. Hva heter dagkremen? Anonymous poster hash: b95c2...52d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #11 Skrevet 12. november 2014 Nei jeg mente rensen Anonymous poster hash: b95c2...52d
CaspertheGh0st Skrevet 12. november 2014 #12 Skrevet 12. november 2014 Det finnes ikke en rens som kan fjerne kviseproblemet(hadde det bare vært så enkelt),men den kan iallefall ikke gjøre det verre og irritere huden mer. Jeg bruker Carita Lagoon. Den tørker ikke ut og huden føles ren og normal. Hudkremen som skal minske røde merker og hjelpe på kviser o.l heter Effaclar Duo +. Fant den ved en tilfeldighet og på huden min funka den veldig bra. Hva man gjør med arr(de hullene/søkkene i huden): Laser skal fungere greit,men etter å ha snakket med en hudlege som er spesialist på laser og arrbehandling sa at dermarolling kan gi gode resultater og man slipper pigmentering. Han ba meg teste det først (hos autorisert behandler). Fikk testa det 1 gang, merker litt forskjell. Som regel kreves det 2+ behandlinger avhengig av hvor synlige/dype arrene er. Jeg vet at slikt kan gjøres hjemme,men jeg tør ikke gjøre det selv. Gjør man det feil så skader man huden enn å reparere den.
CaspertheGh0st Skrevet 12. november 2014 #13 Skrevet 12. november 2014 Den heter visst Carita Ideal Hydratation.Kjøpte den på blush.no for noen hundrelapper (er 1000ml flaske,varer lenge).Grunnen til at jeg i det hele tatt nevner den er fordi den er mild,kan brukes til å fjerne øyensminke, og den gjør iallefall ikke problemet verre. Jeg har slitt med kviser i 10 år snart og er det én ting som jeg har erfart er at forskjellige produkter funker forskjellig på forskjellige folk. Jeg har prøvd MD, Dermalogica,Matis,Prior...you name it. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Det jeg ser etter i en rens nå er ingen mirakelkur, men at den ikke skal tørke ut huden eller irritere huden unødvendig. Ansiktsrenser kan kanskje holde kvisene litt i sjakk ved å ikke irritere og tørke ut huden. Skal du bli kvitt kviser så må du enten : 1. finne ut om du spiser noe som du ikke tåler 2. eller det mest vanlige; hormoner. Begynn på p-piller eller finn en annen måte å holde hormonene i sjakk. Jeg er drittlei p-pillen og skal slutte med den nå i desember. Hvorvidt kvisehelvete kommer tilbake gjenstår bare å vente og se..
Nuttery Skrevet 12. november 2014 #14 Skrevet 12. november 2014 Jeg har gått på "alt" - differin, dalacin, tetracycliner, alternative homeopatikurer, dietter, basiron til å smøre på, andre smøregreier, rensekremer, hudkremer, behandlinger hos hudpleier... Eneste som hjalp var roaccutane. Hvis legen din vil skrive det ut til deg ville jeg gått for det.. Vil nesten si det er bedre å gå på roa en gang enn å ta masse antibiotika og smøre på sterke saker på huden i årevis...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå