AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #1 Skrevet 10. november 2014 Jeg lurer på hva dere andre hadde gjort i samme situasjon? Jeg kaster her ut alt jeg driver og tenker på og har lyst til, men aner ikke hva som er hensiktsmessig å gjøre i min situasjon. Jeg og min bror har arvet 500 000 i kontanter hver pluss en leilighet verd anslagsvis 3 millioner. Leiligheten trenger ganske mye oppussing som vi har lyst å gjøre selv. Ikke bruke mer enn totalt 100 000 på oppussing. Jeg og broren har lyst til å beholde leiligheten selv på ubestemt tid for å bruke den selv, før vi selger. Leiligheten er på den andre kanten av landet så den vil da bli brukt kanskje 3- 4 ganger ila året. Vi lurer på å fikse litt på den, leie ut, og etter et anslagsvis regnestykke vil vi da tjene ca 40 000 i året hver. Jeg leier et lite rom i kollektiv Oslo. Jeg studerer fortsatt, men det er utrolig viktig for meg å komme inn på boligmarkedet siden jeg er 35 år og bolig blir sparing til pensjonisttilværelsen. Kjæresten min tilbyr at jeg kjøper meg inn hans hus. Jeg har lyst til dette, men siden hans hus ligger litt utenfor sentrum har jeg også lyst til å kjøpe en leilighet i sentrum som jeg kan bruke og evt. leie ut. Jeg har et studielån på 300 000 som inkl. renter vil bli på 500 000, betaler ca 2000 på studielånet i mnd. Jeg har inntekt på ca 15000 - 16000 ved siden av studier. Jeg har to år igjen av studiene. Jeg har ikke BSU. Jeg har veldig lyst på bunad, og veldig lyst på førerkort. Men det aller viktigste er at jeg får et ordentlig sted å bo, fortest mulig. Anonymous poster hash: 4d6f9...f77
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #2 Skrevet 10. november 2014 Putt i hvertfall ikke pengene inn i fond eller aksjer. Det kan like gjerne bli tap som gevinst. Opprett en konto med høyest mulig rente på pengene og la pengene stå inntil du har fått tenkt deg om, minst to ganger. Du bør vel egentlig og få en advokat til å hjelpe deg med å sette opp en avtale slik at du er sikret ved et evt samboerbrudd dersom du tenker å putte penger inn i hans bolig. I teorien skal du kunne ta med deg ut igjen det du tar med deg inn i et samboerforhold, men i praksis viser det seg igjen og igjen at dette skaper store konflikter. Anonymous poster hash: db3e0...528 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #3 Skrevet 10. november 2014 Hadde jeg vært dere hadde jeg i hvert fall solgt leiligheten dere arvet nå med det samme. Utleieleilighet så langt borte er bare styr og blir fort mye utgifter. Dere kan heller bo på hotell de få gangene i året dere er der i stedet for å ha en dyr leilighet stående. Og om dere får leid ut så må dere jo uansett bo på hotell når dere er der.Anonymous poster hash: 8fa0d...73d 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #4 Skrevet 10. november 2014 Jeg ville også solgt raskest mulig, og heller fått kjøpt noe der du bor. Anonymous poster hash: bcb23...719 4
Gjest Badabing Skrevet 10. november 2014 #5 Skrevet 10. november 2014 Så lenge ingen av dere har planer om å bo i leiligheten (hvis man har bodd der i 2 (?) år skatter man mindre ved salg), så ville jeg solgt den. Jeg har et utleieobjekt to timer unna der jeg bor, og jeg synes det er utrolig mye mas med det. Etter alle utgifter synes jeg ikke at jeg sitter igjen med så mye at det er verdt det uansett. Kan fort hende at dere må ende opp med vedlikehold underveis osv. Ellers er jeg enig i oppussingen. Ikke ta på dere dyre ting som kjøkken/bad, men bruk litt penger på å "sminke" den. Noen strøk med maling og fikse der det ev er ødelagt. Vil du bo i huset der kjæresten din bor i løpet av kort tid, eller føler du det er litt tidlig? Jeg ville nok aller helst spyttet pengene inn i en liten og lettstelt leilighet i Oslo som du eventuelt heller kunne leid ut på sikt hvis/når du flytter sammen med kjæresten.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #6 Skrevet 10. november 2014 Man skal bo i leiligheten ett år for å slippe skatt på gevinst. Dersom dere ikke selger med en gang er det det beste alternativet mens dere pusser opp, fremfor å leie ut. Men det kommer selvsagt an på potensialet, gevinst osv. Oppussing blir også lett dyrere enn man tror. Dersom det er snakk om et område og type bolig der evt. gevinst ikke er veldig stor, må dere selvsagt vurdere om det er verdt det å legge mye penger i oppussing, endre adresse, vente osv. Anonymous poster hash: e19d0...7a1
Gjest Evans Skrevet 10. november 2014 #7 Skrevet 10. november 2014 Jeg er enig med de som mener du bør selge, for så og heller bruke pengene på en bolig hvor du bor. Selger du + at du har de 500 000 kr, har du råd til et lite kryp inn i Oslo. hvis du kjøper litt utenfor kan du få råd til bolig, bunad og lappen Alt ettersom hvor stor bolig du går for selvsagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå