Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med skjermtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 13-åring som er veldig glad i xbox og pc.

Jeg får høre at jeg er så innmari streng, så nå må jeg høre hva andre gjør for noe.

Jeg har innført noen kjøreregler.

Når han kommer hjem fra skolen, så er det lekser som er fokus. Spise litt mat, og komme seg ut en tur helst.

Nettverket hjemme er delt opp i soner, så det som er i kjellern der ungene har rom, er skrudd av frem til 19.00 på hverdagene.

Grunnen er at det gikk så langt at lekser og alt ble forsaket.

Tok han i løgn flere ganger, lekser som ikke er blitt gjort osv.

Og dette er en konsekvens av det.

Funker faktisk veldig greit. Sørger også for at det er skrudd av etter 22.00, så de ikke kan ligge på senga med telefon til langt på natt (vi har 3 barn, men to av dem har ikke samme forhold til skjerm som han ene...)

Han får heller ikke spille spill med 18-års grense, som Counter Strike, Call of Duty, Black Ops osv. Jeg er skikkelig i mot krigspill generelt. Hvert fall disse som er så virklighetstro at det er helt sjukt.

Andre venner av han på samme alder får lov å spille disse spillene. Og det kan jeg ikke skjønne. Enten er det standard "alle andre får lov" argumentet han bruker, eller så kan ikke disse foreldrene egentlig vite hva de har sagt ja til.

Fantasy spill er jeg litt mer slepphendt på, men syns de også kan være i overkant.

Hvis lekser og andre oppgaver er gjort ferdig og alt er bare velstand før kl 19.00, så får han som regel lov å bruke pc til leggetid.

Jeg jobber selv i IT-bransjen, og prøver å være mer bevisst på skjermbruk generelt. Alle sitter å knotter på en telefon eller et nettbrett hele tiden.

Og jeg er ikke noe bedre selv.

Men når jeg er rundt barna, så gjør jeg det ikke lenger. Merker jo også at kroppen IKKE har godt av det.

Og tenker på de ungene som vokser opp nå og får en iPad omtrent utdelt ved fødsel. Tenk de belastningskadene de kommer til å slite med i skuldre, nakke og armer. Og det mye tidligere enn min generasjon. Liker ikke.

Så derfor prøver jeg å begrense og bevisstgjøre.

Hvordan er det hos andre? Er jeg virkelig så kjip som tenåringen påstår.

Tror egentlig han syns det er litt greit sånn innerst inne... ;) Kan jo leve i trua hvert fall.

Anonymous poster hash: 83a04...2c3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss må "barna" bruke pcn til skolearbeid, gjerne søke litt rundt for å finne info så vi har nettet på hele tiden. Men de er veldig flinke til å finne på ting med venner i stedet for data og andre spill. Jeg er kanskje ikke den rette til å svare. Våre barn er 15 år begge to.

Anonymous poster hash: 8fe49...9e5
Skrevet

Ja jeg får legge til at om det er behov for nett til skolearbeid, så får de jo selvsagt bruke det oppe.

Men til nå så er det så sjeldent behov at det ikke er blitt noe problem hvert fall.

TS

Gjest Haaploes
Skrevet

Jeg har bare lyst til å applaudere det jeg synes virker som veldig fornuftige retningslinjer og sanksjoner :-)

Skrevet

Alle tenåringer synes at foreldrene er kjipe :P

Skrevet

Her må skjerm tjenes. Er dagens lekser og oppgaver gjort får de laptopene sine for en time mandag-fredag. Helgene har de pc etter klokka 14.

Her gikk det for langt med masing om lekser som ikke ble gjort og generell misnøye fra oss voksne. Da ble det heller innført strenge regler.

Cod, cs og ba er spill jeg selv spiller sammen med ungene så det får de lov å spille. De er 13 og 14

Skrevet

Syns dere har fornuftige regler! Vi får forresten også høre at vi er strenge... Men vi har litt yngre barn som nok er lettere å styre og holde øye med sånn sett.

For våre gutter på 9 og 7 gjelder følgende:

-Lekser skal være ferdig før de får bruke pc/nettbrett/tv-spill

-Hvis de spiller mellom lekser og middag (før vi kommer hjem fra jobb), så er det ikke spilling resten av ettermiddagen/kvelden. Hvis de har vært ute eller lekt andre ting får de spille etter kl 18.

-i helgene får de spille fram til kl 10-11, og etter kl 18.

Vi har overvåkning på pc, så får beskjed når de logger seg på og kan følge med på hva de gjør. Har sperre på alle nettbrett slik at de ikke kan laste inn spill selv. Vi er ganske strenge på aldersgrense. Fikk litt bakoversveis når jeg oppdaget at flere av eldstemanns kompiser spilte et nettbrettspill med aldersgrense 17+... Ga beskjed til foreldrene, som selvfølgelig "ikke ante at de hadde det spillet....". :roll: Ok, det hender vi sier ja til noen spill med aldersgrense 11 år, avhengig av innhold, men har et spill anbefalt aldersgrense 17 år så har det IKKE innhold som er passende for en 9-åring. Og er så enig med deg ang krigsspill! Det kommer ingen hos oss til å få spille i det hele tatt før de er godt over aldersgrensen (og helst ikke da heller).

Jeg tror det er veldig viktig med klare regler ang både tid og innhold når det gjelder nettbruk/spilling, og jeg føler at selv om ungene klager på at vi er strenge så er de også glade for at vi følger med og bryr oss. Her var dette også oppe på foreldremøtet til eldstemann, da noen foreldre advarte mot noen nettsider som spesielt jentene brukte. Og det viste seg fort at svært mange foreldre ikke ante hva ungene holder på med på nettet. Skremmende!

Skrevet

Godt å høre at det er flere som deler samme syn som meg.

Og ja, alle tenåringer syns vel foreldrene er teite. ;)

Jeg har også vært på foreldremøter hvor veldig mange innrømmer at de er helt akterutseilt på hva ungene holder på med på nett.

Ja, det er skremmende, men jeg kan også forstå det.

Den farten utvikling har hatt og er i, er minst like skremmende.

Og det er ikke alle som klarer å henge med i svingene i den digitale verden.

Her er nok foreldremøter med dette tema nyttig. Og at man ikke skal være redd for å si i fra, og heller dele erfaringer og informasjon.

Skrevet

Her i huset har 14 åringen fri bruk. Han ser mye film/serie på ipoden, og spiller mye på ps3. Han har så lenge jeg har bodd her, dvs fire år, siden han var ti, fått spille ubegrenset, og gjerne spill med 18 års grense. Gutten gjør det bra på skolen, og trener nesten hver dag, pluss at han går til skolen hver dag. Jeg vet ikke hva moren hans syns om det, men faren synes det er greit. Må tilføye at gutten er omtrent tilbakestående når det kommer til å finne fram på nettet. Han greier ikke å lære sin egen e-postadresse eller huske sine egne passord, og han googler aldri noe han lurer på...

Nå er dette ikke min sønn, og jeg har ikke noe jeg skulle ha sagt. Med egne barn kommer jeg til å ha klare retningslinjer, pluss at en del av tiden på nettet faktisk må brukes til noe fornuftig. Se lærerike videoer/dokumentarer, lese artikler om ting en lurer på osv. Mine barn skal lære nettvett. De kommer heller ikke til å få se annen tv enn den de ser på data/nettbrett, da vi ikke ser på tv her i huset.

Anonymous poster hash: b30bd...ee9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...