Gå til innhold

Klesoppbevaring på lite soverom (tegning)

FrkHumle

Anbefalte innlegg

Har et veldig lite soverom i leiligheten. Kun en møbleringsmulighet pga innoversvingt dør. Senga er 150x200cm, dvs standard dobbeltseng.

Kun en voksen som sover der, så jeg tenkte i utgangspunktet et skap fra Jysk, dette: http://jysk.no/oppbevaring/garderobeskap/garderobeskap/basic/skap-price-star-2-dorer-hvit

Det er perfekt med både hengestang, hylle og skuffer, men jeg frykter at det blir innestengt i hodeenden på senga. Jeg liker litt luft rundt hodet.

Er det noen som har tips til hvordan jeg skal møblere, hvilke skap feks? Har tenkt på kommode med frittstående stang ut fra veggen, men det blir fort mye støv. Har mest "hylleplagg" og "hengeplagg", synes det blir uoversiklig i skuffer. Skulle det vært en kommode på lengste veggen måtte den vært smal, ellers blir det veldig trangt. Egentlig blir det kun veggen med 96cm som er aktuell, feks. smalt skap + nattbord, men da blir det veldig lite skapplass igjen.

Alle tips tas imot med stor takk! :)

post-80737-0-44323100-1415626738_thumb.p

Endret av FrkHumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo kanskje snu deg slik at du sover med hodet i det som nå er fotenden av senga? Da kan du ha skapet fra Jysk samtidig som du har luft rundt hodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kanskje snu deg slik at du sover med hodet i det som nå er fotenden av senga? Da kan du ha skapet fra Jysk samtidig som du har luft rundt hodet :)

Dessverre, det er et vindu og en "utstikker" der, så det kan jeg ikke. Glemte å ta med det i hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke svar på det du spør om. Men om du en dag må flytte og tenker da å ta med deg klesskapet, så styr unna klesskap fra Jysk. De tåler ikke å bli flyttet på (snakker av erfaring. Hele skiten falt sammen og ble kjørt på søppeldynga. Akkurat er slikt skap som du har lagt ut link til.).

Anonymous poster hash: e7936...d9d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke svar på det du spør om. Men om du en dag må flytte og tenker da å ta med deg klesskapet, så styr unna klesskap fra Jysk. De tåler ikke å bli flyttet på (snakker av erfaring. Hele skiten falt sammen og ble kjørt på søppeldynga. Akkurat er slikt skap som du har lagt ut link til.).

Anonymous poster hash: e7936...d9d

Jeg vet at Jysk har dårlig kvalitet på møblene sine, de har også et grusomt system for flatpakker. Men dessverre det eneste skapet jeg har funnet med både skuffer, hyller og hengeplass. Tenkte jeg kunne bruke skuffene som nattbordsskuffer, siden jeg med det skapet ikke hadde fått plass til nattbord.

Men nå er det jo det at jeg føler det blir for tett rundt hodet, så håper å finne en annen løsning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp det skapet, det er virkelig ett møkkaskap! (og jeg har ikke flyttet på det en gang) Har måttet spikre i det både her og der for at det skal holde seg sånn noenlunde oppreist, og skuffene faller fra hverandre både titt og ofte når jeg drar de ut for å ta ut sokker ect.

Da hadde jeg faktisk heller kjøpt noe sånn som dette fra ikea. Ser mer jalla ut,men kan ikke være noe verre enn drittskapet fra jysk :ler:

Anonymous poster hash: 695b6...bf9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikea har skap som er 35 cm dype, da kan du ha det et 75 bredt og et 49 bred på 130 veggen. (236 høye)Og de har ulike innredningsmuligheter, skuffer, hyller stang. Du kan ha skyvedører på eller velge en billigere løsning, gardin. Det gjorde jeg da jeg bodde trangt. Funket fint

Anonymous poster hash: a186a...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea har skap som er 35 cm dype, da kan du ha det et 75 bredt og et 49 bred på 130 veggen. (236 høye)Og de har ulike innredningsmuligheter, skuffer, hyller stang. Du kan ha skyvedører på eller velge en billigere løsning, gardin. Det gjorde jeg da jeg bodde trangt. Funket fint

Anonymous poster hash: a186a...a2b

Jeg har tenkt på det! :) Men hvor finner du i 75 cm? Jeg finner bare i 50 og 100cm der. Altså av de Pax-skapene. De er litt dyre med diverse skuffer og slik, men jeg kan jo kjøpe mer etterhvert også.

Redigert: Nå fant jeg de! Måtte velge åpne løsninger, da kom det mer :)

Endret av FrkHumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det! :) Men hvor finner du i 75 cm? Jeg finner bare i 50 og 100cm der. Altså av de Pax-skapene. De er litt dyre med diverse skuffer og slik, men jeg kan jo kjøpe mer etterhvert også.

Redigert: Nå fant jeg de! Måtte velge åpne løsninger, da kom det mer :)

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20214571/

Her er 75 cm PAX stamme. Men hvis jeg husker riktig, så passer disse stammene til bare skyvedør, så man må bruke to samtidig, altså 150 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sengen allerede? Kan du gå for en seng som er 10 cm smallere og heller kjøpe en 100 cm PAX? Det er spesielt høyden av skapet som er så god. Da får du benyttet lagringsplass bedre.

Ellers lurer jeg på om soverommet er godkjent som et soverom. Det virker ikke mer enn 6 kvm. Da må du ha ca 2,4 m under taker (15 m3 volum i rommet) for å kunne bruke det for varig opphold.

Endret av Wei Wei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sengen allerede? Kan du gå for en seng som er 10 cm smallere og heller kjøpe en 100 cm PAX? Det er spesielt høyden av skapet som er så god. Da får du benyttet lagringsplass bedre.

Ellers lurer jeg på om soverommet er godkjent som et soverom. Det virker ikke mer enn 6 kvm. Da må du ha ca 2,4 m under taker (15 m3 volum i rommet) for å kunne bruke det for varig opphold.

Ja, jeg har sengen alt.

Og ja, det er godkjent. De lagde en "lur" løsning med en utstikker nederst der jeg har tegnet fotenden, og takhøyden er 250. Leier, så jeg får uansett ikke bygget om noe.

Får ikke du nok luft rundt hodet når du har en dobbeltseng for deg selv? :)

Haha, nei, jeg ligger alltid på kanten uansett ;) I tilfelle det kommer en unge tuslende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon, men dette kravet kom i 1997, og frafalt ved tek10.

Anonymous poster hash: 2589e...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har sengen alt.

Og ja, det er godkjent. De lagde en "lur" løsning med en utstikker nederst der jeg har tegnet fotenden, og takhøyden er 250. Leier, så jeg får uansett ikke bygget om noe.

Haha, nei, jeg ligger alltid på kanten uansett ;) I tilfelle det kommer en unge tuslende ;)

Utstikker..?

Anonymous poster hash: 6b492...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lifehack fan her! Kjøp to hyller, smale og høye, slik at du har hylleplass. Plasser de på hver sin side av lang veggen. Mellom de to har du en lang stang, slik at du får hengt opp tøy. Bruk høyden hele tiden.

Eks: To slike http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30279784/

Og en lett gardinstang øverst, og i midten. Plutselig har du MYE oppbevaringsplass.

Finn en tynn, lett skuff/bilderamme (stor) som du kan skyve under sengen, med hjul.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lifehack fan her! Kjøp to hyller, smale og høye, slik at du har hylleplass. Plasser de på hver sin side av lang veggen. Mellom de to har du en lang stang, slik at du får hengt opp tøy. Bruk høyden hele tiden.

Eks: To slike http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30279784/

Og en lett gardinstang øverst, og i midten. Plutselig har du MYE oppbevaringsplass.

Finn en tynn, lett skuff/bilderamme (stor) som du kan skyve under sengen, med hjul.

Egentlig en kjempeide! :) Men døren går innover, så jeg kan ikke flytte på senga, da går ikke døra opp. Jeg kan jo henge gardinstanga fra en hylle til veggen på andre siden? Billy-hyller har jeg stående også, både i 40cm bredde og i 80cm.

Eller mente du på den 130cm-veggen? For det kan jo også fungere flott! Da kan jeg kjøpe panelgardiner og ha som forheng for å skjule :)

Endret av FrkHumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utstikker..?

Anonymous poster hash: 6b492...ed9

Oppdaterte tegningen korrekt så skjønner du ;) Det idiotiske er at vinduet er plassert i denne utstikkeren, ellers hadde det vært supert å laget garderobe der.

Der har jeg forresten plassert kofferter nå, med hylleplate over. Skal også ha vegghyller i hjørnet der, til sengetøy osv.

Og beina på senga byttet jeg til ekstra høye ifjor, så jeg har god plass til bedrollere. Men bruker jo da de til sengetøy og puter ++, vil ikke styre så fælt for å få frem klærne.

post-80737-0-92767000-1415706373_thumb.p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en kjempeide! :) Men døren går innover, så jeg kan ikke flytte på senga, da går ikke døra opp. Jeg kan jo henge gardinstanga fra en hylle til veggen på andre siden? Billy-hyller har jeg stående også, både i 40cm bredde og i 80 :)

Tenkte du kunne jo hatt de på dørveggen. Litt lite, men det er bedre enn intet! :) Heng opp gardinstenger, det er fantastisk. Husk å ha med noen handy, og ikke heng i veggene, men fra taket og ned i "vaiere".

Tips: Google Life hacks for small rooms. Hvis du ikke finner geniale løsninger der, så har jeg ingen råd å komme med. En leilighet på 10kvm blir plutselig en enebolig, med de riktige, smarte løsningene ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte du kunne jo hatt de på dørveggen. Litt lite, men det er bedre enn intet! :) Heng opp gardinstenger, det er fantastisk. Husk å ha med noen handy, og ikke heng i veggene, men fra taket og ned i "vaiere".

Tips: Google Life hacks for small rooms. Hvis du ikke finner geniale løsninger der, så har jeg ingen råd å komme med. En leilighet på 10kvm blir plutselig en enebolig, med de riktige, smarte løsningene ;)

Jeg skjønte det etterhvert, men rakk ikke redigere før du hadde svart :)

Er ganske handy selv, så det skal jeg få til! :) Tror ikke jeg når opp hvis jeg tar fra taket, jeg er bitteliten og takhøyden er 250 ;) Men kan ta hyller øverst, og henge gardinstang i hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da bør det gå helt fint å finne noen gode løsninger! En kommer utrolig langt om en er litt handy og løsningsorientert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...