Gå til innhold

AAP og leie leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på hvor jeg skulle plassere dette, bare å flytte om den ikke passer inn her.

Er på AAP og leter etter leilighet for leie. Lurer på hvordan dette blir med aap, utleier kommer vel til å spørre om inntekt osv. Vil dette telle veldig negativt? Og er det noe jeg bør opplyse om i mail, eller vente til visning. Og hvordan legger jeg det fram? Føler det er veldig vanskelig ettersom jeg ikke har lyst å legge ut om plagene. Hvordan er det med depositum? Teller det veldig ned om man må få husleiegaranti av nav?

Anonymous poster hash: fe164...d84
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er det med depositum? Teller det veldig ned om man må få husleiegaranti av nav?

Anonymous poster hash: fe164...d84

Dessverre: Ja.

Veldig mange utleiere vil ikke leie ut til leietagere som har NAV-garanti.

Anonymous poster hash: 0922a...04c

• Liker 1
Skrevet

Jeg får også aap, men jeg har ikke opplyst det når jeg har leid, ikke har de spurt heller.

Men jeg har aldri trengt garanti av nav. Vet at mange utleier ikke leier til de med det.

Anonymous poster hash: 15e46...1a9
  • Liker 1
Skrevet

Du trenger bare å opplyse om at du har fast inntekt.

Skrevet

Hvis du vil ha leilighet skaffer du deg depositum uten å blande inn nav, å leie ut til folk med nav garanti er risikosport og unngås derfor av mange.

Anonymous poster hash: 5a0bd...505
  • Liker 1
Skrevet

er i samme situasjon. Du må rett og slett lyve så du kan virke overbevisende. Har du ikke prøvd dette før så vil du se etterhvert at det vil bli vanskelig og tidskrevende, og det vil prege deg psykisk. Bor du i hovedstaden er det verre med dette. Det er enten referansesjekk, depositumspenger, og kredittvurdering som huseierne driver med. OG trynefaktor. NAV kan faktisk nå om dagen gå med på å hjelpe med depositumspenger, det har de faen meg garantert meg... Men vi får se om det virkelig er sant da...Når jeg får napp med husleiekontrakt.

Anonymous poster hash: 03797...57d
Skrevet

Si du er langtidssykemeldt?

Skrevet (endret)

Ville forsøkt å spare opp litt slik at du har depositum i hvertfall. NAVgaranti er det ikke alle som ønsker.

Selv om det står 30 000 i depositum, kan du nok "forhandle" det ned dersom de ønsker å ha deg boende, slik at du setter inn det du har av reserve.

Endret av Talbot
Skrevet

AAP er på linje med uføretrygdede noe av det beste man kan ha som leietagere, siden de er garantert en inntekt, i motsetning til journalister og studenter f.eks. Det behøver ikke være det første du sier når du presenterer deg, men når huseier spør, så si at du har en trygg inntekt, og på videre spørsmål, si du er under omskolering eller liknende.

NAVs husleiegaranti er dog ikke engang verdt papiret den er skrevet på, og jeg ville vært ytterst forsiktig med å i det hele tatt nevne den. Dessverre har nok de som mottar sosialhjelp, og kanskje er på den litt mer "utagerende" siden ødelagt for imaget til NAVs garantier.

En mulig løsning for deg er jo å foreslå kjøp av en garanti fra de firmaer som tilbyr dette. Det er dog en del tusen ut av vinduet, men er du i en situasjon der du ikke har oppsparte midler, så er det en grei nok nødløsning.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...