Gå til innhold

Hvor skal vi flytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten vurderer å flytte. For tiden bor vi i Østfold, som egentlig ikke har så mye å tilby oss verken på kultur- eller naturfronten, har vi funnet ut. Vi lurer på om noen her inne har noen gode forslag til en by/bygd som kan passe for oss?

Vår "ønskeliste" er som følger:

- Maks ca 1,5 times kjøring unna nærmeste store flyplass

- Gode frilufts-/turmuligheter, gjerne tilgang på fjell (vi har fått skikkelige fjellabstinenser mens vi har bodd i flate Østfold :) ). Helst et sted med ordentlige bygrenser, hvor man ikke risikerer å havne midt oppi et byggefelt etter et par år dersom man bosetter seg på landet (her i Østfold bygges både skog og jorder ned i et skremmende tempo og turområder forsvinner bit for bit)

- "Ordentlig" vinter, dvs mer snø enn regn i vintermånedene

- Helst ikke helt oppe i nord, siden vi har familie i sør

- Pendleravstand til "stor" by/ok arbeidsmuligheter

Kjæresten har foreslått Bergenstraktene, men jeg er ikke så glad i typisk mildt og vått kystklima. Selv innbiller jeg meg at kanskje nord for Oslo et eller annet sted kunne vært ok, men er ikke kjent der overhodet...

Tar veldig gjerne i mot litt hjelp! :)

Anonymous poster hash: 67ad3...39f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trondheim?

Anonymous poster hash: 9bb96...88e
  • Liker 2
Skrevet

Mjøsbyenne?

Anonymous poster hash: 5116e...f98
  • Liker 1
Skrevet

Lillehammer? Passe stor by, MASSE snø, kort vei til fjell og gode turmuligheter. Greie boligpriser også. Tog eller bil tar mindre enn 1,5 timer til Gardermoen. Mange mindre tettsteder og landsbygd rundt hvor man kan bo på landet uten å være langt unna by. Bor dere sør for Lillehammer vil dere ha kort vei til byene Lillehammer og Hamar, og relativt kort vei til Gardermoen og Oslo.

Anonymous poster hash: 124a4...93d
  • Liker 1
Skrevet

Lillehammer? Passe stor by, MASSE snø, kort vei til fjell og gode turmuligheter. Greie boligpriser også. Tog eller bil tar mindre enn 1,5 timer til Gardermoen. Mange mindre tettsteder og landsbygd rundt hvor man kan bo på landet uten å være langt unna by. Bor dere sør for Lillehammer vil dere ha kort vei til byene Lillehammer og Hamar, og relativt kort vei til Gardermoen og Oslo.

Anonymous poster hash: 124a4...93d

Støtter denne!

Anonymous poster hash: 2ebba...e66

Skrevet

Slenger meg på forslaget om Lillehammer.Bor der selv og føler Lhmr tilfredsstiller kriteriene dine ;)

Anonymous poster hash: 94902...296
Skrevet

Støtter de andre her. Eventuelt Voss?

Anonymous poster hash: c8a90...a70

Skrevet

Jeg skulle også foreslå Lillehammer :)

Skrevet

Jeg elsker Lillehammer selv, men kjæresten liker seg ikke der, av en eller annen grunn. Han synes også det er for langt unna Oslo eller annen "storby" til at han føler seg trygg mtp arbeidsmarkedet..

Finnes det noen bygder innenfor pendleravstand til Oslo nordover eller østover? :)

Anonymous poster hash: 67ad3...39f
Skrevet

Hamar ligger ca en time nærmere Oslo, og det er ikke umulig å togpendle, selv om det tar litt tid. Da er du samtidig ca 1 time kjøretid unna Gardermoen, og nær gode turområder med fjell og vidde (men ikke "tinder").

Var jeg deg ville jeg valgt litt modigere i Østlandsområdet, og flyttet til Ringsaker, helst i nærheten av Moelv. Boligprisene er lave der, og du har et stort arbeidsmarked innen en halvtimes kjøring i flere retninger. Der bor du midt mellom Hamar, Lillehammer og Gjøvik-/Raufossområdet; alle byer/industriområder med mange jobbmuligheter både privat og offentlig. Også i Ringsaker er det mange arbeidsmuligheter. Befolkningsgrunnlaget innen den tidligere omtalte halvtimen i hver retning er vel ca 150.000 personer, altså på størrelse med en by av bra størrelse i norsk sammenheng. Husk at alt arbeidsmarked på Østlandet ikke er i Oslo.

Anonymous poster hash: b1aac...03b
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...