AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #1 Skrevet 10. november 2014 Hei. Jeg har råd til det som jeg trenger, det er bare det at jeg ikke har pengene på konto akkurat nå, men jeg vet at pengene kommer tidsnok slik at jeg får betalt regningene. Likevel så bekymrer jeg meg for økonomien og jeg føler at det tar for mye tankekraft i hverdagen. Jeg har prøvd å skrive ned de økonomiske bekymringene, men de er der likevel. Noen her som har tips til hvordan jeg skal unngå økonomiske bekymringer? Anonymous poster hash: 23cf2...16f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #2 Skrevet 10. november 2014 Høres ut som du velger å være bekymret. Har du prøvd minfulnessmeditasjon? Det har hjulpet meg med å bekymre meg mindre over ting jeg ikke trenger å bekymre meg over. Anonymous poster hash: 576d5...aec 4
Pysa Skrevet 10. november 2014 #3 Skrevet 10. november 2014 Noen bekymringer skal man vel ha. Det hører livet til. Vær glad for at de du har er små. Og så sparer du opp så du har en buffer.
Gjest Phoenix Skrevet 10. november 2014 #4 Skrevet 10. november 2014 Akkurat, hva er det du bekymrer deg for?
asterix Skrevet 10. november 2014 #5 Skrevet 10. november 2014 Bygg deg opp en bufferkonto slik at du alltid vet at du har penger på konto til i hvert fall alle regninger den neste mnd.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2014 #6 Skrevet 10. november 2014 Hvis du ikke har penger nå har du god grunn til å ha bekymringer. Det kan alltid dukke opp uforutsette ting, og dem får du ikke meditert deg bort fra. Kutt til beinet og spar opp en buffer. Anonymous poster hash: bc4e5...07e 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #7 Skrevet 11. november 2014 Akkurat, hva er det du bekymrer deg for? tja, er vel kanskje ikke akkurat bekymringer, men jeg merker at det er endel tanker rundt det at jeg ikke har flere tusen på konto. Anonymous poster hash: 23cf2...16f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #8 Skrevet 11. november 2014 Vel livet kan deles inn i ting som kan endres og ting som ikke kan endres. Veien til lykke er å akseptere tingene som ikke kan endres (som at livet ikke er forutsigbart eller varer evig osv.). Det er jo lett å si at svaret på lite penger er å ha mer penger. Og det er jo det, og planlegge bedre for fremtiden. Men om du overveldes av bekymringer i en situasjon der det ikke umiddelbart kan endres så er det klart du må endre din tankegang. Jeg kjenner ingen hva du tenker og jeg er selv en person som kan ha det fint på dagtid men om natten kommer de vonde tankene. Jeg ligger og stresser og selv om en bekymring er over, dukker en annen opp. Det er en slags permanent uro og jeg sliter med å sortere tankene. Det å skrive ting ned og rasjonalisere litt er en god ide. Dvs. hva kan jeg endre, tar jeg grepene for å endre det. Hva kan jeg ikke endre akkurat og nå, hva er worst case scenario - deretter forsoner du deg med verste scenario (som oftest ikke er like ille som man tror) og innser deretter at verste scenario ikke bare er levelig, men lite sannsynlig. Anonymous poster hash: f98b9...ce8 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2014 #9 Skrevet 25. november 2014 Takk for tips Noen fler forslag? Anonymous poster hash: 23cf2...16f
AnonymBruker Skrevet 25. november 2014 #10 Skrevet 25. november 2014 vil ikke anbefale å forestille seg alle de verste scenariene, det øker bare oppmerksomheten mot de Anonymous poster hash: 31dc2...8e5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2014 #11 Skrevet 25. november 2014 Buffer, buffer, buffer! Anonymous poster hash: 38e29...48c
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #12 Skrevet 29. november 2014 Slutt å forbruke! Innfør shoppestopp for deg selv for en periode, og du vil bli overrasket over hvor mye penger du kan sette inn på en sparekonto hver mnd. Da har du raskt en buffer. Anonymous poster hash: 9cb28...966
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #13 Skrevet 4. august 2016 Noen flere tanker rundt dette? Anonymkode: 25b64...0c4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #14 Skrevet 4. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen flere tanker rundt dette? Anonymkode: 25b64...0c4 Prøv min måte å organisere den økonomiske hverdagen på. Realistisk budsjett. Med et realistisk budsjett slipper du å flytte penger hver gang noe er litt utenom minimum. Regningskonto som alle faste utgifter automatisk trekkes fra (autogiro eller fast oppdrag). Kontoen får månedlig påfyll med 1/10 av årlige utgifter på lønningsdag (1/10 fordi kontoen skal ligge med et overskudd). Sparekonto som får månedlig påfyll ved fast overføring fra lønnskonto på lønningsdag. På denne måten får du en økonomi som er oversiktlig, hvor 98% alle regninger betales på forfallsdato uten at du trenger å løfte en finger for at betaling skal skje, regningskontoen er alltid kredittverdig (ingen bekymringer selv om noen årlige regninger "går i stim" og noen måneder utgjør majoriteten av årets belastninger). Sparkingen skjer automatisk. Anonymkode: 12b58...e3e 1
Lille-pus Skrevet 4. august 2016 #15 Skrevet 4. august 2016 (endret) --- feil tråd---- Endret 4. august 2016 av Lille-pus
Jerry Lee Skrevet 4. august 2016 #16 Skrevet 4. august 2016 Hvorfor bekymrer du deg når du har penger til alt du trenger dem til? ☺
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå