Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått et life-time-supply med blåbær, og lurer på om noen kan fortelle meg hvordan jeg lager daft av noe av dette? Evnt andre tips til hva jeg kan lage.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blåbærsaft

½ liter vann

1 kg blåbær

350 g sukker

Kok opp vann og blåbær til bærene safter seg. Sil gjennom et linklede og hell tilbake i kjelen (bærene kastes). Kok saften i 15 minutter, skum av. Bland inn sukker til 1 liter saft og rør til sukkeret er oppløst.

Blåbærcurd

225 g blåbær

50 g usaltet smør

225 g sukker

3 egg

Skyll bærene godt og ha dem i en kjele med lokk. Ha i 1 ss vann og kok forsiktig til blandingen er myk. Kjør med stavmikser til blandingen er glatt. Rør inn smøret og sukkeret, varm forsiktig opp til alt sukkeret har løst seg opp og smøret har smeltet. Rør hele tiden mens du varmer opp til kokepunktet. Skru ned varmen og trekk kjelen litt fra platen. Pisk inn eggene og fortsett å vispe på varmen til massen tykner, den skal ikke koke. Hell massen over på rene glass og oppbevar i kjøleskap. Må spises i løpet av kort tid. Nydelig på nystekte scones, eller som fyll i kaker.

Blåbærsyltetøy

1 kg rensede blåbær

500 g sukker

1 ts sitronsyre

Legg bær og sukker lagvis i en kjele. Kok opp under omrøring og la syltetøyet koke til bærene har falt godt sammen, ca 5 minutter. Rør inn sitronsyre. Skum av og fyll på varme glass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...